Testit

Dragonfly 25 Touring & 28 Sport: Kahdesti kolme runkoa

Sporttisen veneen retkiversiolla ja retkiveneen sporttimallilla on kokoeroa vain kolme jalkaa, mutta silti ne ovat hengeltään erilaisia.

04.12.2017

KirjoittajaPasi Nuutinen

KuvaajaPasi Nuutinen ja Quorning Yachts

Ensimmäisenä koepäivänä kävi kuten niin usein tänä kesänä: keli muuttui viime hetkessä. Tällä kertaa tuulilukemat pomppasivat ylöspäin. Piritasta ulos purjehtiessamme lähimmät havaintoasemat ennustivat Tallinnanlahdelle reilua 10 m/s tuulta sekä 15 m/s puuskia.

Laitoimme Dragonfly 28:n isopurjeen toiseen reiviin. Leveähuippuisessa purjeessa on silti pintaa riittämiin vain hieman yli kahden tonnin painoiselle veneelle.

Mielenkiintoinen vertailukohta oli tuoreena mielessä, sillä vain kaksi päivää aiemmin olin ylittänyt Suomenlahden samanlaisessa kelissä vakaakulkuiseksi tunnetulla, neljä jalkaa suuremmalla yksirunkoisella purrella. Toki tuntuman pitikin olla erilainen monirunkoveneellä, mutta kuinka erilainen, yllätti silti.

Lue kaikki

VENEILYSTÄ

Katso tarjous Kirjaudu

DRAGONFLY 28 SPORT

HINTA (ALV 0 %), ALK. 134 700 €

KESKITTYNEEN TRIMMAUKSEN ja etenkin ohjaamisen vene palkitsee paitsi huimilla solmulukemilla, myös yllättävän hyvillä nousukulmilla. Kun puuskainenkaan tuuli ei kallista venettä vaan lisää vain vauhtia, voi arkakin matkustaja loikoilla rentoutuneesti trampoliineilla, ja pentterissä on helppo askarrella matkaevästä.

PURJEHDUSMANÖÖVERIT OVAT myötätuulipurjeiden nostoa lukuun ottamatta tehtävissä pinnasta irrottamatta, silti autopilotti helpottaa sooloilua. Trampoliinit helpottavat kannella. Suurin henkilömäärä 7 majoittuu ainakin tilapäisesti, nelihenkinen perhe asuu lievästi ahtautuen pitkäänkin.

MATALA JA suojaton avotila on suuressa aallokossa vähintään mukavuuden kannalta arveluttava, vaikka trampoliinit roiskeilta suojaavatkin.Suojaisilla vesillä nopeus, kiihtyvyys ja matala syväys paikkaavat puutteita ajokulmissa. Matalan syväyksen takia käytettäväksi avautuu luonnonsatamia, joihin köliveneet eivät uskaltaudu.

VENE TOIMII mainiosti ja turvallisesti suuressa tuulihaarukassa, joten lähtökynnys pysyy matalana. Pentterin lokeroihin mahtuu viikon ruuat, ja varustus riittää yksinkertaisen lounaan valmistukseen. Asumisen vaatimat toiminnot löytyvät B-kategoriaan rekisteröidyille viidelle hengelle, vaikka niukkoina. Omavaraisuutta laskee tankkien pienuus.

 

Pituus 8,75 m (9,99 m)

Leveys 6,50 m (2,54 m)

Syväys 1,70–0,40 m

Uppoama 2 100 kg

Isopurje 43 m²

Fokka 21 m²

Code 0 45 m²

Genaakkeri 83 m²

CE-luokka B/C (5/7 h.)

Perämoottori 10–15 hv

Suunnittelija Jens Quorning, Steen Olsen

Valmistaja Quorning Yachts, Tanska, dragonfly.dk

Hinta (ALV 0 %), alk. 134 700 €

Myynti Soeauto OÜ, Tallinna, puh. +372 384 88 90, +372 566 332 81, taavi@soeauto.ee, soeauto.ee

DRAGONFLY 25 TOURING

HINTA (ALV 0 %), ALK. 71 900 €

VENEEN HENKI kannustaa trimmaamaan vauhtia äärimmilleen, ja viimeistään yhdelle ponttonille noustessa purjehduksesta tulee keskittymistä vaativan herkkää työtä. Tunnelma muuttuu nopeasti leppeäksi, kun veneen laskee kahden tai kolmen rungon varaan ja päästää miehistön auringonottoon trampoliineille.

VAIN MYÖTÄTUULIPURJEIDEN NOSTOA varten pitää mennä kannelle, jossa on helppo työskennellä trampoliinin turvaamana. Autopilotti auttaa siinä ja vapauttaa trimmaamiseen. D-kategorian veneeseen sallimalle kuudelle hengelle trampoliinit ovat ihastuttava matkustuspaikka, mutta majoittumaan he eivät mahdu.

WAVE PIERCING -ponttonit korostavat avotilan suojattomuuden tunnetta, kun vene tuntuu sukeltavan aaltojen läpi sen sijaan, että se nousisi niiden päälle. Saarten väleissä pitää tehdä enemmän käännöksiä kuin yksirunkoisilla, mutta vauhti jouduttaa matkaa ja matala syväys päästää matalikkojen yli. Hiekkarannoilla veneen voi ajaa pohjaan kiinni.

VAIN WC:N puute rajoittaa viihtymistä päiväpurjehduksella. Evästauolla onnistuu vedenkeitto tai einesten lämmitys, ei juuri muu kokkaus. Pidemmät reissut edellyttäisivät paremmin varustetun pentterin lisäksi ennen kaikkea lisää täysmittaisia makuusijoja ja niiden yhteyteen tiloja varustekasseille.

 

Pituus 7,65 m (8,95 m)

Leveys 5,80 m (2,30 m)

Syväys 1,50–0,35 m

Uppoama 1100 kg

Isopurje 24 m²

Fokka 10 m²

Code 0 25 m²

Genaakkeri 45 m²

CE-luokka C/D (4/6 h.)

Perämoottori 6 hv

Suunnittelija Jens Quorning, Steen Olsen

Valmistaja Quorning Yachts, Tanska, dragonfly.dk

Hinta (ALV 0 %), alk. 71 900 €

Myynti Soeauto OÜ, Tallinna, puh. +372 384 88 90, +372 566 332 81, taavi@soeauto.ee, soeauto.ee

X