Jutut

Arvor 215 SA

24.05.2006

KirjoittajaVenelehti

arvor215sa

Arvor 215 on perinteinen Välimeren kalastusvene, jonka esikuva ovat Ranskan rannikon veneet. Erityisen mielenkiintoiseksi Arvorin tekee moottori, Volkswagenin meridiesel.

Arvor 215 AS on kooltaan malliston keskivaiheilta. Veneen ulkoinen olemus osoittaa sen olevan tarkoitettu merenkäyntiin ja miksei myös suurille vesille. Korkea ja terävä keula halkoo suuretkin aallot ja keulan ulosheitto pitää pahimmat pärskeet laitojen ulkopuolella.

Arvorin kansi on avara ja tasainen, siitä kohoaa ainoastaan moottorikoppa. Avotilasta keulaan kuljetaan oikeanpuoleista laitaa, sillä veneen kajuutta on sijoitettu vasempaan reunaan. Kävelykansi on leveä ja sitä suojaa lisäksi korkea parras kaiteineen. Keulassa on ranskalaistyyliin tukeva pollari mutta ei knaapeja.

Arvor 215:n kajuutan varustelu on vaatimaton: keulavuode, kemiallinen wc ja pieni pentteri. Oikealla puolella olevaan ohjaamoon on saatu mahdutettua kaksi istuinta. Kuljettaja istuu hieman kuin orrella, sillä jalat eivät ulotu lattialle, vaan niitä varten on putkituki. Etenkin merenkäynnissä ajaminen sujuu mukavammin seisaaltaan. Näkyvyys ulos on hyvä. Volkswagenin moottorin mukana tulee analoginen/digitaalinen mittari, jossa on ajotietokone.

Arvor on ensimmäinen venemerkki, joka on tehnyt Volkswagenin kanssa sopimuksen moottorien toimittamisesta kaikkiin valmistettaviin veneisiin. Tämänkin koeajon perusteella on merkillistä, että Volkswagenin moottorit eivät ole yleistyneet nopeammin. Ne ovat tehokkaita, taloudellisia ja Volkswagenin imago on hyvin vahva. Liekö liian kalliita?

Koeajoveneen turboahdetun, 100 hevosvoiman viisisylinterisen dieselin suorituskyky oli hyvä. Saavutimme 21,2 solmun huippunopeuden. Polttoainetta huippukierroksilla kului 21,6 litraa tunnissa, mikä tekee meripeninkulmalle 1,02 litraa. Edullisin matkanopeusalue on 14–18 solmua. Tällöin kulutus on 0,9 litran tuntumassa. Pienin mitattu kulutus l/mpk on juuri 0,9.

Ajossa Arvor 215 on mielenkiintoinen. Toisaalta se toimii kuin liukuva vene. toisaalta kuin liian lujaa kulkeva uppoumavene. Vene ei kallistu kaarteessa, mutta isokokoinen peräsin kääntää veneen hyvin nopeasti myös huippunopeudessa.

Arvor 215 AS ei ole selkeästi yhden asian vene. Se on kalavene, jolla voi veneillä muutenkin. Retkeilyyn ja lomailuun on paljon sopivampia veneitä, mutta esimerkiksi yhteysveneeksi Arvor soveltuu mainiosti ennen kaikkea merikelpoisuutensa ansiosta.

Tekniset tiedot

Pituus 6,88 m
Runkopituus 6,36 m
Leveys 2,54 m
Syväys 0,75 m
Paino 1 650 kg
Moottori VW-Marine TDI 100-5, 100 hv
Hinta 38 000 e
Kantavuus 6 henkeä/660 kg
CE-luokitus C
Valmistaja Balt Yacht, Puola
Maahantuoja Vator Oy, Helsinki, www.vator.com

Teksti: Ari Inkinen
Kuvat: Heikki Juurioja

Tiivistelmä Vene-lehden 4/2006 jutusta
X