Tilaa
Jutut

Candela saamassa haastajan Venäjältä? – Moskovassa esiteltiin sähköinen kantosiipivene

Projektivene tottelee nimeä Molniya eli salama, ja toisin kuin Candelassa sen kantosiivet ovat kiinteät, eivät sisään vedettävät.

15.10.2020

KirjoittajaJukka Hiiro

Moskovalainen sähköisen kantoveneen prototyyppi esiteltiin lokakuun ensimmäisen viikon päätteeksi Moskovassa. Kyseessä on retromuotoilua hakeva, mutta täysin elektroninen eli sähköinen, ja sen myötä myös hiljainen vene.

Projektivene tottelee nimeä Molniya eli salama, ja toisin kuin Candelassa sen kantosiivet ovat kiinteät, eivät sisään vedettävät.

Veneproton taustalla on moskovalainen Artem Markov tiimeineen. Markov on valmistunut Moskovan auto- ja tieinstituutista, korkeakoulusta, jossa hän oli mukana muun muassa Formula Madi -sähköautokilpailutiimissä kilpaillen muiden opinahjojen kanssa ympäri maailmaa.

Markovilla itsellään on pitkä purjehdusharrastushistoria, ja hän kertoo inspiraation veneen kehittämiselle syntyneen purjehduksen ja moottoriveneilyn välillä vallitsevasta ristiriidasta.

”En koskaan ole tajunnut, mitä hienoa on veneillä tärisevillä ja äänekkäillä moottoriveneillä. Halusin saada moottoriveneeseen purjeveneen hiljaisuuden ja mukavuuden”, hän on todennut.

Idean Markov sanoo saaneensa 2016, ja alkaneensa työskennellä sen parissa hetimiten.

Markov tunnustaa avoimesti olevansa Candela-veneiden ja ne kehittäneen tiimin suuri ihailija. Candelan kehitystiimi on hänen mukaansa tutkinut ja perustellut hyvin, miksi juuri kantosiipirakenne toimii sähköveneissä. Sen myötä hän lähti myös kehittämään omaa venemalliaan.

Veneen moottorissa on hyödynnetty Markovin sähköformuloista kerryttämäänsä opiskelijakokemusta. Venettä työntää 80 kilowatin eli noin 100 hevosvoiman moottori, jolla saavutetaan noin 20 solmun matkavauhti, 36 solmun huippunopeus ja valitusta vauhdista riippuen jopa 135 merimailin etäisyys. Viidellä solmulla vene jaksaa tuon 135 merimailia, 17 solmulla 25 merimailia ja huippunopeudella noin 20 merimailia, Markov tiimeineen lupaa.

Akku perustuu litiumkennoihin, ja on tiimin itsensä kehittämä. Kapasiteettia niissä on noin 160 kWh. Veneessä on hyödynnetty myös gps-tekniikkaa, joka hidastaa veneen vauhtia, mikäli etäisyys lautauspisteeseen on nopeammin ajettaessa liian pitkä.

Akun lataaminen täyteen kestää Markovin mukaan vain 3,5 tuntia, ja tilannetta voi halutessaan seurata vaikka tekstiviesteillä.

Oleellista veneessä on kehittäjien mukaan myös se, että sen muotokieli mittaristosta kaikkeen muuhun matkii 50-luvun puuveneiden estetiikkaa.

Prototyypissä on käytetty alumiinia ja lasikuitua, mutta varsinaiseen tuotantoon tulevat veneet on tarkoitus luoda kevyemmillä materiaaleilla, kuten hiilikuitukevlarilla.

Käynnissä oleva koronaviruskriisi on sotkenut osaltaan Markovinkin suunnitelmia veneensä osalta, sillä projektia ei ole voitu esitellä maailman venemessuilla sen enempää sijoittajille kuin kuluttajillekaan. Haaveissa kuitenkin on, että hanke saa vielä ”tuulta purjeisiinsa”, kuvainnoillisesti, ja päätyy jonain päivänä oikeasti tuotantoon.

Markov on kertonut projektistaan muiden muassa plugboats-sivustolla. Yrityksen omat verkkosivut löytyvät täältä.

Lue myös nämä

X