Tilaa
Jutut

Biaudet toteutti haaveensa

13.02.2012

KirjoittajaMaaret Väkinen

Maaret VäkinenVeneenveistäjä Rudi Biaudet teki tarkan kopion saaristoristeilijä Anian apujollasta.

Apujolla painaa vain 40 kiloa ja ulkonäöltään pikkuinen vene muistuttaa pulleaa avattua herneenpalkoa.

Apujollaa on kuljetettu joko hinaamalla veneen perässä tai tarvittaessa laivan kannella.

– Apujollan piti olla kevyt mutta kantava, koska sitä käytettiin rantautumiseen ja se täytyi olla nostettavissa esimerkiksi laivan kannelle, Biaudet kertoo.

Apujolla on tehty kolmelle hengelle, mutta Biaudet sanoo, että kyydissä on ollut jopa viisi ihmistä.

250 tunnin urakka

Jollan keveyden salaisuus piilee laudoituksen vahvuudessa. 2,46 metriä pitkän ja 1,27 metriä leveän jollan laudoitus on vahvuudeltaan vain 8,5 millimetriä.

Jolla on valmistettu pääosin afrikkalaisesta mahongista, mutta esimerkiksi kaaret ovat saarnea ja pitkittäistuet sekä reunalistat tammea. Jollassa on kaksi köliä, minkä ansiosta se pysyy pystyssä kallistumatta kummallekaan kyljelle.

Työntunteja apujollan tekemiseen Biaudetilta kului 250. Jolla on kyllästetty pellavaöljyllä ja se lakataan seitsemän, jopa kahdeksan kertaa.

Konsultista artesaaniksi

Artesaaniksi vuonna 2011 valmistunut Rudi Biaudet rakensi ensimmäisen jollansa jo kymmenvuotiaana. Hän oli aktiivipurjehtija 70-luvulla ja perusti yhdessä ystäviensä kanssa purjeneulomo WB-Sailsin.

– Ompelimo perustettiin alun perin omiin käyttötarkoituksiin, Biaudet kertoo.

Purjeneulomo ei kuitenkaan elättänyt koko ystävysporukkaa, joten Biaudet perusti yritysten laadunhallintaan ja kehittämiseen erikoistuneen konsulttiyrityksen. Kehittämiskonsulttina Biaudet toimi 25 vuotta.

– Olen aina haaveillut venepuusepän työstä ja nyt toteutan haaveeni, puutöitä koko ikänsä tehnyt Biaudet sanoo.

Hän kertoo, että hän haluaa työllään kunnioittaa veneenveistäjien ammattitaitoa. Huolellinen viimeistely takaa lopputuloksen, joka kestää.

Osasto: 1A/puuveneosasto

Lisätietoja

 

Lue myös nämä

X