Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Koepurjehdus

Bavaria 37 Cruiser – Cruiseri suurelle perheelle

07.06.2006

Kirjoittajakari wilén

Kuvaajatimo utter

Bavaria Cruiser -malliston ilme on niin yhtenäinen, että merellä on vaikea erottaa, onko vastaantuleva vene Bavaria 33, 37, 39 tai jopa neljäkakkonen. Saaristossamme Bavarioita näkee kuta kuinkin jokaisen väylän varrella.

Bavaria 37 Cruiser on turvallisen tavanomainen. Kävimme koepurjehtimassa veneen Airiston vesillä tuulen ollessa puuskainen 5–7 m/s. Veneessä oli vakiopurjeet, eli tavallinen isopurje ja noin 135-prosenttista keulapurjetta vastaava rullagenua. Luovilla vauhti nousi aallottomissa olosuhteissa ja hyvän tuulenpuuskan osuessa kohdalle parhaimmillaan 6,4 solmuun. Täyteläistä venettä ei kannata ”piinata” tuuleen, vaan sitä on ajettava vauhdilla ja kohtuullisella nousukulmalla. Bavariassa tämä käy luonnostaan keulapurjeen jaluskiskojen ollessa leveän ylärakenteen takia kaukana veneen keskilinjasta. Nousukulma jää vaatimattomaksi.

Vene käyttäytyi koepurjehduksessa rauhallisesti ja hallitusti. Se kantoi täydet purjeensa ja kallistui puuskissa vain verkkaisesti. Vene olisi sietänyt enemmänkin tuulta reivaamatta. Totesin, ettei kolmeseiska ainakaan ole ylirikattu.

Pienen purjealansa takia kolmeseiska sijoittuu kevyen tuulen suorituskykyä ennustavassa kaaviossa vaatimattomasti raskaiden Hallberg-Rassyn ja Nauticatin tuntumaan siitä huolimatta, että se on noin 2 700 kg näitä kevyempi. Kovan tuulen kaaviossa Bavaria 37 on jopa suhteettoman hyvissä asemissa johtuen veneen laskennallisesti hyvästä tuulensietokyvystä.

Sopusuhtaiset tilat

 

Kolmeseiskan avotilaan mahtuu kipparin lisäksi kuusi henkeä penkeille istumaan. Roiskereunat ovat leveät ja niilläkin on hyvä istua. Avotilan pinnat on peitetty tiikkivanerilla ja istuinkaukalo on läpikäveltävä, kun kipparin penkin nostaa pois paikaltaan. Sivukannet ovat tarpeeksi leveät ja vantit voi rustien kohdalla helposti ohittaa ulkopuolelta.

37-jalkaisen Bavarian saa joko kahdella tai kolmella makuukajuutalla, vieläpä samaan perushintaan. Peräkajuutat ovat keskenään samanlaiset. Niissä on vaatekaapit, varsin väljät vuoteet ja eteinen, jossa pienen penkin ansiosta on helppo pukeutua. Oikeanpuoleisen makuulaverin alla on polttoainesäiliö ja vasemman alla muovinen vesisäiliö. Keulakajuutassa on tilava eteinen, leveä vuode ja säilytyskaapit laidoilla.

Salonki on kattoikkunoiden ansiosta valoisa ja avaran tuntuinen. Sohviin mahtuu yhteensä jopa yhdeksän henkeä ja klaffipöytäkin on asiallisen kokoinen. Pentterissä on runsaasti työtasoja ja kaksiliekkisen uunilieden päälle voi kääntää kätevän aputason.

Bavarioissa on nykyään aikaisempaa vaaleampi mahonkisisustus, jonka viimeistelytaso on hyvä olematta loistelias. Pinnat ovat siistejä ja sovitukset asiallise. Laidat on vuorattu listoitukselta näyttävällä vaneripaneelilla ja ylärakenteessa on siisti lujitemuovinen sisämoduli.

Lue koepurjehdus kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 6/2006.

X