Tilaa
Kilpailut

Ari Huusela ohitti maailmanympäripurjehduksensa puolivälin – Nyt miestä huolettavat ”merten autiomaan” kovat tuulet

04.01.2021

Kirjoittajaveneen toimitus

Kuvaajaari huusela

Yksinpurjehtija ja lentokapteeni Ari Huusela aloitti Vendée Globe -yksinpurjehduskilpailun 8.11. Tässä juttusarjassa seuraamme suomalaisen etenemistä 45 000 kilometrin merimatkalla maailman ympäri. Huusela on arvioinut matkan kestävän reilut sata vuorokautta.

Reaaliaikaisen kisatilanteen voit tarkistaa kilpailun kotisivuilta.


Kahdeksan viikkoa sitten maailmanympäripurjehduksensa Vendée Globe -kilpailussa aloittanut Ari Huusela ylitti kilpailun puolivälin varhain sunnuntaiaamuna Suomen aikaa.

Samalla suomalainen siirtyi STARK-veneensä kanssa Tyynelle valtamerelle. Reilu viikko sitten kilpailun toisen merkittävän virstanylvään, Australian Cape Leeuwinin niemenkärjen ohittanut Huusela purjehtii tällä hetkellä Tasmanina ja Uuden-Seelannin välissä. Uuden-Seelannin jälkeen Huusela aloittaa matkansa ”merten autiomaan” halki kohti Etelä-Amerikkaa.

”Älyttömän hienoa olla näin pitkällä. Kummallista, että on ollut jo kahdeksan viikkoa yksin merellä. Se on oikeastaan mennyt hujauksessa”, Huusela kommentoi sunnuntaina.

Sunnuntain ja maanantain vastaisena yönä Huuselan matka eteni hyvää vauhtia 20 solmun tuulessa. Alkaneen viikon tuuliennusteet ovat kuitenkin aiheuttaneet kipparille päänvaivaa.

”Keskiviikolle ja torstaille osuvassa matalapaineen alueessa tuulet nousevat 35 solmuun… Täällä 35 solmua ennusteessa tarkoittaa käytännössä 45 solmua, ja puuskat siihen päälle.”

Turvallisuus edellä purjehtiva Huusela etsii eri sääennustemalleilla itselleen parasta reititystä, jolla välttää kovimpien tuulien ja rytinän alue. Aurinkoisen ja lämpimän maanantain Huusela on käyttänyt peseytymiseen ja erilaisten huoltotöiden tekemiseen:

Huuselalla on teoreettisesti matkaa maaliin noin 22 000 kilometriä. Huuselan seuraava etappi on päivämääräraja 180E/W, jonka eri puolilla on eri päivämäärä ja viikonpäivä. Sen Huusela toivoo saavuttavansa perjantaina.

Kilpailun kärkiveneet ovat kahdeksassa viikossa ottaneet sijalla 26. purjehtivaan suomalaiseen noin 10 000 kilometrin kaulan. Yannic Besthavenin (Maître CoQ IV) vetämä kärkinelikko on jo ohittanut kisan viimeisen niemenkärjen, Chilen Kap Hornin, ja kääntäneet kokkansa kohti Ranskaa.

Viikonloppuna Tyyneltämereltä kantautui ikäviä uutisia kilpailussa pitkään viidennellä sijalle purjehtineen Isabella Joschken veneestä. Hän on kärsinyt autopilotin ja kölin hydrauliikan ongelmista, jotka ovat hidastaneet matkantekoa merkittävästi. Joschke on sittemmin pudonnut 11. sijalle. Lisäksi hänen genaakkerinsa repesi viime viikolla. MACSF-veneen köli on nyt lukittu paikalleen yhteen asentoon, jossa se pysyy kilpailun loppuun asti.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että kilpailussa ei tällä kertaa tehdä uusia ennätyksiä. Edellisessä kilpailussa vuonna 2017 Armel Le Cleac’h ylitti maalilinjan ajassa 74 vuorokautta 3 tuntia ja 35 minuuttia. Tänään kilpailua on takana 57 vuorokautta.

 

Lue myös nämä

X