Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Buster Magnum Pro – Kulmikkaasti ammattimainen

26.05.2010

Kirjoittajaheikki juuri-oja

Kuvaajatestiavustus seppo katajisto

Buster Magnum Pron nimi on periaatteessa kaiken kertova. Kyseessä on iso alumiinivene, joka on suunnattu ammattimaiseen käyttöön. Mistään tyylipuhtaasta viranomaisveneestä ei kuitenkaan
ole kysymys – myös aktiivisessa huviveneilyssä voi olla ammattimaisia tarpeita.

Magnum Pro (7,10 m) on 40 senttimetriä pidennetty perus-Magnum. Samalla massa on kasvanut 117 kiloa. Veneiden leveys on sama. Molempien CE-luokitus on C (rannikko). Pron tehosuositus on 115–225 hv, perus-Magnumin 100–225 hv.

Buster Magnum Pro on selkeästi valmistajansa uusi lippulaiva – ykköstuote ja ylpeydenaihe. Tähän suhteutettuna kyseessä on merkittävä kotimainen uutuus. Buster on Suomen suosituin ja eniten myyty venemerkki.

Tahran hohtavaan kylkeensä Magnum Pro saa mitoitusten yhteydessä syntyneestä kömmähdyksestä. 40 senttimetrin jatke johti CE-hyväksynnän laskentakaavoissa siihen, että Pron kantavuus on vain kuusi henkeä; perus-Magnumin kahdeksan, XXL:n ja XL:n seitsemän. Prohon voi ottaa lastia enintään 450 kiloa, perus-Magnumiin 600 kiloa. Ei tarvitse olla kovin suuria ennustajalahjoja jos povaa, että tämän kömmähdyksensä Buster korjaa ennen kuin vuosi 2011 on lopussa.

Ohjaamossa on poikkeuksellisen hyvä viimasuoja, joka ulottuu peräpenkille asti. 12 tuuman karttaplotteri/monitoiminäyttö kuuluu vakiovarusteisiin. Kun siihen yhdistetään digitaalitutka, on kuskilla edessään upea navigointikeskus.

Taitto-ovet ovat rakenteellisesti järeitä ja todennäköisesti käytössä kestäviä. Lasin karmit on kiinnitetty oveen yhdeksällä kuuden millimetrin pultilla. Oven rakenteet ovat jalkatilassa hieman tiellä, kun penkki on etuasennossa. Kolme mukitelinettä ovat tukevaa tekoa.

Iso tankki

Mittasimme Magnumin huippunopeudeksi kahden hengen kuormalla 46,7 solmua. Kevyessä myötätuulessa vauhti nousi 48 solmuun. Veneen oman tietokoneen mukaan polttoainetta kului täydellä kaasulla ajettaessa 81,1 litraa tunnissa (1,75 l/mpk). 35 solmun nopeudella (4 500 rpm) kulutus oli reilut 40 litraa tunnissa, eli noin 1,2 litraa meripeninkulman matkalla. Polttoainetankin
tilavuus on 250 litraa. Huoltoasemalle on siis syytä suunnata reilun 5,5 tunnin matka-ajon jälkeen.

Merellä Magnum Pro on kohtuullisen vakaa, yllätyksetön ja johdonmukainen. Runkolevyjen vahvistaminen perus-Magnumin neljästä millimetristä viiteen vaimentaa hieman Bustereille  luonteenomaisia runkoääniä. Vanhassa merimainingissa ajettaessa huomaa kuitenkin selvästi, ettei loivaperäinen Pro ole merikelpoisuudeltaan aivan huippuluokkaa. Se sijoittunee kuitenkin
kovan kelin keston arvosteluasteikossa ylempään keskikastiin.

Matkanopeuksilla ajettaessa ohjaamomelu oli kohtuullisesti 80–83 desibeliä (A-asteikko). Täydellä kaasulla ajettaessa äänitaso nousi ikävästi 90 desibeliin.

Vaikea moottorivalinta

Veneen perässä ollut 225-hevosvoimainen Yamaha on tehosuosituksen ylärajan moottori. Alaraja on niinkin alhainen kuin 115 hevosvoimaa. Jos veneessä on usein raskas lasti, saattaa 115 hevosvoimaa tuntua laiskalta. Ainakaan se ei tarjoa kuskin käyttöön samaa tehoreserviä kuin ylärajan kone.

Moottorivalinta ei ole helppo, jos suorittaa hieman laskelmia. Veneen lähtöhinta on 33 500 euroa. 225-hevosvoimainen Yamaha maksaa esitteen mukaan 23 000 euroa, 115-hevosvoimainen Yamaha 8 500 euroa vähemmän. Hintojen erotuksella saa esimerkiksi reilut 6 000 litraa kesähintaista polttoainetta.

115-hevosvoimaisen Yamahan maksimikulutus on noin 35 litraa tunnissa. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että ”pikku-Yamahaa” saa käskyttää yli 170 tuntia täydellä kaasulla, jos moottorivalinnassa säästyneet 8 500 euroa varataan pelkästään polttoainekuluihin. Normaaliin matka-ajoon muunnettuna erotus vastaa helposti 3–5 kesän bensoja.

Mutta laskelmat ovat vain laskelmia. Buster Magnum Pron aktiivisin ostajakunta ei liene kovinkaan kiinnostunut säästöistä, jotka vaikuttavat olennaisesti suorituskykyyn. Kunnon pro-henkilö kelpuuttaa pro-olosuhteisiin vain pro-henkisen kaluston. Tinkiä voi sitten jostakin muusta, jos tarvetta ilmenee.

Veneen varalaitakorkeus on keskellä 75 senttimetriä. Keulapenkin alla on avoin säilytystila ja selkänojassa lokero. Keulasta on helppo kulkea maihin ja nousta veneeseen. Hakuvalo on lisävaruste.

Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 6/2010.

Tekniset tiedot

Pituus 7,10 m
Leveys 2,40 m
Paino 1 045 kg
Kantavuus 6 henkeä/450 kg
CE-luokitus C (rannikko)
Polttoainesäiliö 250 l
Moottori 115–225 hv
Hinta alk. 33 500 euroa
Esittelyveneen moottori Yamaha F225
Esittelyveneen hinta 63 079 euroa
Valmistaja Inhan Tehtaat
Ähtäri, puh. (06) 535 5111
www.buster.fi
Myynti Jälleenmyyjät maan eri puolilla
X