Tilaa
Jutut

Bavaria 33 Cruiser

24.05.2006

KirjoittajaVenelehti

bavaria33
Bavaria 33 Cruiser on tiloiltaan juuri se oikean kokoinen tavallisen perheen matkapursi. Kilpailijoihin verrattuna sen tekee erityisen kiinnostavaksi hinta. Uudet Bavariat ovat muotoilultaan turvallisen tavanomaisia ja silti silmää miellyttäviä. Veneen perusparametrit ovat kohdallaan. Kävimme kokeilemassa, miltä uusi kolmekolmonen tuntuu vesillä.

Bavarian Cruiser-malliston uusitut pienemmän pään purret ovat menneet kaupaksi kuin kuumille kiville. Kolmekymppisestä on tullut uusi kansanvene, jota myytiin pohjoismaihin kymmenittäin heti kun toimitukset viime keväänä alkoivat. Ne jotka eivät saaneet tätä venettä, siirtyivät pykälää suurempaan ja panostivat kolmekolmoseen. Hintaharppaus oli parikymmentätuhatta euroa, ja sillä sai asumistiloiltaan huomattavasti väljemmän veneen. Viime kesänä Suomeen ehti pari Bavaria 33 Cruiseria.

Syyskuu ei vielä ollut lämmennyt, kun koepurjehdimme Bavarian Helsingin edustalla, eikä kovista tuulista ollut mitään merkkejä. Lounaasta puhalsi 4–5 m/s, kun lähdimme HSK:n vieraslaiturista. Bavaria näytti ensisilmäyksellä ihan tavanomaiselta matkapurrelta, jonka varalaita on melko korkea, mutta ei kuitenkaan silmää häiritsevässä määrin. Masto näyttäisi seisovan melko edessä, eli takilan J-mitta on lyhyehkö.

Bavariassa on erinomainen ohjaustuntuma. Se on kevyt ja täsmällinen, ja tarpeeksi nopea. Lewmarin ohjausjärjestelmän välitys on sellainen, että ratti kääntyy hieman yli kierroksen ääriasennosta toiseen, joka on sopiva välitys tämänkokoisessa veneessä sekä matka- että kilpapurjehtijan mielestä.

Lateraalitasapainossa ei ollut moittimista, vaikka näin keveässä tuulessa peräsimessä ei ollutkaan minkäänlaista painetta. Vene tuntui eloisalta ja se kääntyi ketterästi. Suorituskyvyssä ei myöskään ollut suurempaa moittimista. Sivutuulessa gps näytti 5,5 solmua ja luovilla etenimme 4,7 solmun vauhtia.

Hyvin tilaa sisällä

Bavarian uusi, vaalea mahonkisisustus on tässäkin veneessä selkeästi tyylikkäämpi ja viihtyisämpi kuin entinen tummajuovainen vaihtoehto. Kolmekolmosessa on myös valoisa salonki, koska edessä on kaksi suurta kattoikkunaa tavanomaisen avattavan kattoluukun lisäksi ja pari runkoikkunaa. Salongissa on iso klaffipöytä, jonka ääreen mahtuu seitsemän henkeä ruokailemaan. Istumaan mahtuu 1–2 henkeä lisää. Istuma-asento on hyvä ja selkänojien taakse jää hieman säilytystilaa. Sohvien alla on myös tilaa, vaikka toisessa on lämminvesivaraaja ja toisessa veneen akut.

Keulassa on kahdelle aikuiselle väljä kajuutta, jossa on hyvä eteinen ja sekä ripustin- että hyllykaappi. Laverin alusta on kokonaan säilytystilaa. Kattoluukkuun saa rullaverhon. Peräkajuutassa on myös tilava eteinen ja pukeutumista helpottava penkki. Pentterissä on riittävästi työtasoja etenkin, kun kaksiliekkisen uunilieden päälle saa käännettyä levyn. Liesi keinuu ripustuksissaan tarpeeksi väljästi, mutta sen edestä puuttuu suojatanko. Pentterissä on vain yksi pesuallas. Koneistettu kylmiö on asiallisen kokoinen.

Köli on kiinni kymmenellä pultilla siten, että suurin osa on asennettu parittain. Aluslevyt sen sijaan näyttävät varsin vaatimattoman kokoisilta. Rustit ovat oikein suunnattujen vetotankojen kautta tukevasti kiinni kehyskaaressa. Osa piilossa olevista puurakenteiden sahausreunoista on puutteellisesti suojattu, mutta muilta osin veneen viimeistelytaso on ainakin sen hintaan nähden asiallinen. Rimoitusta jäljittelevissä laitapaneelissa oli joitakin lakkausvirheitä.

Bavaria 33 Cruiser on sopivan kokoinen ja etenkin sopivan hintainen perhepurjehtijan matkaveneeksi, jopa ensiveneeksi. Kilpailuihin sillä tuskin kukaan lähtee, vene ei ole tehty sellaista käyttöä varten. Hintaan nähden veneen laatu- ja varustelutaso on jopa yllättävän hyvä. Edullinen hinta perustuukin valtaviin tuotantomääriin ja teolliseen valmistukseen. Luonteeltaan Bavaria on tusinavene, samanlaisen kohtaa lomareissulla jatkossa varmasti useastikin. Mutta tuleehan maanteillämmekin vastaan runsaasti Toyotoita ja Volkswageneita.

Tekniset tiedot

Pituus 10,25 m
Vesilinja 9,00 m
Leveys 3,48 m
Syväys 1,85 m
Uppouma 5 400 kg
Painolasti 1 400 kg
Isopurje 29,7 m&³2;
Genua 27,6 m&³2;
Fokka 19,3 m&³2;
Spinaakkeri 68,8 m&³2;
Valmistaja Bavaria Yachtbau GmbH, Saksa
Päämyyjä JL-Boatshop, Helsinki.
Teksti: Kari Wilén
Kuvat: Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 12/2005 jutusta

Lue myös nämä

X