Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Sea Ray SPX 21 – Suvihuvi

Kun kesäpäivä tarjoaa kunnolla aurinkoa ja paljon kavereita, Sea Ray 21 SPX tuntuu oikealta valinnalta. Muut päivät jättävät kysymysmerkkejä.

31.05.2017

Kirjoittajaja kuvat Pasi Nuutinen

On vaikea sanoa, miksi Sea Ray 21 SPX antaa ensikatselulla mielikuvan pienestä veneestä. Mitoista se ei johdu, hieman yli 6,5-metrisenä se on ihan merikelpoisen pituinen. Yli 2,5 metrin leveys on jopa suuri, etenkin kun keula kaartuu komean leveiksi partaiksi.

Ehkä vaikutelma johtuu suhteellisen matalasta varalaidasta, joka perässä vielä laskeutuu voimakkaasti. Tai ehkä syynä on, että avoin bowrider kertoo niin häikäilemättömän rehellisesti, että se on tarkoitettu puhtaasti hauskanpitoon ja seurusteluun. Yhdellä adjektiivilla kuvattuna se on erittäin rento vene. Ehkä jopa leikkisä?

Sama tunnelma jatkuu, kun lähtee liikkeelle. Varalaidan takana vedenpinta tuntuu olevan lähempänä kuin yleensä tässä kokoluokassa. Sähköisen tehostuksen ansiosta ohjaus on höyhenenkevyt. Ohjaamon ergonomia on mainio, mittarit ja katkaisimet ovat hyvin ja kaasukädelle löytyy kyynärtuki.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 5/2017.


Ohjaamo on hyvin järjestetty. Plotteri on esillä, vaikka sijoitus kertookin sen olevan lisävaruste. Kulku uimatasolle on helppo kaasujousitetun luukun kautta. Uimatikas on vakiona, päällyste on lisävaruste.

Avojenkissä on oma tunnelmansa, ollaan sitten suolaveden tai asfaltin päällä.

Testiveneen moottori on 200-hevosvoimainen MerCruiser ECT 4,5l MPI, jossa on vetolaitteena Alpha One. Vauhtiin lähdetään vaimean murinan saattamana, konekopan äänieristys on tehokas.

2 500-3 000 kierroksen alueella, kymmenen solmun nopeuden tuntumassa, on havaittava vaan ei häiritsevä liukuunnousukynnys. Siitä ylöspäin vauhti kasvaa tasan samalla päättäväisyydellä, jolla kuski käyttää kaasukahvaa.

Huiput löytyvät karvan yli 40 solmusta (6 000 rpm), mutta mukavin nopeusalue 24–27 solmusta. Tehokkaampi 250 hevosvoiman moottori maksaa vain noin tonnin enemmän, mutta tarvetta sille on vaikea nähdä. Tälläkin koneella saa riittävästi kyytiä.

Vaikutuksen tekee sähäkkä käsiteltävyys. Osansa siihen tuo ohjaustehostin, mutta vielä merkittävämpää on erinomainen kiihtyvyys kaikilla nopeuksilla. Sen takia on aivan pakko nostaa varoittava etusormi pystyyn: ennen kahvan työntämistä eteen tässä veneessä pitää todella varmistaa, että kaikki matkustajat ovat kiltisti paikoillaan.

Kartturin istuin muuttuu selkänojaa taittamalla osaksi leposohvaa.

Kivaa isolle ryhmälle

Matkustajia Sea Rayhin mahtuu paljon. Vene on CE-luokitettu peräti kymmenelle ja kaikille löytyy silloin hyvä istuinpaikka. Ulkoa matalalta näyttävä varalaita antaa yllättävän hyvän selkänojan niin keulassa kuin varsinaisessa matkustamossakin ja kahvoja on riittävästi.

Matkustamo on suuri, joten ihan heti ei tarvitse ketään keulaan sijoittaa.

Kuskin innostuessa näyttämään taitojaan vene itsessään suojelee matkustajia liian dramaattisilta esityksiltä. Sea Rayn painoksi ilmoitetaan yli 1 500 kiloa, ja vaikka siitä vähentää moottoria, vetolaitetta ja muuta varustusta viitisensataa kiloa, jää vielä jäljelle paljon laminaattia. Tämä tuntuu jykevyytenä, värinöiden ja notkumisten poissaolona, kun jyrkkä 20 asteen V-pohja halkoo aaltoja. Kaarteissa vene kallistuu yllättävän vähän, kiitos suuren runkoleveyden ja voimakkaiden palteiden. Ne tulevat eteen aina ohjaamon tasalle, jossa niiden noste alkaa vaikuttaa jo melko loivassa kaarteessa.

Sama vakaus näkyy paikalla ollessa. Se onkin tärkeää, sillä kun Sea Ray kelluu, siinä luultavasti touhutaan ja liikutaan paljon. Vaihdetaan vesihiihtäjiä, kiipeillään auringonottoon perän tasolle, muunnellaan avotilassa matkustajien penkistä ja kartturin istuimesta sohvaa, viritellään piknik-pöytää paikoilleen ja lopuksi kootaan sille tarjottavaa.

Keulassa pehmusteita on miellyttävästi, mutta ei koteloa köysille tai ankkurille.

Positiivisen vene

Ja sitten lähdetään kotiin. Rajan vesillä viipymiselle asettavat säilytystilat. Köydet, lepuuttimet ja muut veneen perusvarusteet sopivat niukasti perän laitalokeroihin. Matkustajien henkilökohtaiset tarvikkeet vievät avotilan penkkien aluset. Retkikohtaiselle tavaralle jää enää karttturin pulpetin sisus tai turkissa oleva tila, joka varsinaisesti on tarkoitettu vesisuksille.

Tässä tulee näkyviin kääntöpuoli siitä, että Sea Ray 21 SPX on niin herkullinen täsmävene rantahuvitteluun. Sen soveltaminen muuhun käyttöön vaatii joustavuutta veneilijältä.

Yhteysveneenä Sea Ray olisi helppo lastata ja väkeä mahtuisi. Pitkä avotila matalan tuulilasin takana on kuitenkin suojaton heti poutakelin päättyessä, keulasta puhumattakaan. Kalastajia miellyttäisi veneen vakaus, mutta patjojen suojelu lialta olisi vaikeaa, samoin pääsy saaliin kimppuun laidoilta. Mökkiveneen yleispätevyys ei toteudu.

Suuret uima- ja auringonottotasot kertovat selvästi, mihin käyttöön Sea Ray on tarkoitettu.

Parhaaseen kotiin Sea Ray pääsee, kun sen hankkii sitkeästi positiivinen henkilö. Sellainen, joka uskoo aurinkopäiviä olevan Suomenkin suvessa niin monta, että niihin täysillä panostaminen kannattaa. Sellaisella henkilöllä epäilemättä on kavereitakin niin paljon, että hänelle pienen avoveneen kannattaa olla vähintään tämän kokoinen.

Maittavaa vauhtia ja vaivatonta käsittelyä, siinä Sea Ray 21 SPX:n parhaat puolet pähkinänkuoressa.

X