Jutut

AMT 185 R, Finnmaster 55 SC ja Yamarin 56 CC – tasaväkisesti erilaiset

26.01.2011

KirjoittajaKiti Westerback

5,5-metriset 

Kova kilpailu pienten kotimaisten lujitemuoviveneiden markkinoilla on nostanut laatuvaatimusten riman korkealle. Nyt vertailussa mukana olevat veneet loikkivat sen yli ilmavasti, vaikka kehitysehdotuksiakin löytyi.

AMT 185 R, uusi Finnmaster 55 SC ja Yamarin 56 CC ovat 5,5-metrisiä pulpettiveneitä, joissa kuski istuu omalla penkillään.

AMT:ssä ja Yamarinissa pulpetin pystyy kiertämään molemmilta puolilta, Finnmasterissa on leveä pääväylä paapuurin laidalla. Myös styyrpuurin puolelta pääsee kulkemaan, jos omaa hieman ketteryyttä.

Periaatteessa veneet on tehty samaan käyttötarkoitukseen. Parhaimmillaan niiden pitäisi olla yleisveneinä kesämökillä. Kahden hengen heittouistelupäivät tai 2-4 hengen retket lähisaaristoon onnistuvat nekin mainiosti.

Vertailimme veneitä elokuussa neljän päivän ajan Helsingin merialueella. Mittasimme nopeudet sekä polttoaineen kulutukset kahden hengen ja CE-kilven mukaisella täydellä kuormalla. Kiihtyvyys mitattiin Stalker ATS -tutkalla yhden hengen kuormalla.

AMT:ssä moottorina oli 90-hevosvoimainen Honda, muissa 100-hevosvoimainen Yamaha. Hondassa potkurin nousu oli 17 tuumaa, Finnmasterin Yamahassa 21 tuumaa ja Yamarinin Yamahassa 17 tuumaa.

Finnmasterin ja Yamarinin valmistajien hyvinkin erilaiset potkurivalinnat näkyivät selvästi mittaustuloksissa. Niitä arvioitaessa on otettava lisäksi huomioon, että vertailuun toimitetun Finnmasterin maalattu pohja oli limainen kesän käytön jäljiltä. AMT:n ja Yamarinin pohjat olivat maalaamattomat ja puhtaat.

Hyvää ja huonoa

Vertailun suurin yllätys oli veneiden erilaisuus. Ja se, että yksittäisten ominaisuuksien eroista huolimatta kokonaisuudet olivat tasaväkiset. Testivoittajan tittelin olisi ainakin periaatteessa voinut antaa mille tahansa riippuen siitä, mitä ominaisuuksia haluaa painottaa.

AMT 185 R

Asiallisessa AMT:ssä on erinomaiset, lukittavat säilytystilat sekä paljon arkikäyttöä helpottavia yksityiskohtia. Kokonaisuus on käytännöllinen. Ajossa sen runko oli kuitenkin joukon kovin ja rakennenatinoita esiintyi enemmän kuin muissa veneissä. Kuskin jalkatilaan tarvittaisiin lisää tilaa paapuurin puolelle.

Finnmaster 55 SC

Ulkonäöltään modernissa Finnmasterissa on erittäin helppo liikkua. Veneeseen pääsee poikkeuksellisen vaivattomasti kaikista suunnista. Ajo-ominaisuudet olivat hieman paremmat kuin AMT:ssä, mutta heikommat kuin Yamarinissa. Navigaattorin penkille on hankala päästä. Peräpenkin alla olevasta säilytystilasta on erikoinen pudotus pilssiin, jonne tippuneita tavaroita on lähes mahdotonta saada esiin.

Yamarin 56 CC

Yamarin on veneistä halvin, nopein, taloudellisin ja ajossa paras. Lisäksi siinä on eniten avointa turkkitilaa. Heikkoutena ovat vähäiset säilytystilat. Vene myös kallistuu eniten, kun kaksi aikuista nojaa samalle laidalle. Eikä veneessä ole lainkaan pilssipumppua: käytännössä pilssin voi tyhjentää vain pohjapropun avaamalla, kun vene on maissa. Testiveneen pulpetin etureunan kiinnitysruuvit irtosivat vajaan puolen metrin matkalta.

Yamarinin ja Yamahan yhdistelmällä oli vertailujoukon paras lähtökiihtyvyys. Testin ripein oli kahden hengen kuormalla Yamarin 36,4 solmun huippunopeudellaan.

Taloudellisuus

Yamarinin muita jyrkemmän rungon pitäisi teoriassa olla testijoukon epätaloudellisin, koska vauhdin ylläpitoon tarvitaan enemmän hevosvoimia. Veneen keveys, rungon onnistunut muotoilu ja hyvin valittu potkuri tekivät yhdistelmästä kuitenkin vertailun taloudellisimman sekä matka-ajossa että täydellä kaasulla ajettaessa. Erot olivat suuret, kun veneissä oli kuormaa.

AMT:n perässä ollut Honda joutui tekemään eniten töitä, koska vene oli joukon painavin ja tehoa oli tarjolla muita vähemmän. Hondan kulutus nousi selvästi noin 5 000 kierroksen kohdalla, kun polttoaineen syöttö muuttui rikkaammaksi. Tämä on moottorivalmistajan tietoinen valinta: matkakierroksilla pyritään optimoimaan taloudellisuus ja yläkierroksille tarjotaan voimaa taloudellisuuden kustannuksella.

Finnmasterin matkaan suhteutettu kulutus täydellä kaasulla oli korkein sekä kahden hengen että täydellä kuormalla. Matkakierroksilla erot olivat pieniä, kun kyydissä oli kaksi henkeä; kuormattuna Finnmaster hyötyi hieman 10 lisähevosvoimasta AMT:hen verrattuna.

Helppo valinta

Testivoittaja on Yamarin. Kun vene on vertailun halvin, nopein, taloudellisin ja ajossa paras, on titteliä siltä vaikea riistää. Näin siitä huolimatta, että vene ei ole käytössä aivan yhtä monipuolinen kuin kilpailijansa. Pulpetin korkanneet kiinnitysruuvit ja varsinkin pilssipumpun puute laskivat Yamarinin pisteitä.

Vertailun kakkonen AMT on testin paras yleisvene kesämökille. Säilytystilaa on runsaasti ja niistä useimmat lukittavissa. Vene on käytännöllinen arkisesti, sanan myönteisessä mielessä. AMT:stä näkee yhdellä vilkaisulla, että sen suunnittelijoilla on henkilökohtaista kokemusta veneilystä. Ulkonäöltään vene on asiallinen, mutta hieman vaatimaton. Ajo-ominaisuudet aallokossa olivat vertailun heikoimmat ja juuri tämä vei AMT:ltä testivoiton.

Uusi Finnmaster on joukon tyylikkäin ja tarjoaa prameimmat puitteet huviajeluun. Veneeseen nousu ennen kaikkea styyrpuurin laidalta on onnistuttu tekemään niin helpoksi, että vastaavaan ratkaisuun päätynevät tulevaisuudessa myös kilpailijat. Testissä vene valitettavasti kärsi hieman likaisesta pohjastaan. Samoin ohjauksen hutiloiden tehdystä asennuksesta: ratti kääntyi paapuuriin vain reilun kierroksen, styyrpuuriin normaalisti. Koviin runkoääniin voisi yrittää vaikuttaa trimmilevyjen aktiivisella käytöllä.

Tekniset tiedot

  AMT 185 R Finnmaster 55 SC Yamarin 56 CC
Pituus 5,50 m 5,50 m 5,53 m
Leveys 2,24 m 2,25 m 2,24 m
Paino 630 kg 650 kg n. 630 kg
Kantavuus 7 henkeä/535 kg 6 henkeä/570kg 6 henkeä/450 kg
CE-luokitus C (rannikko) C (rannikko) C (rannikko)
Moottori 75–115 hv 60–100 hv 50–100 hv
Polttoainesäiliö 90 litraa 90 litraa 91 litraa
Hinta alk. 14 900 euroa alk. 14 820 euroa alk. 12 990 euroa
Vertailuveneen moottori Honda BF90 Yamaha F100 Yamaha F100
Vertailuveneen hinta 31 464 euroa 32 350 euroa 27 094 euroa
Valmistaja AMT-Veneet Oy Finn-Marin Konekesko Oy Marine
  Kontiolahti Kokkola Vantaa
  puh. (013) 737 3211 puh. 020 198 3838 puh. 010 53 034
  www.amt-veneet.fi www.finnmarin.fi  www.konekesko-marine.fi 
Myynti Jälleenmyyjät maan eri puolilla
  www.amt-veneet.fi www.finnmaster.fi  www.yamarin.com

Teksti ja kuvat: Heikki Juuri-Oja
Testiavustus: Pasi Nuutinen, Matti Murto ja Esko Linkovuori

Tiivistelmä Vene-lehden 1-2/2011 jutusta
X