Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Testit

Arkistosta: Nord Star 34 Patrol – Viimeistelty vientiveturi

Nord Star 34 Patrol on tiloiltaan tyylikäs ja käyttömukavuudeltaan erinomainen. Keskihyttiveneeseen on saatu mahdutettua huomattava määrä matkaveneilylle tärkeitä elementtejä.

21.10.2022

Kirjoittajaja kuvat heikki juuri-oja

Nord Star 34 Patrol on tiloiltaan tyylikäs ja käyttömukavuudeltaan erinomainen. Keskihyttiveneeseen on saatu mahdutettua huomattava määrä matkaveneilylle tärkeitä elementtejä ilman, että kokonaisuus olisi samalla muuttunut ahtaaksi tai sekavaksi.

Toisaalta uuden Patrolin tuleekin olla kaikin puolin huikea. Se maksaa pienimmillä koneilla ja ilman yhtään lisävarustetta yli 320 000 euroa. Kun veneelle valitsee ajamisen näkökulmasta optimaaliset moottorit ja varustaa sen matkaveneilyyn sopivaksi, nousee investointi yli 400 000 euroon. Se on iso summa 34-jalkaisesta veneestä.

Osin hintavuudestaan johtuen Patrol on tarkoitettu ennen kaikkea vientimarkkinoille, erityisesti Venäjälle. Itänaapurin varakkaat vesilläliikkujat ovat tunnettuja siitä, että he valitsevat ensin mieleisensä veneen ja vasta tämän jälkeen vilkaisevat hintalappua. Toki joitakin veneitä päätyy Suomenkin vesille, mutta täällä potentiaalisia ostajia on vain kourallinen, ehkä kaksi. Ja heille on tarjolla muutama muukin vaihtoehto.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä13/2013


Toimintasäde 220 mpk

Patrolin voimanlähteenä on kaksi Volvo Pentan sisäperädieseliä. Tehosuositus on kohtuullisen laaja, 2 x 225–400 hevosvoimaa. Me ajoimme veneestä versiota, jossa konehuoneessa hönki kaksi 300 hv:n D4:ää. Sen hinta alkaa 347 800 eurosta.

Veistämöllä oli viime kesänä esittelykäytössä myös toinen yksilö, jonka koneina oli 370 hv:n D6:t. Ne painavat yhteensä 214 kiloa deenelosia enemmän, eli ainakin osa 140 hv:n lisävoimasta menee hukkaan. D6-version hinta alkaa 374 000 eurosta. Hintojen erotus on reilut 26 000 euroa, jonka D4-ostajat voivat käyttää lisävarusteisiin. Niitä on veneen lähtöhinta huomioon ottaen yllättävän paljon.

Vene varustetaan tuplamoottoreilla. Konehuoneesta voi päätellä, että viimeistely on tehty huolella. Kansiluukut aukeavat sähköllä.

Mittasimme meillä käytössä olleen veneen huippunopeudeksi 37,6 solmua (3 550 rpm). Ajotietokoneen mukaan kulutus oli tuolloin vajaat 3,3 l/mpk. Sopivin matkavauhti asettui hieman alle 30 solmuun. Kaasun vähennys laski matkaan suhteutettua kulutusta puoli litraa.

Patrolissa on 700 litran polttoainesäiliö. Taloudellisimmalla matkanopeudella ajaessa toimintasäde on n. 220 mpk ja -aika n. 7,5 tuntia. Täydellä kaasulla vastaavat lukemat ovat n. 188 mpk / n. 5 tuntia. Tankissa on tuolloin jäljellä n. 100 litraa dieseliä.

Minikeittiö

Patrolin tilat ovat mallia kolme huonetta ja keittiö. Vessa ja sen yhteydessä oleva erillinen suihkutila ovat itsestäänselvyyksiä, kuten myös keskihyttiveneille tyypillinen, pääosin katettu iso peräkansi sekä valtava uimataso.

 

Pääosa perän avotilasta on katettu. Peräoven lisäksi veneessä on kaksi sivuovea.

Henkilöliikenteelle on varattu kaksi sivuovea ja peräovi. Hytin voi kiertää molemmin puolin turvallisesti, kiitos leveiden sivukansien, korkeiden varalaitojen ja tukevien kaiteiden. Keulan ankannokka on sekin erinomainen, joskin aika ylhäällä. Jos laituri on matala, kannattaa Patrol peruuttaa laituriin ja kulkea uimatason kautta.

Kaiteet ja knaapit ovat tukevat. Ankannokka helpottaa kulkua, mutta on korkealla veden pinnasta.

Peräkansi on avara. Penkin alla on iso säilytystila.

Peräkannen penkin alla on iso säilytystila. Lepuuttimille on teline uimatason puolella. Moottoritilan kannet avautuvat sähköisesti. Konehuoneessa on helppo aistia, millaisella pieteetillä vene on valmistettu. Viimeistely on kiitettävää.

Keulakabiini on korkeutensa ansiosta yllättävän avara. Luonnonvaloa sisään tulee kattoluukun ja sivuikkunoiden kautta. Ne ovat kaikki avattavissa. Jos veneestä pitäisi nostaa esiin yksi kielteinen huomio, niin kabiiniin on jätetty turhan paljon valkoista muovipintaa. Sitä eivät peitä edes väriään vaihtavat tunnelmavalot. Parivuoteen koko on 142 x 192 cm.

Pentteri on sijoitettu keulakabiinin ja ohjaamon väliin siten, että se on reilusti ohjaamoa alempana. Kaappi- ja työskentelytilaa on sen verran runsaasti, että kyseessä on ennemminkin minikeittiö kuin perinteinen venepentteri.

Kokkauspiste on paapuurin laidalla, wc/suihku sitä vastapäätä. Salonki/ohjaamon alle sijoittuvaan peräkabiiniin on käynti peräoven vierestä. Tilassa on kaksi vuodetta, joille on yhteistä miellyttävä pituus, 222 cm. Kapeampi (76 cm) yhden hengen vuode on paapuurin laidalla. Parivuoteen leveys on ehkä hieman vaatimaton, 122 cm.

Keulan parivuode on keskeltä kokoa 142 x 192 cm.

Upea valokattoluukku

Yksi esittelyveneen parhaita puolia on sen sähköllä toimiva, kauttaaltaan läpinäkyvä kattoluukku. Se on 8 065 euron lisävaruste. Toistaiseksi kaikki tähän mennessä tehdyt veneet on varustettu sähkökatolla. Jos sitä ei veneeseen halua, tilalle tulee kaksi huomattavasti pienempää erillisluukkua.

Isolla lasikatolla on valtava merkitys sisätilojen viihtyisyyteen. Se luo avaran tunnelman ja avattuna johtaa salonkiin reilusti raitista ilmaa. L-sohva ei ole suuren suuri ja jalkatilan vähyys rajaa istujien määrän kolmeen aikuiseen. Käytävän laidalta viistosti leikatun pöydän saa laskettua alas, jolloin sohvasta saa tilapäisvuoteen lapsille. TV nousee esiin kuskin selän takana olevasta kapeasta kaapista.

Ohjaamo ei saa aivan täysiä tyylipisteitä kahdesta syystä. Niistä vähemmän häiritsevä on, että ratin oikealle puolelle on kasattu liian pieneen tilaan turhan paljon erilaisia kytkimiä. Osan niistä voisi sijoittaa ratin vasemmalle puolelle, jossa on hyvin tilaa.

Toiseksi isolla ruudulla varustettu kartta-plotteri on käytön näkökulmasta turhan kaukana kuskista. Ilmeisesti tarkoituksena on, että plotterin edessä on mahdollista pitää paperikarttasarjaa. Ongelma olisi helppo korjata, jos veneissä olisi autoista tuttu, mm. plotterin skaalan vaihdon mahdollistava monitoimiratti.

Karttaplotteri on kaukana kuskista, koska plotterin eteen on varattu taso paperikartalle. Pääosa käyttökytkimistä on ratin oikealla puolella. Jousitettu istuin maksaa ekstraa 1 820 euroa.

Gullkronanselkä kuohusi

Ajoimme Patrolia Saaristomerellä, Gullkronanselällä. Keli oli testille paras mahdollinen, sillä hankalasta aallokostaan tunnetulla vesialueella puhalsi yli 12 m/s nouseva lounaistuuli.

Juuri tällaisessa säässä suomalaiset keskihyttiveneet ovat maineensa luoneet. Yhteyskäyttöön veneen ostavilla on tarve päästä liikkeelle myös silloin, kun meri ei ole enää hyvä ystävä.

Korkealaitainen Nord Star kallistui reilusti tuulen puolelle, joten vakiovarusteisiin kuuluville trimmilevyille oli usein käyttöä. Kun levyt olivat oikeassa asennossa, kulki Patrol vaahtopäiden keskellä kuin juna. Mitä enemmän kuski jaksoi keskittyä aaltojen liikkeisiin, sitä aristokraattisemmin vene sivutuulessa vettä halkoi.

Erityisen vaikutuksen Patrol teki myötätuulessa. Mitä kovempaa uskalsi kahvaa käskyttää, sitä tehokkaammin massa puski veden läpi ja vain pieni osa valtavista roiskemassoista päätyi tuulilasille.

Hankalin suunta oli puolestaan vasta-aalto, jossa perinteinen keulan alas painaminen ei ollut ajomukavuuden kannalta mielekkäin vaihtoehto. Paras vetolaitteen trimmikulma oli plus yhden tuntumassa, jolloin aaltoja pystyi taltuttamaan yli 20 solmun matkavauhdilla.

Veden ja muovin kohtaaminen sai ajoittain aikaiseksi aikamoista paukettakin, mutta myönteinen havainto oli, ettei rakenteellista räminää juuri esiintynyt. Samaan hengenvetoon on todettava, ettei 80 prosentilla veneistä olisi ollut vastaavaan keliin enää mitään asiaa.

Lue myös nämä

X