Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Tilaa
Jutut

ARC 2010: Keveissä tuulissa Karibialle

22.11.2010

KirjoittajaAri Inkinen

Kuva: World Cruising

Sunnuntaiyön ja -aamun hillitön sade huuhtoi pois ARC-veneiden kansilta Saharan hiekat juuri sopivasti ennen lähtöä kohti St. Luciaa. Miehistöjen levottomuus alkoi tasaantua ja jännitys nousta. Startti oli kaikille tärkeä tapahtuma.

Kuva: World Cruising

Ensimmäiset veneet lähtivät satamasta jo kymmenen aikaan, jolloin myös ensimmäiset laspalmaslaiset alkoivat kerääntyä aallonmurtajille seuraamaan tapahtumaa. Kisaveneitä soljui satamasta ulos 234 kappaletta, niitä seurasi toinen mokoma paikallisia veneitä.

Suomalaisten viime hetken tunnelmat olivat hieman rauhalliset, joskin pientä jännitystä oli ilmassa. Kamun kapteeni Sakari Heyno oli varmasti kaikkein helpottunein koko joukossa, sillä edellisenä päivänä venekunnan passit olivat sittenkin löytyneet järjestäjien kätköistä. Sitä oli kuitenkin jouduttu jännittämään puoli päivää. Ilman passeja lähdöstä ei olisi tullut mitään.

Varsinainen startti puolen päivän Kanarian aikaa tapahtui kevyessä koillistuulessa sadepilvien peittäessä auringon vähän väliä. Sadetta ei enää kuitenkaan tullut ja matka kohti Karibian helteitä alkoi. Spinaakkerien ja genaakkerien värit loistivat upeasti. Niille onkin luvassa paljon käyttöä koko pitkän matkan aikana.

Racing-luokassa kisaavat suomalaiset Blue Nights ja Eira eivät olleet aivan ensimmäisten joukossa linjalla, mutta etenkin Blue Nightsin menossa oli sellaista vauhtia, että nousu kohti oman luokan kärkeä olisi vain ajan kysymys.

Muut suomalaisveneet purjehtivat hieman rauhallisemmissa ryhmissä ja noin 200 veneen yhteislähtö levitti armadan kauttaaltaan noin kilometrin mittaiselle lähtölinjalle. Mikael Liliuksen ohjaaman Lionessa of Douglasin punainen genaakkeri keltaisine leijonineen erottui joukosta komeasti ja myös veneen meno oli vetävää. Illan mittaan se olikin siirtynyt ryhmässään toiseksi.

Kamussa oli startissa ylhäällä genua ja vene oli omassa kokoluokassaan hyvässä asemassa. Sama oli tilanne Verdellä. Vauhtia riitti genuallakin, ja illan ensimmäisen sijaintitiedon perusteella vene oli omassa luokassaan 10:s.

Kuva: World Cruising

Veneiden sijainti päivittyy Yellowbrick-lähettimen Iridium-satelliitin kautta lähettämän signaalin avulla ARC:n järjestelmään kuuden tunnin välein.

Sijainteja voi seurata internetissä Google-kartalla (Blue Nights nro 155, Eira nro 91, Lionessa of Douglas nro 33, Kamu nro 255 ja Verde nro 242)

Lisätietoja:
Järjestäjän verkkosivut

Kuvat: World Cruising

Katso Ari Inkisen kuvat ARC 2010:n lähdöstä

 

X