Tilaa
Jutut

Delphia 33 ja Harmony 34

28.11.2007

KirjoittajaVenelehti

d33h34

 

Katkaisu

Vertailutestin veneet starttaavat samalta linjalta. Hinnaltaan ne ovat lähes identtisiä ja kuuluvat suosittuun kokoluokkaan. Kymmenmetriseen veneeseen mahtuu reilun kokoinen perhe ja siinä voi viettää koko kesälomansa. Eivätkä yhtäläisyydet lopu tähän. Mutta on Delphian ja Harmonyn välillä erojakin, etenkin niiden valmistuksessa.

Delphia 33 on veistämön uusin malli, joka esiteltiin viime syksynä. Veneen on piirtänyt veistämön luottosuunnittelija Andrzej Skrzat. Ylärakenne on moderni, mutta runko on perinteinen. Veneessä ei ole aivan pystyä keularankaa. Harmony on jo muutaman vuoden takaa ja sen on piirtänyt parivaljakko Alain Mortain ja Yannis Mavrikios. Harmonyssa on Delphiaan verrattuna uudenaikaisemman näköinen runko, keula on pysty ja vesilinja pitkä.

Kummassakin on kaksisaalinkinen osatakila, mutta Harmonyssa rustit ovat laidalla ja veneessä käytetään luovilla ainoastaan 110-prosenttista fokkaa. Delphian vakiovarustukseen kuuluu fokka, mutta testiveneessä oli suurempi rullagenua. Delphia on varustettu Seldénin kaksisaalinkisella osatakilalla, joka on tuettu epäjatkuvilla vanteilla. Peräharus on säädettävissä kukonjalkaan asennetulla kuusinkertaisella taljalla. Harmonyn ranskalainen Soromat-takila on hieman vaatimattomampi. Ylävantit jatkuvat alas rusteihin saakka ja peräharuksia on kaksi. Niistä puuttuu kokonaan pikasäätö.

Ensimmäisenä testipäivänä tuulta oli etelästä 2-3 m/s. Delphia kulki luovilla 3,5 solmua, eikä kaukana ollut Harmonykaan, välillä jopa tasoissa, mutta lopulta genualla varustettu Delphia vei voiton. Toisena testipäivänä luoteistuuli puhalsi puuskaisesti 6-8 m/s ja meno oli vilkkaampaa. Veneet olivat tasaväkisempiä, mutta Harmony oli keskimäärin hieman nopeampi kuin Delphia etenkin pitempiaikaisissa puuskissa. Kumpikaan vene ei suorituskykynsä perusteella ole raaseri.

Uppouma/pituussuhteella ilmaistuna Harmony (182) on hieman keveämpi kuin Delphia (190). Molemmat ovat tyypillisiä keskiraskaita pursia joukossa. Kallistuskokeessa Harmonyn alkuvakavuus osoittautui Delphiaa paremmaksi. Sen runko on vesilinjan kohdalta puolalaispurtta selvästi leveämpi, joten sen pääkaari on suorakulmaisempi. Tämä lisää veneen alkuvakavuutta.

Testiveneiden sisätilat ovat hyvin erilaiset, vaikka molemmissa on kahden hengen kajuutta sekä edessä että takana. Delpiassa L-muotoinen sohva on sijoitettu paapuurin puolelle ja lyhyempi sohva sitä vastapäätä. Sen edessä on lipasto. Pentterin työpöytä työntyy hieman salongin puolelle. Klaffipöydän ääreen mahtuu 5-6 henkeä ruokailemaan. Käyttämällä pitkän sohvan selkänojaa alustana saa salonkiin sijattua tuplavuoteen. Harmonyssa on tilava kulmasohva, johon mahtuu viisi henkeä.

Ilmeeltään veneiden sisustukset eroavat toisistaan melkoisesti. Delphian kalusteet on rakennettu mahongista, sohvissa on perinteisen sininen verhoilu ja tunnelma on hyvin ”pohjoismainen”. Harmonyssa sen sijaan on paljon vaaleita pintoja, alumiinilistoja ja -karmeja, sekä suoraviivaista muotoilua. Kalusteissa on käytetty vaaleaa puuta. Salonki näyttää uudenaikaiselta, mutta ei ole samalla tavalla viihtyisä kuin Delphian. Ranskalaisveistämö onkin joutunut valmistamaan mahonkiversion, joka kuitenkin maksaa runsaat 4 000 euroa enemmän.

Viimeistelytasoa testiryhmä arvioi kummassakin veneessä kohtuullisen hyväksi. Delphian kalusteet ovat tuhtia mahonkia, mutta vaikka kokonaisvaikutelma on hieman vanhahtava, on vene kodikas. Harmonyn sisustus on trendikkään pelkistetty. Saattaa olla, että mahonkiin ja siniseen plyysiin tottunut pohjoismainen matkapurjehtija pitää sitä liiankin simppelinä. Pinnat ovat kuitenkin siistejä ja viimeistelytaso hyvä. Näiden veneiden välillä ratkaisevatkin lähinnä makuasiat, koska hinnassa ei ole sen suurempaa eroa.

Tekniset tiedot

(esitetiedot) Delphia 33 Harmony 34
Pituus 9,95 m 10,15 m
Vesilinja 9,35 m 9,10 m
Leveys 3,47 m 3,48 m
Syväys 1,80 m 1,85 m
Uppouma 5 200 kg 4 900 kg
Painolasti 1 330 kg 1 536 kg
Isopurje 29,0 m&³2; 30,2 m&³2;
Genua 32,8 m&³2;
Fokka 21,3 m&³2; 24,4 m&³2;
Spinaakkeri/genaakkeri 95,0 m&³2; 66,4 m&³2;
Maston korkeus 15,4 m 16,1 m
Apumoottori Volvo Penta D1-20 Volvo Penta D1-20
Suunnittelija Andrzej Skrzat Mortain & Mavrikios
Valmistaja Delphia Yachts Harmony Yachts
Valmistusmaa Puola Ranska
Päämyyjä Delphia Yachts Finland Ky Classyachts Oy
Ola Westmanin puistotie 5 C Miilumäenpolku
10210 Inkoo 01100 Itäsalmi
puh. (09) 2316 5526 puh. 050 500 2758
www.delphia.fi www.classyachts.net

Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell, Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehdessä 11/07 julkaistusta vertailutestistä.

Lue myös nämä

X