Tilaa
Jutut

C&C115 ja JJ 38

25.05.2006

KirjoittajaVenelehti

jj38

Tämänkertaiseen pursivertailun veneet ovat molemmat upouusia, niiden ensiesittely Suomessa tapahtui vasta elokuussa. Yhteistä niillä on lähinnä kokonaispituus ja leveys, mutta ilmeeltään ja toteutukseltaan ne ovat melkeinpä toistensa vastakohtia.

JJ 38 on pietarsaarelaisen Pro Mare Oy:n ensimmäinen oma malli, mutta yritys tekee myös alihankintatöitä muille veistämölle. JJ 38 perustuu entisen Polar Yachtsin omistajan Stig Johanssonin piirtämän ja rakentaman Joson-veneen runkomuotoihin, mutta kansirakenteet on uusittu.

C&C 115 on kotoisin USA:sta ja ensimmäinen Eurooppaan tuotu tämän mallinen vene. Nimenä C&C on jo vanhempi ja kotoisin kahden kanadalaispurjehtijan, George Cuthbertsonin ja George Cassian, vuonna 1961 perustamasta suunnittelutoimistosta. Pörssiyritys C&C Yachts syntyi vuonna 1969. JJ 38 on oikeastaan ainoa kotimainen, tänä vuonna vesille laskettu purjevene, C&C 115:sia on yksi Suomessa ja toinen Hollannissa.

Runkomuotojen suhteen veneet eroavat huomattavasti toisistaan. C&C näyttää perinteisemmältä ilman, että se olisi vanhentunut. Keula on suhteellisen pysty, mutta peräpeili vauhdikkaasti taaksepäin kallellaan. Varalaita on kohtuullinen ja rungossa on kaunis ketka. Vene on tyylikäs ja muodoiltaan sopusuhtainen, ei minkään mittasäännön pilaama. Se antaa myös sopivasti sporttisen vaikutelman.

JJ 38:n runkomuoto on selvästi radikaalimpi. Perä on leveä ja lattea. Jos vene mitataan IMS-sääntöön, sitä todennäköisesti rankaistaan korotetun mittaluvun muodossa. Keula on pysty, mutta persoonallisesti kaareva, peräpeili ulottuu käytännössä vesirajaan saakka.

C&C:ssä on erikoista se, että sarjatuotantoveneessä on hiilikuitutakila. JJ:n takila on erikoinen muista syistä: mastoprofiili on hyvin solakka johtuen siitä, että se on tuettu kolmella leveällä saalinkiparilla ja vanteilla, jotka kiinnittyvät veneen laitaan.

Sisustuksen suhteen veneet eroavat paitsi tilaratkaisuiltaan myös siinä, että suomalaisveneessä on käytetty paljon puuta, kun taas jenkkipursi on sikäläiseen tapaan sisältä muovisen tuntuinen.

Koepurjehdus Airistolla

Testipäivä Airistolla oli harmaa, kolea ja varsin reipastuulinen. Teimme kaksi lenkkiä merelle siten, että välillä vaihdettiin osa miehistöstä. Aamupäivällä tuulta oli 8–10 m/s luoteesta, puuskissa enemmänkin. Mutta iltapäivää kohden pari päivää todella reippaasti tuulia vauhdittanut matalapaine oli siirtynyt itää kohti ja alkanut täyttyä. Samalla tuuli hieman rauhoittui ja tihkusade taukosi.

C&C:ssä oli dacron-purjeita melkein tuplasti arvokkaammat Doylen mylar/kevlar-peruskilpapurjeet, jotka istuivat hienosti ja säilyttivät kovissakin puuskissa litteän muotonsa. Avotuulessa C&C lipui ehkä hieman liukkaammin kenties siksi, että miehistö sai purjeet pysymään nätisti virsikirjana. Paluuluovissa jenkkiveneen purjeet trimmattiin litteiksi kiristämällä peräharusta hydrauliikan avulla, jolloin masto taipui taaksepäin ja lisäksi huipustaan myös sivulle. Peräsintuntuma oli hyvä ja vene oli täysin tasapainossa, ohjaaminen tuntui kevyeltä. C&C:ssä oli vähän suuremman veneen tuntua ja luovilla gps näytti yli kuutta solmua. Puuskissa pursi kallistui reippaasti, mutta pysyi koko ajan hyvin perämiehen hallinnassa. Sivumyötäiseen mentäessä vauhti nousi 8,2 solmuun. C&C:n varustelu on toimiva ja käytännöllinen.

Luovilla JJ 38:n miehistöllä näytti olevan vaikeuksia saada keulapurje jalustettua kunnolla. Suomalaisvene ei pysynyt mukana vauhdissa, koska sen nousukulma jäi onnettomaksi.

Tauon jälkeen vaihdettiin veneitä ja tehtiin samanlainen lenkki. Tuuli oli hieman laantunut 7–9 m/s nopeuteen ja avotuulella veneet olivat varsin tasaväkisiä. Suomalaisveneen trimmit saatiin nyt kohdalleen ja luovilla meno oli aivan toista kuin aamupäivällä. JJ kantoi hyvin purjeensa ja lateraalitasapaino oli täydellinen, eikä vene juuri pyrkinyt tuuleen, kun ratista päästi irti.

JJ tuntui liikkeiltään olevan hieman vikkelämpi ja eloisampi kuin C&C. Pari kertaa ilmasimme peräsintä eli se menetti veneen kallistuessa puuskassa hetkellisesti otteensa. Luovilla gps näytti 6,8 solmua rannikon suojassa. Sivumyötäisellä saavutimme parhaimmillaan 8,4 solmun lukeman. Nousukulma oli nyt vähintäänkin yhtä hyvä kuin C&C:llä ja vauhtikin oli samaa luokkaa, ajoittain jopa hieman parempi.

Mittaukset ja ennusteet

Molemmat veneet punnittiin ja ne osoittautuivat hieman ylipainoisiksi verrattuna esitteissä mainittuihin painoihin. Kallistuskokeessa JJ 38 sai vertailujoukon toiseksi parhaan alkuvakavuuden, kun taas C&C 115:n alkuvakavuus on samaa luokkaa kuin sporttisten 37-jalkaisten Elanin ja Finngulfin. JJ:n leveät ja suorat perälinjat näyttäisivät lisäävän veneen alkuvakavuutta.

Mittausten perusteella lasketut tuulensietokyvyt eroavat myös toisistaan selvästi. JJ 38:n jäykkyys on selvästi parempi kuin C&C 115:n. Suorituskykyennusteet povaavat C&C:lle hyvää vauhtia keveissä ja keskikovissa tuulissa. Vertailuveneiden rintama on suhteellisen tasainen, mutta joukon pienimmällä purjealalla varustettu JJ 38 sijoittuu ennusteiden mukaan jälkijoukkoon. Sen sijaan veneen pitäisi viihtyä erinomaisesti kovassa myötätuulessa. Kovan tuulen kaaviossa esitettyjen ennusteiden mukaan C&C 115 kulkee myös hyvin avotuulessa.

Vaikka tämänkertaisen vertailun purret ovat samankokoisia, ovat ne keskenään niin erilaisia, että ne tuskin kilpailevat aivan samoista asiakkaista. JJ 38:n vahvoja puolia ovat kotimaisuuden lisäksi asumistilojen viihtyvyys ja makuupaikkojen runsaus. C&C 115 puhuttelee raaserimaisella yleisilmeellä ja hitech-rakenteellaan, mutta kuljetus Ohiosta Suomeen maksaa osapuilleen 10 000 euroa vakioveneen hinnan lisäksi.

Tekniset tiedot

C&C 115: pituus 11,50 m, vesilinja 10,05 m, leveys 3,63 m, syväys 2,05 m, uppouma 6 000 kg. Purjepinta-ala 94,80 m&³2; ja hinta vakiovarustein 177 500 e. Maahantuoja Sail Unlimited, Turku, www.c-c.fi

JJ 38: pituus 11,47 m, vesilinja 10,25 m, leveys 3,65 m, syväys 2,00 m, uppouma 5 900 kg. Purjepinta-ala 73,15 m&³2; ja hinta vakiovarustein 148 500 e. Valmistaja Pro Mare Oy, Espoo, www.promare.fi

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 11/2005 jutusta

Lue myös nämä

X