Tilaa
Jutut

Dehler 32 tarjoaa haastetta

09.07.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Timo Utter

Dehler 32 on tyylikäs, hyvin tehty matkapursi, jota on maustettu raaseriksi T-kölillä, pinnaohjauksella ja avoimella istuinkaukalolla. Vene on haastava reippaassa kelissä.

Keski-Saksan Freienohlissa sijaitsevalla Dehler-veistämöllä on valmistettu veneitä yli 40 vuoden ajan ja nimi Dehler on pitkään yhdistetty hyvin purjehtiviin ja rakennettuihin veneisiin. Veistämö ei ole kilpaillut halvimpien merkkien kanssa, vaan on panostanut laatuun. Tästä huolimatta Dehler on hinnaltaan edullisempi kuin pohjoismaalaiset Äksät ja Finngulfit. Veistämö on keskitien kulkija.

Uusikin Dehler antaa ensisilmäyksellä hyvän ja tyylikkään vaikutelman. Se on näöltään uudenaikainen, mutta selkeästi hillitympi kuin Dehler 33, joka 1990-luvun keskivaiheella aloitti pystykeulaisten matkapursien aikakauden.

Raskas pideltävä

Kolmekakkonen oli mukana European Yacht of the Year 2011 -kilvassa, mutta hävisi luokan voittaneelle Elan 350:lle. Tuomariston lausunnoista paistaa läpi, että Dehler 32:n mahdollisuudet kariutuivat raskaana pidettyyn ohjaustuntumaan. Kahden koepurjehduskerran jälkeen totesimme mekin, ettei mielikuva ole tuulesta temmattu.

Kolmen hengen miehistöllä emme ajatelleet reivaamista, vaikka vene kallistelikin jo kunnolla. Se pysyi silti hyppysissä tavanomaisella luovilla. Broachaamaan saimme sen vasta, kun kiristimme purjeet keskelle ja laskimme kurssia sivutuuleen.

Levanki on sijoitettu avotilan peräosaan, peräsimen taakse, jolloin jalus ei ole miehistön tiellä. Toisaalta perämies ei myöskään pysty kunnolla hoitamaan sitä. Koimme järjestelyn hankalaksi, koska nyt tarvitaan gasti perämiehen selän taakse säätämään levankia ja löysäämään jalusta.

Mutta kaikkiaan Dehler nousi hyvin tuuleen ja luovilla sen nopeus oli parhaimmillaan 5,8 solmua. Vene kulki pehmeästi aallokossa ja vakaasti avotuulella. Se on ripeä kääntymään, muttei aivan kevytvenemäisen vilkas.

Avoin avotila

Dehler 32:n istuinkaukalo on perästä kokonaan avoin. Perhepurjehtijain kannattaisi vakavasti harkita rattiohjausta, jolloin levanki on sijoitettu penkkien väliin.

Avotilan penkeille mahtuu kolme henkeä per puoli, mutta selkänojien korkeus on vaatimaton. Penkeissä on jopa reunat, joista saa tukea jalalle, joten miehistö pysyy luovilla hyvin reunalla.

Sivukannet ovat leveät ja niillä on helppo kulkea rusteille saakka, mutta alavanttia joutuu väistämään. Katolla on kahva, joskin lyhyt sellainen. Kannen karhennus on hyvä, mutta lujitemuoviset jalkalistat turhan matalat.

Sisällä viihtyisää

Timo Utter Timo Utter

Kajuutan kulkuaukko suljetaan Dehlerin erinomaisella teleskooppiovella, joten irrallisia levyjä ei ole. Portaikon kohdalla on kahvat sekä ulkona että sisällä.

Sisätilat ovat tavanomaiset. Veneessä on kaksi suljettavaa makuukajuuttaa, L-muotoinen pentteri ja karttapöytä portaikon vieressä. Keulakajuutan kolmiovuode on ahdas kahdelle aikuiselle.

Peräkajuutan parivuode on pitkä ja jalkopäästä leveä, mutta kajuutta on pimeä, koska valoa tulee ainoastaan yhdestä, avotilaan suunnatusta ikkunasta.

Salongissa on esimerkillisen hyvät kaiteet ikkunoiden alla. Kalusteiden kulmat on hyvin pyöristetty. Klaffipöydän ääreen mahtuu neljä ruokailijaa, pari lisää mahtuu sohville istumaan. Seisomakorkeus ei riitä pitkille. Pentterin ääressä mahtuu kuitenkin seisomaan, eikä keskimittaiselle muuallakaan tule tunnetta, että pää osuisi kipeästi kattoon.

Pentterissä on yksi pesuallas ja kaksiliekkinen, kardanoitu liesi. Sen eteen ei ole mahtunut suojatankoa. Pentterissä ei myöskään ole työtasoja ja vastakkaisella laidalla oleva karttapöytä saa tuurata kokin työtasona. Pöytä on suuri ja sen jalassa on vetolaatikko ja kaappi.

Wc sai kiitosta, vaikka istuin on asetettu poikittain. Tilaa on riittävästi ja takalaipiossa on istuinkaukalon säilytystilaan johtava ovi.

Sisustuksen ilme on perinteinen: mahonkia ja sinistä plyysiä.

Veneestä saa vaikutelman, että se kestää kolhuja ja kulutusta ja on hyvän näköinen vielä vuosien käytön jälkeen.

Dehlerin hinta/laatusuhde on kohdallaan. Toki veneessä joutuu maksamaan lisää esimerkiksi avotilan tiikistä, pentterin kylmäkoneistosta ja kuomusta, mutta alle 100 000 eurolla saa tukevan perusrakenteen, hyvän viimeistelyn ja asuttavuuden.

Dehler 32 on laadukas matkapursi, sopivan kokoinen ja kohtuuhintainen neljän hengen perheelle. Veneessä on aineksia myös kilpapurjehdukseen, mutta luovikärkkäys on häiritsevän voimakasta.

Tekniset tiedot

 

Pituus 9,80 m
Vesilinja 8,94 m
Leveys 3,25 m
Syväys 1,74 m
Uppouma 4310 kg
Painolasti 1480 kg
Isopurje 34,0 m&³2;
Genua
Fokka 26,0 m&³2;
Spinaakkeri 89,0 m&³2;
Maston korkeus 15,6 m
Apumoottori Volvo Penta D1-20
Hinta vakiovarustein 86 087 euroa
Suunnittelija judel/vrolijk & co
Valmistaja Dehler Yachts, Saksa
Päämyyjä Paraisten Venekeskus Oy, www.dehler.fi

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Timo Utter
Testiavustus: Tom Finell

Tiivistelmä Vene-lehden 7/2011 jutusta

Katso kuvat

 

Lue myös nämä

X