Piritan laituriin kiinnitetty tulipunainen Dehler 44 on jo ensisilmäyksellä erittäin tyylikäs. Poissa ovat aiempien Dehlerien sotilaallisen harmaat värisävyt, ABS-muovista valmistetut sisustuselementit ja vaikeakäyttöinen CVS-jalustus- ja säätöjärjestelm. Tilalle on ilmestynyt solakka cruiser/racer, jossa on sulavalinjainen ylärakenne, kilpapurren heloitus ja lukuisia kekseliäitä yksityiskohtia. Dehler 44 on puoli metriä kapeampi kuin esimerkiksi vastaavanpituinen Bavaria Vision.
Viime syksynä esitelty Dehler 44 voitti kokoluokassaan arvovaltaisen European Boat of the Year 2007 -palkinnon. Etelä-Saksan kumpuilevalla maaseudulla sijaitsevaa Dehler Yacht -veistämöä on aina pidetty laatupursien valmistajana.
Tallinnan lahdella oli hyvä purjehduskeli. Tuuli puhalsi 7-8 m/s lounaasta, aallokkoa ei suojaisella lahdella ollut maatuulen takia nimeksikään. Luovilla Dehler 44 oli täydellisesti tasapainossa. Peräsimessä oli riittävästi painetta ja kun ratista päästi irti, nousi vene halukkaasti tuuleen. Parhaan nousukulman löytäminen oli helppoa. Vene oli herkkä isopurjeen jalustukselle. Vauhti nousi helposti 6,6 solmuun. Myötätuulessa nostimme spinaakkerin, jolloin vauhti kiihtyi 9,8 solmuun. Minkäänlaisia hallintavaikeuksia ei ilmennyt, vaan meno oli turvallisen vakaata.
Dehlerin kannella ei juuri näy köysiä, koska ne on vedetty piilossa vinsseille ja vapauttimille. Läpikäveltävään avotilaan mahtuu perämiehen lisäksi istumaan jopa kahdeksan henkeä. Avotila on lähes kokonaan auki perästä. Perusmallin veneessä on kolmisaalinkinen, kannen läpi menevä Seldén-takila epäjatkuvilla vaijerivanteilla.
Sisätiloissa voi valita joko klassisen tilaratkaisun, jossa U-muotoinen pentteri on sisäänkäynnin vieressä ja salongissa on kaksi sohvaa. Toisessa versiossa pentteri on rakennettu paapuurin laitaa vasten ja salongissa on kiskoilla liukuva keskipenkki. Molemmat tilaratkaisut saa joko Elegance-versiona, jolloin sisustus on mahonkia ja kajuutan lattialla on tiikkiä. Avantgarde-sisustus puolestaan on vaaleaa tiikkiä ja lattia on tummaa, afrikkalaista wenge-puuta.
Dehler 44 on kaikilta osin laatutavaraa. Sekä lujitemuovi- että puutyön viimeistelytaso on moitteeton. Harvoin olemme purjehtineet näin hienoa venettä. Suorituskyvystä on vaikea sanoa sen enempää, mutta suunnittelijoiden mukaan neljänelosen pitäisi mitata hyvin sekä IMS- että IRC-tasoitussäännön mukaan. Viime kesän Gotland Runtissa menestys oli vaisu, mutta Baltian maissa veneellä on kilpailtu ahkerasti.
Dehler 44 sijoittuu samaan hintaluokkaan kuin X ja Grand Soleil, ja vastaa ainakin muotoilunsa ja laatunsa puolesta näiden heittämään haasteeseen.
Tekniset tiedot
Pituus | 13,70 m |
Vesilinja | 11,95 m |
Leveys | 3,86 m |
Syväys | 2,20 m |
Uppouma | 10 300 kg |
Kölipaino | 3 700 kg |
Isopurje | 60,9 m&³2; |
Fokka | 41,3 m&³2; |
Genua | 59,9 m&³2; |
Spinaakkeri | 150,0 m&³2; |
Moottori | Volvo Penta D2-40 |
Suunnittelu | Simonis & Voogd |
Hinta | vakiovene tehtaalla 328 180 euroa (sis. alv) |
Valmistaja | Dehler Segelyachten GmbH, Saksa |
www.dehler.com | |
Maahantuoja | Baltic Boat Center |
Viro, Regati pst. 1, Tallinna 11911 | |
puh. +372 639 6792 | |
www.bbc.ee |
Koepurjehtijat: Kari Wilén, Tom Finell, Timo Utter