Escapelle on helppo ennustaa menestystä. Ainakin se tarjoaa loistavat tilat arjesta pakenemiseen.
Uuden puolalaisen Delphia 1050 Escapen suunnittelija on ensisijaisesti purjeveneiden piirtäjä, jolle on annettu mahdollisuus toteuttaa – kopioidakin ehkä – monia purjeveneistä tuttuja ratkaisuja yhtiön moottoriveneisiin.
Escape on tervetullut vene myös toisesta näkökulmasta. Markkinoilla on ollut puutetta hidaskulkuisista matkaveneistä.
Hitaiden matkaveneiden kotimainen tarjonta on niukkaa, eikä varsinkaan uudistuotantoa ole paljon. Tästä johtuen mm. hollantilaisille teräsveneille on uskottu olevan sen verran kysyntää, että niiden maahantuojien määrä on jälleen viime vuosina lisääntynyt.
Lujitemuovista valmistettuun Delphia Escapeen verrattuna teräsveneet ovat painavampia ja vaativat konehuoneeseen enemmän hevosvoimia. Toinen erottava tekijä on hinta. Delphia on huomattavasti halvempi kuin vastaavan kokoiset uudet rautaveneet.
Upeat sisätilat
Pentteri on venytetty sisällä koko paapuurin laidalle. Lasku-, kaappi- ja laatikkotilaa on ilahduttavan paljon. Iso arkkujääkaappi kuuluu vakiovarusteisiin, samoin 3-liekkinen liesi.
Styyrpuurin laidalla on kotioloista tuttu vuodesohva. Toisella puolella taittopöytää on pitkä penkki, jonka voi työntää piiloon pöydän alle. Pöydän ääreen mahtuu ruokailemaan kuusi solakkaa aikuista.
Keulakajuutassa parivuode on vajaat 130 senttimetriä leveä. Tilaa olisi ollut vielä suuremmallekin sängylle.
Veneen perässä on vakiona yksi makuukajuutta, toisen saa vajaalla 2 000 eurolla. Peräkajuutoissa vuoteet ovat kaksi metriä pitkiä, mutta vain 113 senttimetriä leveitä. ¨
Vessaan ei kuulu vakiona suihkua.
Persoonallinen
Laiturilta arvioituna Escapen silmiinpistävimmät yksityiskohdat ovat vihertävät tuulilasit sekä osin purjevenemäinen heloitus. Voimakkaanvihreä tuulilasin sävytys vaikeuttaa kuitenkin vihreiden viittojen havaitsemista.
Kuskin työympäristö on erittäin pelkistetty, lähes askeettinen. Perusvarustukseen kuuluva muovi-istuin näyttää lähes eksyneeltä muuten arvokkaassa ympäristössä. Kaukohallintalaite on hyvin käden ulottuvilla, samoin ratti. Ajoasennon saa helposti rennoksi ja näkyvyys ulos eri suuntiin on isojen ikkunoiden ansiosta erinomainen.
Ulkotilan katto ulottuu veneen perään asti. Seisomakorkeus sen alla on vähintään kaksi metriä.
Laajalle keulakannelle on hankittavissa isot aurinkopatjat. Paikka on miellyttävä myös veneen liikkuessa, koska ajoviimaa ei juuri ole.
Sisätiloihin johtava oviaukko on valtava. Keulaan kuljetaan sivukansien kautta. Ne ovat riittävän leveät sujuvaan liikkumiseen. Lisäturvaa tuovat tukevat, hyvin sijoitetut kaiteet.
Keulasta maihin pääsy on hankalaa.
Satamassa kankea
Veneen iso tuulipinta, akselivetoisuus sekä kevyt keula ovat haasteellinen yhdistelmä. Satamapoijun lähestyminen piti ottaa pariinkin kertaan uusiksi, kun navakka tuuli pääsi puhaltamaan suoraan laiturialueelle. Onneksi tehokas keulapotkuri on sijoitettu niin eteen, että sen vaikutus tuntuu välittömästi.
4,6 tonnia painavaan veneeseen valittu 28-hevosvoimainen moottori on ainakin meriolosuhteisiin vääjäämättä alitehoinen. Kuuden solmun matkanopeuden sillä toki saavuttaa ongelmitta, mutta tiukassa satamakamppailussa tehoa saisi kyllä olla enemmän. Nyt kaasua joutuu käyttämään rajusti ennen kuin haluttu suunnanmuutos toteutuu.
Vauhtiin päästyään Escape tottelee ohjausta tarkasti ja sen kääntösäde on yllättävän pieni.
Vakavuudeltaan Escape ei ole teräsvenetasoa. Se keinuu laineilla enemmän ja kelin koventuessa sillä on syytä hakeutua saarten suojaan selvästi aikaisemmin kuin hollantilaisilla teräskilpailijoilla.
Escapen taloudellisin matkanopeus on noin kuusi solmua, kun koneena on 28-hevosvoimainen Volvo Penta D1-30. Laskennallinen toimintasäde on noin 120 meripeninkulmaa.
Hoppu pois
Hyvin viimeisteltyyn Escapeen on helppo ihastua, ennen kaikkea sen sisätiloihin.
Aivan kaikille kuuden solmun matkanopeus ei sovi. Kiireettömään matkaveneilyyn, eli leppoisaan lomailuun, vene soveltuu erinomaisesti.
Parhaimmillaan Escape voisi olla kesämökin korvikkeena veneilystä ja vesiympäristöstä nauttivalle lapsiperheelle, jossa jälkikasvua saa olla keskiarvoa enemmänkin.
Escapessa voisi viihtyä hyvin myös purjeveneilystä luopunut eläkeläispariskunta, jolla on usein matkoillaan tuttuja mukana. Periaatteessa olosuhteissa on paljon samaa kuin pariskunnan aiemmassa purjeveneessä – sillä erotuksella toki, ettei Esacapessa tarvitse askarrella purjeiden parissa.
Tekniset tiedot
Pituus | 10,55 m |
Leveys | 3,45 m |
Paino | 4 600 kg |
Kantavuus | 8 henkeä/1 150 kg |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Moottori | 29-55 hv |
Polttoainesäiliö | 73 litraa |
Hinta | alk. 96 997 euroa |
Koeajetun veneen hinta | 118 644 euroa (Volvo Penta D1-30, 28 hv) |
Valmistaja | Delphia Yachts, Puola, www.delphiayachts.pl |
Myynti | Delphia Yachts Finland, Inkoo, www.delphia.fi |
Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Tekninen avustus: Seppo Katajisto
Tiivistelmä Vene-lehden 7/2011 jutusta
Katso kuvat