Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

Chaparral 215 SSi Cuddy Cabin – Selkeä väriläiskä

Veneessä on kivan korkea keulakajuutta ja avara avotila.

29.05.2011

Kirjoittajaja kuvat heikki juuri-oja

Amerikkalaisella Chaparralilla on kotimaassaan paljon tyytyväisiä asiakkaita, maailmanlaajuisesta taantumasta huolimatta. Tätä menestystä hehkutetaan periamerikkalaiseen tapaan surutta myös yhtiön verkkosivuilla. Samalla veneet kehutaan kutakuinkin parhaiksi maailmassa.

Aivan näin voimakkaita ylisanoja Chaparralista ei voi hyväksyä, mutta veneet ovat kieltämättä hinta-laatusuhteeltaan hyviä. Useissa rungoissa käytetty kevlarvahvistus sekä ääniä vaimentava uretaanivaahdotus luovat kokonaisuudelle hyvän pohjan.

Koeajamamme 215 SSi Cuddy Cabinin kevlarrunkoa emme päässeet kunnolla koettelemaan, koska Suomenlahden pinta oli pitkän päivän pelkkää peiliä. Siksi paneuduimme tavallista hieman perusteellisemmin veneen tilaratkaisuihin.

Hyvät tilat

SSi:n paras puoli on tilojen avaruus sekä kajuutassa että kannella. Jo päältä näkee, että keulahytti on korkea.

Keulassa voi nukkua tilavasti kaksi aikuista. Kattoluukku sekä avattavat, kiinteillä hyttysverkoilla varustetut sivuikkunat varmistavat, ettei happi lopu heti kesken. Reunoilla on hyllyt ja patjojen alla paikka kemialliselle wc:lle, jonka saa varustettua imutyhjennyksellä.

Kajuutan taitto-ovi on iso, joten kulku on kohtuullisen vaivatonta. Se muodostaa avotilaan suuren valkoisen pinnan, joka näyttää pystyyn nostetulta muoviselta leikkuulaidalta. Aluetta voisi yrittää piristää.

Tuulilasi aukeaa keskeltä. Portaita on kaksi. Liikkumisen tueksi ei ole kaiteita. Keulakaiteessa ei ole aukkoa.

Keulan köysiboksi on todella syvä. Sen pohjalle ei tahdo ylettyä, vaikka puolet yläkropasta olisi tungettu aukkoon.

Lisää väriä

Avotilan mitoitukset ovat onnistuneet. Kuskin penkin jatkeena on vesipiste, jonka alla on säilytystila.

Peräpenkki on iso. Penkin molemmissa laidoissa on irtopalat, jotka voi siirtää syrjään, jotta pääsy uimatasolle olisi esteetön. Voimakkaan pyöreäreunainen uimataso ei ole kovin sulavalinjainen.

Uimatasolta pääsee käsiksi peräpeilissä olevaan kannelliseen tavaratilaan. Toinen säilö on turkin alla: matalaan lokeroon mahtuvat esimerkiksi vesisukset tai wakeboard.

Ohjaamossa kuskilla on tarvittavat laitteet sopivasti käden ulottuvilla. Jalkatukea voisi vielä parantaa ja karttaplotterille pitäisi keksiä paikka. Penkin sivutukea voisi myös lisätä ja samalla pohtia, onko sileä istuinpinta turhan liukas.

Verhoilun harmaat yksityiskohdat luovat harmaan maton kanssa perustyylikkään kokonaisuuden, johon kyllä kaipaisi lisää yksityiskohtia, esimerkiksi ostajan valitsemaa runkoväriä.

Terhakka

Koeajoveneessä oli Volvo Pentan 4,3-litrainen Gxi-bensamoottori, josta irtoaa 225 hevosvoimaa. Tehosuositus on bensamoottoreille 220-270 hevosvoimaa, dieselmoottoreista on hinnoiteltu Volvo Pentan 220-hevosvoimainen D3.

Mittasimme veneen huippunopeudeksi kahden hengen kuormalla 41,8 solmua. Taloudellisin matkanopeus lienee noin 30 solmua.

Ajokokemusta voisi ehkä parhaiten kuvailla sanalla terhakka. Käytöksessä on perusvarmuutta ja miellyttävää helppoutta, mutta tarvittaessa myös sitä pakollista urheilullisuutta, jota tämäntyyppiseltä veneeltä ehdottomasti edellytetään.

Perän 21 asteen V-kulman voisi kuvitella toimivan hyvin aallokossa, mutta varmuutta meillä ei tästä ole. Tyynellä merellä meidän oli yritettävä hyödyntää ohikulkeneiden veneiden peräaaltoja, joita Chaparral käsitteli miellyttävän pehmeästi.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 6/2011.

Tekniset tiedot

Pituus 6,71 m
Leveys 2,51 m
Paino 1 588 kg
Kantavuus 8 henkeä/675 kg
Polttoainesäiliö 212 l
Moottori 220-270 hv
CE-luokitus  C (rannikko)
Hinta 49 271 euroa
Valmistaja Chaparral Boats, USA, www.chaparralboats.com
Myynti  Blue Sea Trade, www.chaparral.fi

 

 

 

 

X