Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Jutut

Bavaria 39 Cruiser

11.05.2006

KirjoittajaVenelehti

bav
Bavaria 39 Cruiser on kookas matkapursi ja se maksaa vain puolet useimmista samankokoisista kilpailijoistaan. Mutta Bavarian laatu on herättänyt monenlaista puhetta.

Koepurjehdimme Bavaria 39:n Helsingin edustan vesillä syksyllä 5-6 m/s etelätuulessa. Avomerellä oli vanhaa aallokkoa, joka varsinkin kevyessä tuulessa on myrkkyä näin pullearunkoiselle veneelle. Luovilla gps ei yltänytkään kuin 5,7 solmuun, joten kevyessä kelissä vene kaipaa suurempaa purjealaa. Vakiona toimitettava rullagenua on 135-140 prosenttia. Nousukulma oli vaatimaton, koska keulapurjeen kiskot ovat kaukana veneen keskilinjasta. Lateraalitasapaino oli hyvä. Kun ratista päästi irti, vene jatkoi pitkään suoraa kurssia, mutta puuskan sattuessa ne nousi tuuleen.

Tässä kelissä veneen jäykkyydestä eli sen tuulensietokyvystä ei tietenkään saanut lopullista kuvaa. Bavaria tuntui kuitenkin hyvin tukevalta, vakaalta mieluummin kuin kiikkerältä. Kevyessä kelissä se on mielestäni hieman alirikattu, joten näillä purjeilla pärjää varmasti myös reippaassa tuulessa.

Bavarian tuulensietokyky on laskelmiemme mukaan hyvä ja se kantaa täydet purjeensa 8-9 m/s tuuleen saakka. Suorituskykyennusteissa Bavaria pärjää ihan mukavasti.

Bavariassa on kuusi henkeä vetävä istuinkaukalo. Ratin taakse mahtuu kipparin seuraksi yksi matkustaja. Ohjauspylväs on massiivinen ja siihen on rakennettu klaffipöytä, jossa on laatikko. Veneessä on avotilasta säädettävät jaluskiskot keulapurjeille ja riittävän tuhdit Lewmar 44 ST -vinssit genuan jalustamista varten.

Bavariassa on Seldénin kannella seisova takila, joka on tuettu kahdella saalinkiparilla ja epäjatkuvilla vanteilla. Saalingit ovat lähes 20 astetta takaviistossa, joten barduunoita ei tarvita. Peräharuksessa on asiallinen kukonjalka ja taljasäätö.

Testiveneessä on lyijyköli vakiovarusteisen matalamman valurautakölin sijasta. Köli on kiinni kymmenellä rinnakkain sijoitetulla teräspultilla. Aluslevyjen pitäisi olla tuhdimpia, mutta enemmän ihmetytti se, että evän peräosa oli tukematta pitkältä matkalta. Yleensä paripulttien takana, ja myös niiden edessä, on vielä yksi yksinäinen keskipultti. Mutta tästä kölikiinnityksestä sellaiset puuttuivat. Punnitustilaisuudessa venettä nostettaessa liinoilla kölin takareunan ja rungon väliin ilmestyi parin sentin rako. Se umpeutui, kun vene laskettiin kölin varaan. Turvallisuuden kannalta se tuskin on huolestuttavaa, mutta pitemmän päälle kölipulttien raoista saattaa alkaa tihkua vettä sisälle. Korjaus vaatinee kölin irrottamisen ja liitoksen tiivistämisen joustavammalla massalla.

Kolmeysissä on kolme tuplakajuuttaa. Salongissa on tilava U-sohva, jolle mahtuu 6-7 henkeä. Pentteri on rakennettu paapuurin laidalle ja se on varustettu koneistetulla kylmiöllä, kahdella pesualtaalla ja juoksevalla vedellä. Karttapöytä on aivan riittävän kokoinen ja sen jalassa on kaappi. Sisällä on kiitettävän paljon kaiteita ja kahvoja. Peräkajuutoissa on iso eteinen ja penkki pukeutumista varten. Vuode on suuri ja väljä.

Veneen viimeistelytaso on kohtuullisen hyvä; ei loistelias, mutta aivan tarpeeksi hieno. Rakenteista kyllä löytyy käsittelemättömiä vanerireunoja, mutta sovitukset on tehty asiallisesti ja Bavarian käyttämä vaalea mahonkilaatu antaa asumistiloille viihtyisän tunnelman. Hinta/laatusuhde on erinomainen.

Tekniset tiedot

Pituus 11,93 m
Vesilinja 10,71 m
Leveys 3,97 m
Syväys 1,85 m
Uppouma 8 300 kg
Painolasti 2 500 kg
Isopurje 37,9 m&³2;
Genua 44,6 m&³2;
Fokka 31,3 m&³2;
Spinaakkeri 106,7 m&³2;
Valmistaja Bavaria Yachtbau GmbH, Saksa
Maahantuoja Oy JL-Boatshop Ab, Helsinki, www.boatshop.fi

Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 4/2006 jutusta
X