Pääset lukemaan sivustoa tämän mainoksen jälkeen.

Testit

AMT 170 R, AMT 185 BR ja AMT 200 DC – Räätälöity Hondalle

24.05.2006

Kirjoittajaheikki juuri-oja

Uuden suomalaisen venemallin tuominen markkinoille aikana, jolloin sekä kotimaiset valmistajat että ulkomaisten veneiden maahantuojat käyvät Suomessa kovaa pudotuskamppailua, on erityisen rohkea teko.

AMT-veneiden värityksestä näkee, että veneet on suunniteltu Hondan perämoottori mielessä. Malliston suunnitteluun on osallistunut laaja joukko alan osaajia, tehtaan oman väen lisäksi hankkeessa on ollut mukana henkilöitä moottorin maahantuojalta ja eri alihankkijoilta. Esimerkiksi Mastervoltilla on ollut vapaat kädet luoda veneeseen sähköjärjestelmä, joka on ”kerrankin kunnollinen”.

AMT-veneiden runko ja kansi on laminoitu kauttaaltaan umpeen. Sadevesityhjennys on järjestetty ilman letkuja ja liittimiä. Vesi valuu rungossa olevaan kuiluun ja ulos veneen peräpeilistä. Veneiden palteet ovat negatiiviset. Nousulistoja on kolme paria, joista vain uloimmat ulottuvat perään asti. Pohjan v-kulma on kaikissa malleissa 20 astetta.

Kaikille AMT-veneille on yhteistä kattava vakiovarustelista: asiakas voi vaikka poistua kaupasta uudella veneellään, jos myyntipiste sijaitsee veden äärellä. Mallistoon kuuluvat viisi venettä: AMT 170 R ja BR, 185 R ja BR sekä 200 DC.

170 R

AMT 170 R erottuu isosiskoistaan hieman kapeamman keulaprofiilin ansiosta. Kapeaan keulaan yhdistetty 20 asteen pohjakulma muodostivat yhdistelmän, jota pystyi surutta käskemään kaikkiin aallokon suuntiin. Kulku oli miellyttävän pehmeää, veneen runkoäänet tasaisen kumeat, eikä vene tehnyt äkkinäisiä yllätysliikkeitä, vaikka rattia kuinka veivasi kaikkien ajo-ohjeiden vastaisesti. Valitettavasti 50 hv:n Honda on veneelle hieman tehoton, vaikka kyydissä oli vain kaksi henkeä. Venevalmistajan konetehosuositus on 50-70 hevosvoimaa.

Taloudellisella 4 500 kierroksen käyntinopeudella vene kulki 19,4 solmua. Huippunopeudeksi mitattiin 28,4 solmua.

185 BR ja 200 DC

Kummankaan veneen ajo-ominaisuuksissa ei ole moitteen sijaa, mutta eivät ne myöskään ”yhdeltä istumalta” erotu tasavahvoista kilpailijoistaan. Veneet menevät minne käsketään ja roiskevedet pysyvät hyvin ohjaamon ulkopuolella.

DC:n heikkous piilee sen ahtaassa keulakabiinissa; sen mittasuhteet eivät ole erityisen toimivat. Kabiinissa on näppärät valaisimet, joiden valon voi suunnata haluamaansa kohteeseen. Valaisimet on kuitenkin asennettu niin, että varomaton lyö niihin päänsä noustessaan makuuasennosta. Irrotettavien sisäportaiden alla on näppärä paikka kemialliselle wc:lle.

Ajossa DC on hieman herkkä kallistumaan, jos mukana oleva lasti ei jakaudu veneessä tasaisesti. Siksi tämän veneen lisävarustelistalle voisi lisätä trimmilevyt. 200 DC kulkee 150 hevosvoiman koneella 4 500 kierroksella 31,2 solmua ja huippunopeudeksi mitattiin 40,5 solmua.

185 BR kulkee 4 500 kierroksella 26,1 solmua ja täydellä kaasulla mittari näyttää 33,7 solmua. Kone on 90-hevosvoimainen Honda.

Tänä talvena esiteltyjen viiden mallin lisäksi AMT-Veneet ottaa tuotantoon mallit 220 Cabin ja 185 Hard Top.

Lue testi kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 5/2006.

X