Testit

Barchetta 26 Open Cruiser: Hienostunutta uusklassismia

Barchetta on häpeilemättömän hieno aikakausien kohtaaminen. 
Tyyli ja tietyt epäkäytännöllisyydet ovat vanhaa maailmaa, 
varustelu ja monikäyttöisyys vahvasti tätä päivää.

27.02.2018

TekstiRaimo Tengvall

KuvatArto Rusanen

Moni meistä hautoo mielessään unelmaa kauniista klassikkoveneestä. Ja joutuu palaamaan maan pinnalle käytännön syistä. Klassikkoveneen hoitoon ja korjailuun ei ehkä ole aikaa tai osaamista, lisäksi harvat kauniit loma- ja vapaapäivät käyttäisi mieluiten varmatoimisesti vesillä ilman murheita.

Tähän saumaan osuu satakuntalaista käsityötaitoa edustava Barchetta 26 Open Cruiser. Klassikkotyylistä puuvenettä ja nykyaikaisesti varusteltua lujitemuovivenettä yhdistävä uutuus on ehditty jo palkitakin. Helsingin Vene 17 Båt -messuilla se voitti Busterin, Suvin ja Nordkappin nenän edestä Messujen avovene -tittelin. Kova saavutus uudelta pieneltä valmistajalta.

Luvia Boatsin Miikka Karisjoki kiinnostui puun ja lujitemuovin yhdistämisestä jo opiskeluaikanaan. Lopputyönään hän teki veneen, jossa puu ja lujitemuovi yhdistettiin komposiittirakenteeksi. Toimivaksi osoittautunut rakenne rohkaistui perustamaan oman venemerkin, jolta vuonna 2012 esiteltiin Barchetta 27 -matkavene (Vene-lehti 10/2016).

Nyt on vuorossa siis toinen Barchetta-malli. 26 Open Cruiser on nimensä mukaisesti avoin kesäpäivän kruisailuvene. Pinnan alta löytyy fiksuja ratkaisuja ja tilankäyttöä pikku matkaveneilyynkin.

Tyylin ja toimivuuden kompromissi

Ilmestys laiturissa on upean kaunis. Barchetta lumoaa jo muodoillaan, mutta puun käyttö lisää taikavoimaa entisestään. Kyljet ovat mahonkia, joka on epoksoitu ja viimeistelty akryylilakalla. Ylläpito on selvästi vähempitöistä kuin yleensä puuveneillä. Viimeistely on tehty laadukkaan käsityön makuisesti: ei konemaisen tarkasti, vaan inhimillisen taidokkaasti.

Moottorina 6,2-litrainen, 350 hevosvoiman Mercruiser V8 tarjoaa hillityn muhkean äänimaailman. Vaimennettu ääni ei häiritse ulkopuolisia, mutta kutkuttaa veneessä olijoita. 250-heppaisella V6:lla vene olisi kuusi tuhatta edullisempi. Silloin kuitenkin menetettäisiin tunnelmaa sekä V8:n mukana tulevat sähköinen kaukohallintalaite DTS ja parempi Bravo-vetolaite. Ajaminen näillä onkin nykyaikaisen helpon tuntuista. Koneessa riittää ruutia vaivattomiin kiihdytyksiin ja liukuun noustaan ilman suurta kynnystä.

Barchetta 26 Open Cruiser on yllättävän monipuolinen ja pätevä tapaus. Se ei ole pelkästään klassikon makuinen pienvalmistajan taidonnäyte, jolla saa täyden kympin laituriuskottavuuden. Se on myös oikeasti käyttökelpoinen. Kunhan on vain varovainen. Tätä ei tee mieli liata hiekkaisilla kengillä tai naarmuttaa laiturista törröttäviin nauloihin.

Lue koko esittely Vene-lehdestä 2/2018.

 

 

 

Lue myös nämä