Tilaa
Testit

Buster XXL Cabin käyttötestissä

10.08.2011

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaheikki juuri-oja

Heikki Juuri-Oja

Esittelimme lyhyesti viime vuonna Busterin uutuusveneen, XXL Cabinin. Tänä keväänä vene oli käytössämme koko toukokuun, jotta saisimme kokemuksia vaihtelevissa olosuhteissa ehkä mielenkiintoisimmasta uutuus-Busterista moneen vuoteen.

Koska Buster XXL Cabinin runko on matala, on kajuutan oltava korkea, sillä seisomakorkeudesta ei ole haluttu tinkiä.

Keulan kantta on voitu laskea, minkä ansiosta ovesta sisään astuminen sujuu vähemmän taiteillen, tosin oven yläkamana on edelleen melkoinen loukku jo keskimittaiselle.

Keulasta pääsee kätevästi askelman kautta sivukansille. Ne on mitoitettu vaatimusten mukaan ja riittävän leveiksi, mutta katon reunus ulottuu niin kauas, että liikkuminen sivukannella ei ole aivan helppoa. Lisäksi ulkoreunassa oleva kaide tekee kiinnipitämisen hieman hankalaksi. Helpompaa olisi, jos kaide olisi koko matkaltaan katolla.

Perästä nousu sivukannelle tai laskeutuminen siltä on vaikeaa, sillä askelmaa ei ole. Moottorikaivo vie perästä suuren tilan, mutta avotila jatkuu kulmissa pitkälle. Aivan avotilan perässä on taittuvat vanerilevyt, jotka jatkavat peräkantta. Kaiteet ovat hyvät. Eräänlaiset uimatasot ovat hieman irrallinen elementti, mutta niitäkin kai tarvitaan, ainakin styyrpuurin puolella uimatikasta varten.

Buster Cabin ei ole matkavene, mutta jos pedin tarvitsee, se syntyy kajuutan perään.

Avara kajuutta

Heikki Juuri-Oja

Uuden Cabin-mallin yksi iso etu on, että kajuutta ei tunnu samalla tavalla huteralta kuin vanhassa AWC:ssä. Rakenteet ovat selvästi jäykemmät, joskin pientä huojuntaa yhä tuntuu.

Ainakin yhdessä tapauksessa tiedetään karkaistusta lasista valmistetun kajuutan etuoven rikkoutuneen. Se on saattanut johtua rakenteiden elämisestä, siihen viittaa koeajojen aikana havaittu natina. Valmistajan mukaan kyseessä oli yksilöllinen virhe ovessa.

Kajuutan silmiinpistävin ominaisuus sisällä on avaruus.

Kuski ei XXL Cabinissa voi valittaa kuin onnetonta tuulilasinpyyhintä. Onneksi veneeseen on vakiovarusteeksi asennettu lämmitin. Se ei sateessa jaksa lämmittää kajuuttaa, mutta tuulilasin se pitää auki.

Etuistuimet ovat tukevat ja jämäkän oloiset. Suuri karttanäyttö on sopivasti kuskin näkökentässä. Katkaisimet ja mittarit on sijoitettu järkevästi.

Vasemman puolen pulpetti on tasainen karttasarjaa varten ja pulpetissa on säilytyslokero, joka kuitenkin on liian pieni karttasarjalle. Sitä varten laidassa on hylly, jossa kartta pysyy kumilangan varassa.

Trimmejä tarvitaan

Heikki Juuri-Oja

Runko on hyväksi havaittu XXL. XXL:n runko on melko kapea Cabinin massaan nähden, ja koska painopiste on avovenettä selkeästi korkeammalla, on runko sivusuunnassa levoton. Trimmitasot ovatkin vakiovaruste.

Buster XXL Cabinin ajettavuus oli tyynessä kelissä kunnossa. Melutaso on kohtuullinen matkanopeuksilla (77-78 desibeliä). Huippunopeutta Buster Cabin ja Yamaha F150 saavuttivat 37,6 solmua.

Buster XXL Cabinin pääasiallinen tuleva käyttäjäkunta lienee viranomaiset ja muut vesillä työtään tekevät. Heille XXL Cabin on oiva työkalu.

Huviveneilijä on hieman hankalampi tapaus. Epäilemättä näitä ilmestyy saaristoon jokasään yhteysveneiksi, mutta tuskin tungokseksi asti. Hinta on melko kova, sillä vene-konepaketti maksaa hyvän matkaa yli 50 000 euroa.

Mikä käyttötesti?

Vene-lehti on aloittanut uuden moottoriveneiden testityypin, käyttötestin. Kuten nimikin kertoo, kyse on normaaleja testejämme enemmän arkikäyttöön keskittyvästä testistä.

Toimituksen käytössä noin kuukauden olevalla veneellä liikutaan vesillä monipuolisesti ja mahdollisimman paljon monenlaisessa säässä ja erilaisissa olosuhteissa. Testaajia on useita, joiden kaikkien kokemukset kootaan yhteenvedoksi.

Tekniset tiedot

Pituus 6,60 m
Leveys 2,40 m
Paino 1 085 kg
Kantavuus enintään 7 henkeä
CE-luokitus C (rannikko)
Moottorisuositus 115-150 hv
Hinta alk. 36 950 euroa
Valmistaja Oy Inhan Tehtaat, Ähtäri
Myynti www.buster.fi
Tiivistelmä Vene-lehden 8/2011 jutusta

Lue myös nämä

X