Tilaa
Huolto

Dieselmoottorin syyshuolto

10.05.2010

KirjoittajaVENE 9/06 Heikki Juuri-Oja

dieselmoottorin syyshuolto

Dieselmoottoreiden syyshuollossa moottorin polttoainejärjestelmään täytyy kiinnittää erityistä huomiota. Tärkein yksittäinen huollon kohde on vedenerotin, sillä uudempien dieselkoneiden polttoaineruiskut ovat erityisen herkkiä polttoaineessa mahdollisesti olevalle vedelle tai muille epäpuhtauksille.

Vedenerotinta tyhjennettäessä pitää tutkia tarkkaan, onko erottimessa paljon vettä tai sakkaa. Jos on, kannattaa vakavasti harkita koko polttoainetankin tyhjennystä ja puhdistusta. Muuten tankin pohjalla oleva moska ja vesi voivat lähteä kovassa merenkäynnissä liikkeelle ja tukkia erottimen sekä suodattimet juuri silloin, kun moottorin yllättävä sammuminen aiheuttaa eniten vaaraa veneen miehistölle.

Dieselin sekaan ei saa sekoittaa polttoaineen suoja-ainetta, koska se aiheuttaa ruiskutuspumpussa voiteluhäiriön ja kalliin pumppuvaurion.

Muutenkin dieselin koko polttoainejärjestelmä pitää tutkia tarkkaan ja varmistaa liitosten pitävyys. Järjestelmän imulinjaan ei saa päästä ilmaa, sillä muuten kone ei toimi.

Suodattimien huollon aikana järjestelmään päässyt ilma poistetaan valmistajan ohjeiden mukaisesti. Uudenaikaiset koneet on varustettu monesti automaatti-ilmausjärjestelmällä. Sen sijaan vanhan dieselin ilmaus on yksi niistä perustaidoista, joka jokaisen koneenomistajan on turvallisuussyistä hallittava.

Muilta osin dieselkoneen syyshuolto pitää sisällään kutakuinkin samat vaiheet kuin sisäperämoottoreidenkin. Kone huuhdellaan, vesipumpun siipipyörän kunto tarkistetaan, mahdolliset rasvanipat täytetään ja sähköjärjestelmää suojataan CRC:llä. Imuilman putki ja pakoputki suljetaan esimerkiksi muovipussilla, huolehditaan yleisestä siisteydestä ja lopuksi toivotetaan koneelle rauhallista talvea.

LUE LISÄÄ:

Vene 9/06 Syyshuolto

Lue myös nämä

X