Tilaa
Testit

Bavaria S33 HT – Vaativaa ajettavuutta

Bavaria ei enää tuota uusia malleja samaan tahtiin kuin takavuosina. Edelleen kuitenkin uutuuksia tulee, jos ei kokonaan uusia kuten E-sarja, niin sitten vanhempien mallien päivityksenä, kuten esimerkiksi S33 HT.

27.12.2017

KirjoittajaAri inkinen

KuvaajaAnton Reenpää/Otavamedia

Kansansuosikki Bavarian sekä moottori- että purjeveneiden ympäriltä on enin innostus laantunut. Vielä saksalaistehdas kuitenkin tuottaa uusia malleja maailman markkinoille. Viime vuosina eniten huomiota ovat keränneet sähköhybridimallit E40 ja E34. Etenkin Keski-Euroopassa ne ovat löytäneet jonkinlaiset markkinat. Sen sijaan perinteisemmät matkaveneet ovat jossain määrin kärsineet matkaveneilyn yleisestä vähenemisestä. Myös Bavarian pursilla on ollut ahdasta nopeasti kehittyneillä markkinoilla. Suomessa Bavaria on valahtanut pikkumerkiksi takavuosien huippumyynnin jälkeen.

S33 HT on ja ei ole uusi vene. Se on pidennetty S 32 HT, joka esiteltiin jo joitakin vuosia sitten. 33:n linjat ovat sitä selkeästi modernimmat ja sopusuhtaisemmat. Ne jatkavat valmistajan jo suuremmissa malleissa omaksumia linjoja.

Perinteiset tilat

Ainakaan päällisin puolin Bavaria S33 HT:ssä ei ollut mitään moittimista, kun tutustuimme siihen Aurajoen rannassa. Hieman hikeä vaatineen pressusulkeisen jälkeen avotila avautui koko komeudessaan. Avotila on selkeästi veneen tärkein oleskelualue, joskin avoin kajuutta on riittävän avara useammankin henkilön viihtymiseen.

Bavarian avotila on järkevästi suunniteltu. U-mallinen sohvaryhmä majoittaa kepeästi 5–6 henkilöä, ja lisää istumapaikkoja löytyy avotilan etuosan lyhyellä sohvalla. Pöydän ja irtopatjan avulla sohvaryhmästä on helppo muodostaa yhtenäinen tila makoiluun, jolloin auringosta voi joko nauttia tai vetää HT-katteeseen kätketyn biminikatteen varjoksi. Sohvien sisällä on runsaasti siistiä säilytystilaa.

Koeajoveneen avotilan oikeastaan kruunaa valtava uimataso, syvyydeltään noin 1,2 metriä, mutta 6 000 euron lisävaruste. Tila ei tietenkään koskaan ole haitaksi, mutta kovin tarpeellista käyttöä näin isolle uimatasolle on vaikea keksiä, ellei sitten auringonlaskun katsominen kansituoleissa istuen. Joihinkin veneisiin suunniteltu tilava, taaksepäin avautuva lepuutin- ja köysilokero voisi olla myös hyvä lisä. Uimatasolle käydään avotilasta näppärän portin kautta, mutta lapsia ajatellen portti itsessään ja parras sen vierellä ovat kovin matalat.

Kaiken yllä kaartuu kiinteä HT-kate, jossa on valtavan kokoinen, sähköllä toimiva kattoluukku.

Koeajamamme vene oli varustettu maltillisesti kahdella Volvo Penta D3-220 -dieselillä, joilla huippunopeus sattui 36,2 solmuun. Se on veneen ominaisuudet huomioiden oikein hyvä huippunopeus.

Mukavin matkanopeus sattuu 26–28 solmun haarukkaan, taloudellisin 25–30 solmun alueelle. Tuolloin kulutus on noin 2,1 litraa meripeninkulmaa kohti. Veneellä ajaa noin 220 meripeninkulmaa, kun reserviksi jätetään kymmenisen prosenttia. Melutaso on samalla nopeusalueella lähes muuttumattomana 82 dB(A).

Lue Bavaria S33 HT:n esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 12/2017.

 

 

Lue myös nämä

X