Mainos

Akryyliä, liimaa ja sotkun puhdistus

Akryyli-ikkunan vaihtaminen veneeseen ei ole suuri, saati vaikea urakka. Se vain vaatii kunnon välineet.

16.05.2021

KirjoittajaMaritim

Erityisesti 70- ja 80-luvuilla veneissä usein käytettiin muovisia ikkunoita. Akryyli ja polykarbonaatti – pleksi – olivat yleisimpiä materiaaleja, sillä toisin kuin lasi, niitä voitiin jossain määrin taivuttaa.

Nyttemmin yleisin materiaali on lasi, joka kestää kulutusta aivan eri tavalla kuin muovit. Lasi-ikkunassa voidaan käyttää esimerkiksi tuulilasinpyyhintä toisin kuin muovi-ikkunoissa.

Ajan hammas ja auringon UV-säteily ovat vuosien mittaan syöneet vanhojen veneiden muoviset ikkunapinnat. Etenkin akryylin parasta ennen -päiväys on ohi, kun ikkuna on täynnä pieniä naarmun näköisiä halkeamia. Edes pinnan hiontakäsittely ei tee ikkunoista uuden näköisiä.

Hätä ei ole kummoinenkaan, sillä lasitusliikkeistä saa mittaan ja muotoon leikattuja uusia akryyli-ikkunoita, eikä niiden asentaminen vanhan tilalle ole ihmeellinen työ. Tarvitaan vain mattoveitsen terä, pora, liima, maalarinteippi ja tehokkaita puhdistusliinoja. Ikkunanvaihdon hankalin osa on liiman pursotus.

Ennen kuin päästään pursottamaan uutta liimaa, vanha ikkuna on pitänyt irrottaa. Mahdolliset ruuvit tietysti irrotetaan, ja mattoveitsellä tai pelkällä terällä leikataan vanha liimamassa rungon ja ikkunan välistä. Samaisella terällä sitten kaavitaan kaikki kuivunut liimamassa pois.

Tässä vaiheessa lujitemuovipintaan väkisinkin jäävää liimaa voi pyyhkiä Wonder Wipes -pyyhkeillä, jotka irrottavat esimerkiksi liimaa, maalia yms. Vuosikymmeniä vanha liima ei välttämättä kokonaan irtoa pyyhkimällä, joten sen voi joko jättää tartuntapinnaksi tai kevyesti hioa esimerkiksi Mirka DEOS -tasohiomakoneella, jonka pieni, ovaali hiomaliike antaa tarkkuutta hiontaan. Mirka on riittävän herkkäkäyttöinen, jotta lujitemuovipinta pysyy vahingoittumattomana.

Aivan vieläkään ei päästä käyttämään liimaa, sillä liimattava alue rajataan ensin maalarinteipillä. Teipataan ikkunaa hieman suurempi alue, painetaan ikkuna kevyesti paikalleen ja mattoveitsellä leikataan teippi ikkunan ääriviivoja myöten. Ikkunan alle jäänyt osa teippiä poistetaan. Nyt päästään pursottamaan liimaa.

Liimoja on monenlaisia. Yksi parhaista ja käytännöllisimmistä on MS DuraFlex High Power. Se on yksikomponenttinen liima- ja saumamassa, jonka elastisuus riittää myös akryylin elämiseen (noin 6 mm/1 m). DuraFlex kestää ultraviolettisäteilyä ja sään aiheuttamaa rasitusta. Liimana DuraFlexiä voi käyttää myös kosteille pinnoille, eikä se sisällä liuottimia eikä silikonia.

Jos liimattavia ikkunoita ei ole montaa, niin DuraFlex High Poweria saa 200 ml:n painepullossa, jolloin ei tarvita massapistoolia, vaan pullossa itsessään on puristin, jolla liima pursotetaan. Pieni, mutta tarvittaessa suuremmaksi leikattava pursotussuutin tekee juuri halutun paksuisen liimapalon. Liimaa saa 200 ml:n painepullossa valkoisena, mustana ja kirkkaana.

Liiman pursotus on tarkka työvaihe. Palon tulee olla mahdollisimman tasapaksu, jotta liimaukseen ei jää aukkoja. Ne ovat vedelle avoin kutsu valua kajuuttaan. Liimaa tule olla kuitenkin sen verran, että se ulottuu puristettuna ikkunan reunaan saakka.

Ylimääräinen liima pursuaa maalarinteipille. Valitettavasti joskus sen ylikin. Kiinnitä kuitenkin koko ikkuna ensin ja irrota teippi kauttaaltaan vasta sen jälkeen.

Lopuksi pyyhi reunat ja mahdolliset liimajäämät Wonder Wipes -pyyhkeellä. Samoilla pyyhkeillä saat liimat pois myös työkaluista ja käsistä ärsyttämättä ihoa, sillä pyyhkeet sisältävät ihoa hoitavaa lanoliinia.

 

Wonder Wipes -puhdistusliinat nyt kampanjahintaan 13,90 euroa (svh. 22,30 euroa).

MS DuraFlex High Power nyt kampanjahintaan 16,50 euroa (svh. 25,90 euroa)

 

Kampanjatuotteet Maritim-jälleenmyyjiltä ympäri maan. Tarkista lähin jälleenmyyjäsi www.maritimshops.fi/jalleenmyyjat

X