Uutiset

Bavaria karsii mallistoa ja keskittyy perheveneisiin

Yhdeksi ongelmaksi oli löydetty myös kommunikointi suunnittelijoiden kesken: kun suunnittelija puhuu italiaa, insinööri englantia ja loput saksaa, aina ei ymmärretä mistä puhutaan. Uuden omistajan myötä kokonaissuunnittelu siirretään nyt tehtaalle, jonne palkataan 50 henkeä yksin tekniseen suunnitteluun.

19.10.2018

TekstiAri Inkinen

Vastikään uuden omistajan löytänyt saksalainen Bavaria tulee karsimaan mallistoaan ja keskittymään jatkossa perheveneisiin. Tämä oli yhtiön uuden johdon viesti tehtaan kotipaikkakunnalla Giebelstadtissa tällä viikolla järjestetyssä lehdistötilaisuudessa.

”Tulemme kasvattamaan tuotantokapasiteettiamme ja palaamme Bavarian perinteisiin vahvuuksiin, ennen kaikkea hyvään hinta/suorituskykysuhteeseen”, sanoi uuden omistajan CMP:n toimitusjohtaja Kai Brandes.

”Sarjatuotantovalmistajana keskitymme edullisiin veneisiin ja unohdamme luksuksen. Kokoluokissa tämä tarkoittaa 10 – 20 metrin veneitä.”

Uuden strategian lähtölaukauksena on malliston voimakas karsiminen ja uudistaminen. Sähköveneiden (E40 ja E34) valmistus lopetetaan, samoin veistämön lippulaivan, tammikuussa Düsseldorfin venenäyttelyssä esitellyn Cruiser 65:n tuotanto annetaan kroatialaiselle yhteistyökumppanille. C 50 -mallin tuotanto lopetetaan toistaiseksi. Vene suunnitellaan uudelleen ja pyritään saamaan takaisin tuotantoon joulukuussa.

Muu pursimallisto uudistetaan asteittain. Sen sijaan kokonaan uusia malleja on odotettavissa vasta 2020, sitä ennen tultaneen näkemään joidenkin pienen pään pursien uudistuksia.

Tiedotustilaisuudessa palattiin hetkeksi vielä menneisiin. Uuden johdon mukaan lähes konkurssiin johtaneet ongelmat olivat ennen kaikkea yrityksen johtamisessa ja malliston ja tuotannon teknisessä suunnittelussa: veneiden tuotantotekniset ratkaisut eivät sopineet tehtaan mahdollisuuksiin, mikä aiheutti laatuongelmia ja myöhästymisiä.

Yhdeksi ongelmaksi oli löydetty myös kommunikointi suunnittelijoiden kesken: kun suunnittelija puhuu italiaa, insinööri englantia ja loput saksaa, aina ei ymmärretä mistä puhutaan. Sen seurauksena hukattiin aikaa ja myös rahaa. Tämä ongelma korjataan tuomalla kokonaissuunnittelu tehtaalle, jonne ollaan palkkaamassa 50 henkeä tekniseen suunnitteluun.

Yksi uusista strategisista ratkaisuista on myös luopuminen Bavaria Catamarans -brändistä. Jatkossa Ranskan Rochefortissa valmistettavat veneet ovat jälleen Nautitech-merkkisiä. Kuitenkin yhteistyötä tehtaiden välillä lisätään, muun muassa katamaraanien sisustus rakennetaan Bavarian Saksan tehtaalla ja kuljetetaan asennusvalmiina Ranskaan.

Bavaria Yachts suunnittelee valmistavansa seuraavan vuoden aikana 400–500 venettä. Se myös osallistuu kaikkiin suuriin näyttelyihin, muun muassa Düsseldorfiin on lähtemässä 15–16 venettä.

X