Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Delphia 37

05.04.2007

KirjoittajaVenelehti

delphia37

Ensivaikutelma Delphia 37:stä on myönteinen, vaikka vene näyttää varsin korkealta.

Sivuikkunat antavat nykyaikaisen vaikutelman ja ylärakenne on juohevan matala. Kajuutan etuikkunat ja sinne tänne sirotellut kattoluukut saavat kansimuotoilun näyttämään hieman rauhattomalta.

Koepurjehduksemme aikana tuuli puhalsi epätasaisesti 6-9 m/s ja puuskissa ainakin 10 m/s. Aloitimme täysillä purjeilla eli rullagenualla ja läpilatoitetulla isopurjeella, jotka tulevat Delphia-kaupassa mukana. Luovilla gps näytti 5,9-6,0 solmua, mutta tasaisemmassa tuulessa olisimme varmasti pystyneet nostamaan lukemaa muutamalla kymmenyksellä. Sivumyötäisessä lukema ponnahti lähelle kahdeksaa solmua. Paluumatkalla avasimme reivin isopurjeesta ja silloin kahdeksan solmun raja rikkoutui parhaissa puuskissa.

Lateraalitasapaino on kohdallaan, eikä peräsintä tasaisessa tuulessa joudu juuri poikkeuttamaan. Kovissa puuskissa rattia sai kuitenkin kääntää kunnolla, mutta Delphia pysyi hyvin perämiehen käsissä. Pursi on vikkelä ja ketterä, kääntyy lähes paikallaan ja on helppo käsitellä ahtaassa satamassa. Delphia on mielestämme eloisampi kuin sen yleisilme antaisi olettaa.

Uppouma/pituussuhteella 172 Delphia on keskiraskas pursi, kuitenkin kevyemmästä päästä. Vertailuveneistämme lähelle osuu Finngulf 37 (169) ja X-37 (179), raskaimman eli Hallberg-Rassy 37:n suhdeluku on 244. Bavaria 37 Cruiser on suhdeluvulla 191 Delphiaa hieman raskaampi. Kallistuskokeessa Delphian alkuvakavuus osoittautui oikein hyväksi ja mittaamistamme vertailuveneistä ainoastaan Bavaria on ollut vakaampi. Suorituskykyennusteiden mukaan Delphia pysyy kevyessä tuulessa ja keskikelissä jopa yllättävän hyvin sporttisempien 37-pursien vauhdissa.

Delphiassa on leveät sivukannet ja tehokas karhennus. Avotilaan mahtuu hieman tiivistämällä kuusi henkeä kipparin lisäksi. Seldénin kaksisaalinkinen osatakila seisoo kannella tukiputken päällä. Peräharuksessa on taljasäätö ja veneessä on kannattava puominalasvedin. Heloitus tulee pääosin Lewmarilta. Genuan vinssit ovat tarpeeksi kookkaat, itsekelaavat Lewmar 48 ST:t. Katolla on kaksi hieman pienempää vinssiä. Levanki on kajuutan katolla kuomun edessä ja se on varustettu säätököysillä. Isopurjeen jalusta säädetään myös kajuutan katolta.

Salongissa on L-sohva neljälle ja sivusohva kolmelle. Keulassa on hyvän kokoinen makuutila kahdelle aikuiselle. Molemmissa peräkajuutoissa on riittävän väljät eteiset ja ilmavat vuoteet. Pentteri on asiallisesti toteutettu, vaikka laskutilaa onkin niukasti. Toiletti ei ole kovin iso, mutta pukeutumaan siellä kyllä mahtuu. Yleisilmeeltään Delphian asumistilat ovat hyvin perinteiset: tummaa mahonkia ja siniset sohvan tyynyt.

Loisteliaaksi en Delphia 37:n yleisilmettä kutsuisi, mutta vankaksi käsityötaidon näytteeksi kuitenkin. Rahalle saa reippaasti vastinetta – kaksi Delphiaa yhden Hallberg-Rassyn hinnalla. Jälleenmyyntiarvo on toistaiseksi arvoitus.

Tekniset tiedot

Pituus 10,84 m
Vesilinja 10,08 m
Leveys 3,67 m
Syväys 1,92 m
Uppouma 5 850 kg
Painolasti 1 850 kg
Isopurje 33,3 m&³2;
Genua 39,0 m&³2;
Fokka 29,6 m&³2;
Spinaakkeri 93,0 m&³2;
Maston korkeus 16,0 m
Hinta vakiovarustein 109 448 euroa
Moottori Volvo Penta D1-30
Suunnittelija Andrzej Skrzat
Valmistaja Delphia Yachts
Valmistusmaa Puola
Päämyyjä Delphia Yachts Finland Ky
www.delphia.fi

Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell, Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 4/2007 jutusta
X