Tilaa
Näyttelyt

Uiva 2013: Uudistuminen on välttämättömyys

Toivo viriää laitureilla. Malliuudistukset puhaltavat henkeä venekauppaan.

17.08.2013

Kirjoittajaheikki juuri-oja, kari Wilén ja ari inkinen

Kuvaajakari hautala

Hento toivon väreily viriää venealalla ennen kaikkea valmistajien keskuudessa. Vaikka veneiden myynti on edelleen laskenut viime vuodesta, epätoivolle ei enää ole sijaa. Moni valmistaja, etenkin vientimarkkinoilla toimiva, katsoo taas tulevaisuuteen. Erityisesti Suomen toiseksi tärkeimmän vientimaan Ruotsin (Norja ykkönen) romahtanut venekauppa on elpymässä, mikä lupaa hyvää teollisuudelle. Viennin kasvu kuluvan vuoden ensimmäisten seitsemän kuukauden aikana on 11,7 % verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Kaukana ollaan silti parhaista lukemista, ja kokonaisuutena vienti on edelleen laskenut.

Aivan yhtä hyvä ei ole tilanne kotimaan kaupassa, jonka tarjontaa Helsingin Uiva elokuun puolivälissä kiitettävästi esitteli. Rekisteröintitilasto, joka noteeraa yli 5,5-metriset ja/tai 20 hv:n moottorilla varustetut veneet, osoittaa alkuvuoden ajalta noin 22 prosentin laskua viime vuoteen verrattuna. Venealan keskusjärjestö Finnboatin toimitusjohtaja Jouko Hujun mukaan nyt venealan liikevaihdossa ollaan vuoden 2004 tasossa.

Mielenkiintoiseksi kotimaisen kaupan tilanteen tekee erityisesti pienten veneiden myynnin voimakas lasku. Tukkutoimitustilasto paljastaa, että alle kuusimetrisistä veneistä joka neljäs on jäänyt kauppaan viime vuoteen verrattuna, jolloin myytyjen veneiden määrä kasvoi lievästi. Nyt kauppoihin on toimitettu 4 895 venettä.

Sen sijaan 6–8 metrin kokoluokassa myynnin laskua ei ole toisin kuin 8–10 metrin veneissä. Niiden myynti on laskenut 29 prosenttia. Yli kymmenmetrisiä veneitä on ensimmäisen vuosipuoliskon aikana toimitettu myyntiin 24 kappaletta, eli vajaat kymmenen enemmän kuin viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla.

Purjeveneiden kohdalla luvut ovat surullisia. Tammi-heinäkuun aikana purjeveneitä on rekisteröity vain 43 kpl. Luku sisältää myös käytettynä rekisteröidyt veneet.

AMT 190 HT

AMT teki 185 HT:stä läpikuljettavan version ja nimeksi annettiin 190 HT. Kuulostaa yksinkertaiselta, mutta teknisesti toteutus on haastava. Aivan täysiä pisteitä veistämö ei prosessista saa. Pikatestissä totesimme ovi-aukon pieneksi ja kulun turhan hankalaksi molempiin suuntiin. Tavaroiden lastaukseen aukko soveltuu erinomaisesti.

Hinta alk. 21 700 €.

Pituus 5,50 m, leveys 2,24 m, paino 730 kg, tehosuositus 75–115 hv, kantavuus 7 henkeä.
Lisätiedot: AMT-Veneet

Atlantic Marine 530 Open

530 Openissa on iso ohjauspulpetti, jonka sisälle mahtuu suojaan valtava määrä tavaraa. Keulasta saa lisäosilla upean auringonottokeskuksen. Perässä tilaa on vähemmän. Peräpenkki on kapea ja kuski ajaa seisten nojapenkkiin tukeutuen.

Hinta alk. 12 700 €.

Pituus 5,39 m, leveys 2,39 m, paino 697 kg, tehosuositus 70–100 hv, kantavuus 6 henkeä.
Lisätiedot: Atlantic Marine

Atlantic Marine 670 Open

Tämänkin version pääoleskelutila on keulan aurinkopatjoilla. Isoin ero pikkusiskoon on siinä, että kuski pystyy istumaan ja pulpetin sisällä olevassa patjoitetussa tilassa (1,9 x 1,1 m) voi hätätilassa nukkua. Väsymystilan tulee kuitenkin olla äärimmäinen. Kuivaa säilytystilaa vaativille sisus on unelmien täyttymys.

Hinta alk. 18 990 €.

Pituus 6,65 m, leveys 2,51 m, paino 980 kg, tehosuositus 140–225 hv, kantavuus 8 henkeä.
Lisätiedot: Atlantic Marine

Bavaria Virtess 420 Fly

Monissa isoissa jahdeissa vain kuskin penkiltä näkee menosuuntaan. Matkustajat seuraavat maisemien vaihtumista joko isoista sivuikkunoista tai perästä. Yläohjaamoveneissä näkymät ovat paremmat ja auringonottajat pääsevät paratiisiin. Yläohjaamon varjopuoli on, ettei sisätiloihin johdu luonnonvaloa avattavan kattoluukun tai -ikkunoiden kautta. Bavariassa on hauska neljän oven minieteinen. Kaksi ovea johtavat erillisvuoteilla varustettuihin keskikabiineihin, yksi wc/suihkuun ja yksi parivuoteelliseen keulakabiiniin, jossa on oma wc/suihku.

Hinta alk. 430 900 €.

Pituus 13,60 m, leveys 4,21 m, paino 11 400 kg, tehosuositus 2 x 370–435 hv, kantavuus 12 henkeä.
Lisätiedot Bavaria Yachts

Bella 485 R

Bella on uudistanut pienvenemallistoaan isolla kädellä. 485 R:ssä on leveä sivupulpetti ja kahdenistuttava penkki kuskille ja navigaattorille. Kuski istuu keskellä. Penkin laidan puolelle on jätetty kahden mukitelineen mittainen aukko, joka helpottanee sivupenkille pääsyä ilman, että kuski joutuu väistämään. Lepuuttimille on syvennykset sekä keula- että peräpenkin laidoilla. Peräpenkin keskiosa nousee ylös tilapäispöydäksi.

Hinta alk. 9 850 €

Pituus 4,90 m, leveys 2,00 m, paino 470 kg, tehosuositus 50–60 hv, kantavuus 5 henkeä.
Lisätiedot: Bella-Veneet

Bella 525 R

Pulpetti- ja keski-istuinjärjestely on sama kuin 485 R:ssä. 525 R:n peräpenkki on isompi ja keulassa istuin on paapuurin laidalla. Myös tässä veneessä on kiinteä syvennys neljälle lepuuttimelle. Peräpeiliin kelpaa huomattavasti isompi kone kuin 485 R:ssä.

Hinta alk. 12 500 €.

Pituus 5,30 m, leveys 2,20 m, paino 550 kg, tehosuositus 60–115 hv, kantavuus 6 henkeä.
Lisätiedot: Bella-Veneet

Bella 630 DC

DC:n sisustus on jo huomattavasti tyylikkäämpi kuin kahden oheisen pikku-Bellan. Ajo-kuomuunkin on haettu persoonallisuutta punaisilla yksityiskohdilla. Sisätiloihin tulee valoa kahden kiinteän runkoikkunan ja pyöreän kattoluukun kautta. Mukaan mahtuu iso joukko ystäviä, sillä vene on hyväksytty seitsemälle.

Hinta alk. 26 300 €.

Pituus 6,30 m, leveys 2,40 m, paino 1 100 kg, tehosuositus 115–150 hv, kantavuus 7 henkeä.
Lisätiedot: Bella-Veneet

Faster 495 i

Vene-lehdessä 10/2013 myönteissävytteinen juttu Faster 495 CC:stä. 495 i on sen peräpenkiltä ajettava versio, jonka pulpetti voi olla joko keskellä tai styyrpuurin laidalla. Siirto vaatii työkaluja. Keula-askelman/istuimen alla on köysiboksi. Kyseessä on uutinen, sillä aiemmin veneitä on kritisoitu ko. yksityiskohdan puutteesta. Keulan avoin turkkitila on iso.

Hinta alk. 15 500 €.

Pituus 4,96 m, leveys 1,97 m, paino 440 kg, tehosuositus 40–60 hv, kantavuus 6 henkeä.
Lisätiedot: Faster

Galeon 325 Open

Jos et pidä kuomuista, osta tämän veneen kovakattoinen versio. Kauniina päivänä ja kuomut pakattuina avointa ulkotilaa on Openissa tarjolla kaikille halukkaille. Maahantuojan mukaan veneen erikoisuus on, ettei se vedä perässään kaikki perässä istujat kastelevaa sumua. Näyttelyveneessä sisätilojen sohvaryhmää ja keulan parivuodetta on saatu suurennettua korvaamalla kabiinin ovi verholla. Isot runkoikkunat tuovat viihtyisyyttä matalahkoon keskikabiiniin.

Hinta alk. 166 500 €.

Pituus 10,90 m, leveys 3,35 m, paino 6 448 kg, tehosuositus 1 x 360–2 x 375 hv, kantavuus 8 henkeä.
Lisätiedot: Galeon

 

Lue myös nämä

X