Tilaa
Testit

Alukin 650 SP – Rouheasti ruotsalainen

Alukin 650 SP on tasapainoinen ja hyvä vene, joka ei juuri puunaamista tarvitse.

04.03.2011

Kirjoittajaja kuvat Heikki Juuri-Oja

Ruotsalaiset alumiiniveneilijät eivät kaipaa turhaa hienostelua. Rujot hitsisaumat päinvastoin antavat meriuskottavuutta sekä veneelle että sen omistajalle.

Yksi länsinaapurin tunnetuista alumiiniveistämöistä on Alukin. Se tekee kolmelle eri rungolle (6 m, 6,5 m ja 7,5 m) yksi- ja kaksipulpettisia sekä hytillisiä versioita. Kokeilimme veneistä mallia 650 SP, jossa on yksi, molemmin puolin kierrettävissä oleva keskipulpetti. Sen takana on kuskille ja navigaattorille omat penkit.

Korkea tuulilasi suojaa hyvin kuskia. Toisella istuimella joutuu sen sijaan kärsimään hieman pulpetin sivulta tulevasta ajoviimasta. Tuulilasin ja karmien välillä ei ole aukkoa, eikä siis kiinnipitomahdollisuutta. Erilliset kahvat on sijoitettu pulpetin laidoille, jolloin niistä on helppo pitää istuessa kiinni. Paapuurin puoleinen kahva on hieman kuskin tiellä, kun hän ajaa seisten.

Veneessä on isot kannelliset säilytystilat peräpenkin alla sekä pulpetin edessä. Keulapenkin alla on avoin lokero esimerkiksi köysille. Perän askelmissa on kaksi syvää boksia. Yhteistä säilytystiloille on, että  rakenteiden terävät reunat vaikeuttavat niiden käyttöä. Maahantuojan mukaan kyseessä on esittelyveneen ongelma. Asiakkaille menevät veneet on hiottu turvallisemmiksi.

Veneen perässä oli tehosuosituksen alarajalta 115-hevosvoimainen Suzuki, joka tarjosi Alukinille 34,9 solmun huippunopeuden. Käytössä olleen potkurin nousu oli 21 tuumaa. 4 000 kierroksen kohdalla vauhtia oli 20,9 solmua.

Matkanopeuksilla Suzukin äänimaailma oli maltillisesti 80–83 desibeliä (A-asteikko). 5 500 kierroksella ajettaessa ohjaamomelu oli 88 ja täydellä kaasulla (6 100 rpm) ikävästi 92 desibeliä.

650 SP:llä ajaminen oli helppoa ja johdonmukaista, eli turvallista. Yhteistyö Suzukin kanssa oli saumatonta. Liukukynnystä ei juuri huomannut. Normaaleissa merioloissa nousulistaton ja palteeton runko toimi jouhevasti kaikkiin aallonsuuntiin.

Alukin räätälöi veneitä mielellään asiakkaiden erilaisten toiveiden mukaisiksi. Isoihin muutoksiin ei tosin ole tarvetta, sillä perusasiat ovat alkujaankin kohdallaan.

Iso targakaari kuuluu vakiovarusteisiin. Tukevat kaiteet ovat asennettu siten, että sivukansille mahtuu myös astumaan. Turkki ei ole märkänäkään liukas. Selkeä keulakansi on avara ja korkeat varalaidat  ilahduttavat muun muassa heittouistelijoita.

Yksinkertaista, mutta toimivaa.

Pituus 6,5 m, leveys 2,3 m, paino 740 kg, kantavuus 7 henkeä/846 kg (sis. moottorin), CE-luokitus C, polttoainesäiliö 150 l, moottori 115-175 hv, esittelyveneen moottori Suzuki DF115, valmistaja Alukin, lisätiedot Bike&Boat World

 

Lue myös nämä

X