Tilaa
Jutut

Ensiesittelyssä Nautorin ensimmäinen moottorivene – Swan Shadow

Swan on ollut purjehdusmaailman ikoni jo 45 vuotta. Nyt julkistettu Shadow osoittaa, että samanlaista eleganssia voi tavoitella moottoreillakin.

16.01.2021

Kirjoittajapasi nuutinen

Kuvaajavalmistaja

Ei ihme, että ennakkotietoja pantattiin kuin valtiosalaisuutta. Kutkuttavampaa uutista kuin moottoriveneen esittelyä Nautor tuskin olisi voinut paljastaa. Mikä parasta, veneen pääsuunnittelija on suomalainen, nopeasti maailmaluokan venearkkitehtien joukkoon noussut Jarkko Jämsen (mm. XO, Axopar, Kultaranta VIII) Aivan-muotoilutoimistosta.

Oli vaikea kuvitella etukäteen, miltä juuri purjeveneiden maailman keskeisen tyylibrändin luoma moottorivene voisi näyttää. Kun sen viimein sai silmien eteen, ensireaktio oli: tuollaiselta tietenkin!

Muotokieli taiteilee sillä kapealla sektorilla, joka on yhteistä suomalaisella ja italialaisella designilla. Modernia eleganssia, joka syntyy hallitusta yksinkertaisuudesta ja selkeydestä yhdistettynä virheettömän hiottuihin detaljeihin.

Toiminnallisesti Swan Shadow sijoittuu välimerelliseen ympäristöön, vaikka se onkin suunniteltu laajempaan käyttöön kuin vain superjahtien yhteysveneeksi. Melko matalat varalaidat suojaavat turkkia, joka jatkuu yhdessä tasossa keulan avotilasta ohjaamon ja oleskelutilojen ohi peräkannelle. Sekä jopa perämoottoreiden (3 kpl) ohi ja taakse, kun suuri uimataso on ala-asennossa; ylös nostettuna se muodostaa perälaudan.

Ohjaamon kautta laskeudutaan keulakajuuttaan, joka on aidosti asumiskelpoisen kokoinen sekä korkeudeltaan että muilta mitoiltaan. Niin on myös sen täysin varusteltu toiletti.

Ohjaamoa suojaa kova biminikate, jonka kokoa muunnellaan käyttötarkoituksen mukaan. Kate on lyhyt tender- ja fishing-versioissa, jolloin peräkansi jää suureksi ja avoimeksi. Daycruiserissa bimini kasvaa suojaamaan sen alle jäävää matkustamoa ja mahdollista picknick-pentteriä. Peräkannen keskelle tulee muhkeaksi aurinkotasoksi muuntuva sohvaryhmä. Kun Shadow halutaan pidempään matkakäyttöön, valitaan limousine-versio, jossa kate on pisin ja hieman madallettu sekä verhottu lasiseinillä. Silloin matkustamo on suojassa niin ylettömältä helteeltä (ilmastoitu) kuin kiusalliselta viimaltakin (lämmitetty).

Veneen pohjassa on syvä 20 asteen V-muoto kahdella porrastuksella. Näin tavoitellaan sekä vakautta hitaassa ajossa että pehmeyttä aina 55 solmuun ulottuvissa huippunopeuksissa. Sinne päästään kevyellä kuormalla ja tehokkaimmilla moottoreilla, kun taas maltisimmalla ajolla tuhatlitrainen polttoainetankki antaa jopa 300 meripeninkulman toimintamatkan.

Se on enemmän kuin riittävästi, siihen että Swan Shadowia voi ylpeydellä käydä esittelemässä naapurisatamassakin.

Katso veneen esittelyvideo alla.

 

Lue myös nämä

X