Jutut

AMT 185 HT + Honda BF75 ja BF90

20.12.2007

KirjoittajaVenelehti

Kestotestissä AMT 185 HT + Honda BF75 ja BF90

 

Otimme AMT 185 HT:n kestotestiin kesäksi 2007. Venettä on käytetty kaikissa mahdollisissa sääoloissa kaatosateesta hernerokkasumuun ja tyynestä myrskyyn. Kestotesti paljasti veneestä joitain puutteita, ongelmat ovat tosin pieniä, mutta osin kivuliaita ja paikoin kosteita.

AMT 185 HT on valmistajan mukaan tarkoitettu retki-, uistelu- ja yhteyskäyttöön. Hydrauliohjaus ja korkeussäädettävä ratti ovat vakiovarusteita, kuten myös tyynysarja, tuulilasinpyyhin kuskin puolelle, peräkuomu, sähkökäyttöinen pilssipumppu ja huurteenpoistojärjestelmä.

Huurteenpoistolla pyritään poistamaan etuikkunoihin kertyvää vesihöyryä. Ongelma on hyvin yleinen, eikä kunnon menetelmiä ole ainakaan pieniin veneisiin edes tarjolla. AMT:n tapauksessa yritys on hyvä, mutta käytännössä sähkökäyttöisen laitteen teho ei riitä alkuunkaan. Ainoa keino lienee liittää höyrynpoisto venelämmittimeen. Myös kolme muuta AMT:n pientä ongelmaa liittyy kosteuteen.

AMT ei ole läpikuljettava. Kaiteet ovat hyvät ja tavanomaisella tasapainoaistilla varustettu vetreä veneilijä pääsee helposti sekä veneeseen että sieltä pois. Pilottikaide tulee tosin hieman liian eteen.

AMT 185 HT:n moottorin tehosuositus on 75-115 hevosvoimaa. Hondalta tuli viime vuoden lopulla markkinoille kaksi moottoriuutuutta, joiden suorituskykyä halusimme verrata AMT:n perälaudassa. BF75 on itse asiassa sama kone kuin BF90, mutta siitä on poistettu yläkierroksille lisätehoa tuova VTEC-järjestelmä.

Veneen suorituskykymittaukset teimme kahdella moottorilla, Honda BF75 ja BF90, sekä kahden hengen että täydellä kuormalla. Huippunopeus 75 hv:n Hondalla oli 29,7/27,5 solmua ja 90 hv:n moottorilla 32,3/30,4 solmua.

Kahden hengen kuormalla BF75:n selvästi edullisin kierrosalue on 4 500, jolloin kulutus on meripeninkulman matkalla vain 0,68 litraa ja vauhti hieman yli 20 solmua. Raskaasti kuormattuna BF75 kuljettaa venettä taloudellisimmin (1,04-1,05 l/mpk), kun kierroksia on 5 000-5 500. Jos moottorina on BF90, on käytännössä sama, millä kierrosluvulla matkaa ajaa. Meripeninkulmakohtainen kulutus pysyy 1,08-1,09 litrassa. Täydellä kuormalla ajettaessa kaasua kannattaa käyttää raskaalla kädellä, jolloin meripeninkulmakohtainen kulutus on 1,11 litraa.

Merellä AMT 185 HT on parhaimmillaan silloin, kun Suomen suvi on suloisin. Kulku liu’ussa on vakaata, yllätyksetöntä ja vaivatonta. Kuitenkin trimmilevyt voisi lisätä suosiolla veneen vakiovarustelistalle, koska vene kallistuu kevyttä hieman kovemmassa tuulessa. Perän pito on kohtuullisen hyvä, kunhan muistaa jyrkissä kurveissa laskea ensin moottoria alas. Kelin koventuessa AMT:lle käy kuten kaikille pienille muoviveneille. Vauhtia on syytä hidastaa.

Kaiken kaikkiaan AMT 185 HT edustaa oman luokkansa kärkeä, mutta ei erotu pahimmista kilpailijoista suuresti. Parasta veneessä on, että käyttäjää on ajateltu ehkä hieman tavallista tarkemmin jo venettä suunniteltaessa ja ennen kaikkea sitä varusteltaessa.

Tekniset tiedot

Pituus 5,50 m
Leveys 2,24 m
Paino 730 kg
Kantavuus 7 henkeä (535 kg)
CE-luokitus C (rannikko)
Polttoainesäiliö 90 l
Moottori 75–115 hv
Koeajoveneen moottorit Honda BF75 ja Honda BF90
Hinta alk. 18 700 euroa
Valmistaja AMT-Veneet Oy
Kontiolahti, puh. 013 737 3211
www.amt-veneet.fi
Myynti AMT-jälleenmyyjät maan eri puolilla

Teksti ja kuva Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 12/2007 jutusta
X