Tilaa
Uutiset

Oikaisut

08.05.2014

KirjoittajaKiti Westerback

VENE 4/2014

Vene 4/2014• Sivulla 50 on karttaan eksynyt väärä Huslandet, joten kartassa ovat numerot 5 ja 6 väärässä järjestyksessä. Jutussa mainitun Huslandetin pitäisi olla luonnonsatama 5 ja Hamnskäretin 6. Satamat-palvelussa sijainnit ovat oikein.

VENE 1-2/2014

Vene 10/2013• Lokikirjan kuvassa ei ole Kristoffer Melinderin s/y Gerdny, joksi kuvaaja oli sen päätellyt Gotland Runt tuloslistan ja purjenumeron perusteella. Jos tunnistat, kenen vene kuvassa on, kerro toimitukselle!

• sivuilla 177 olevan Quicksilver Captur 605 Pilothousen oikea hinta on alk. 29 250 euroa.

• sivuilla 208 sekä 221-224 puuttuu Dometic Finland Oy:n verkko-osoitteesta loppuosa, joten osoite johtaa englanninkielisille verkkosivuille. Oikea osoite on www.marine.dometicgroup.com/fi

• sivulla 291 ovat yhteystiedot väärässä järjestyksessä.
Tässä yhteystiedot oikein:
XO Boats Oy, Veneentekijäntie 5, Helsinki, puh. 040 414 2545, info@xoboats.fiwww.xoboats.fi
X-Yachts Finland Oy, Pulttitie 18, Helsinki, puh. 0400 431 240, robi@x-yachts.fi, www.x-yachts.fi

 

VENE 10/2013

Vene 10/2013• Seuraavasssa numerossa -sivulla luvataan lokakuun lehdessä julkaista Dufour 390 Grand’Largen koeajo sekä Bavaria Cruser 55:n ja Sense 45:n esittelyt, kun tulossa on Dufour 380 Grand’Largen koeajo sekä Bavaria 56 Cruiserin ja Beneteau Sense 46:n esittelyt. Beneteau Oceanis 55:n esittely jää lokakuun lehdestä pois.

 

VENE 8/2013

Vene 8/2013• Kompassi-palstalla s. 14 kerrottiin, että juhlaelokuvaa Suomalainen Pursiseura 100 vuotta esitetään Virka Galleriassa Helsingin kaupungintalolla elokuun alkuun. Elokuvaa esitetään Aarresaaret-näyttelyn yhteydessä koko kesän aina syyskuun alkuun, sekä Virka Kinossa viikolla 33. Lisäksi jutun kuvasta puuttuivat kuvaajan tiedot: Helsingin kaupunginmuseo, Sääski Oy, 1930.

• Sea Ray -veneiden koeajossa s.26 moitittiin virheellisesti 210 Overnighterin kuljettajan penkkiä etäisyyssäädön puutteesta. Todellisuudessa säätö on nimenomaan kuskin penkissä, joka testiveneessä oli vaihtunut navigaattorin istuimen kanssa: apukuskilta säätö siis puuttuu, toisin kuin jutussa mainittiin.

VENE 1-2/2013

Vene 1-2/2013• Vene 1-2/2013 ARC-artikkelissa s. 110 puuttui Thaleia-veneen miehistöstä yhden jäsenen nimi: Lari Laukia.

VENE 12/2012

Vene 12/2012• Vanhoja kilpaveneitä käsitelleessä jutussa piti sivulla 78 olla kuvatekstin mukaan Tauno Laulaisen Z-luokan katamaraani. Kuvassa oli kuitenkin Fabritiuksen veljesten Argo Cat ohjaajanaan Mikael Winogradoff.

VENE 7/2012

Vene 7/12

• Sivulta 52 alkavasta Kemiönsaaren kierroksen kakkososasta puuttuu viimeinen aukeama.

Venenetin arkistossa juttu on kokonaisena.

 

KIPPARI 4/2012

Kippari 4/2012

• Sivulta 50 alkavassa iPadin karttaohjelmat -vertailussa on asiallisen ja tervetulleen lukijapalautteen pohjalta käynyt ilmi, että jutussa annettu tieto laitteiden soveltuvuudesta navigointikäyttöön oli osin virheellinen.

Jutussa kerrotaan, että jokainen iPad pitäisi sisällään myös sisäänrakennetun GPS-vastaanottimen. Näin ei kuitenkaan ole. GPS sisältyy netistä saatujen tietojen pohjalta ainoastaan 3G-malleihin.

Kirjoittajan saama virheellinen käsitys asiasta perustui keskusteluihin eri paikkakunnilla olevissa kahdessa Apple-kaupassa, joissa kummassakin jäi selkeästi mieleen, että laitesarjan laitteet poikkeavat toisistaan ainoastaan 3G:n ja muistin määrän osalta. Tietoa ei varmistettu painetuista asiakirjoista kuten laitteiden teknisistä selosteista.

Valitettavasti virhe ei paljastunut testissä, koska käytössä oli mallisarjan lippulaiva kaikilla ominaisuuksilla.

Teknisten laitteiden ostajan kannattaa aina varmistua haluamiensa ominaisuuksien olemassaolosta kirjallisen aineiston pohjalta ja mielellään myös kokeilemalla laitetta ennen kaupantekoa.

VENE 3/2012

Vene 3/2012

• Sivulla 33 olevat piirrokset eivät esitä Saare 38 -purtta. Juttuarkistossa on tiedostoon vaihdettu nämä oikeat piirrokset:

 

 

 

Saare 38

KIPPARI 2/2012

Kippari 2/2012

• Sivulta 30 alkavan alumiinivenevertailun ”Suosikkiluokan uudet tulokkaat” yhteydessä olleeseen graafiseen kuvaajaan oli päässyt grafiikan teon yhteydessä virhe. Graafinen kuvaaja kulutuksista/tunnissa (Taloudellisuus) oli muutamilta osin virheellinen. Tässä käyrät oikeilla kohdillaan:

 

 

Kippari 3/2012

Käyrien yhteydessä julkaistu taulukko oli täsmälleen oikea. Yleensäkin tarkat mittausarvot löytyvät taulukoista ja grafiikka helpottaa mittaustulosten vertailtavuutta.

• Sivulla 117 oli Altti Holmroosin jutussa Glosholmenista väärä Talvisodan päättymispäivämäärä. Talvisota loppui 13. päivänä maaliskuuta 1940 – ei vasta huhtikuussa, kuten jutussa todettiin.

• Suomi-veneet Oy:n sähköpostiosoite on suomiveneet.info@gmail.com. Osoitteen lopusta puuttuu m-kirjain sivuilla 197, 201, 203, 209, 210 ja 211.

VENE 1-2/2012

Vene 1-2/2012

• Sivulla 97 mainitaan kuvatekstissä Light-RTM-menetelmän alipaineeksi noin 5 kiloa neliösentille. Oikea lukema on noin 0,5 kiloa neliösentille.

• Oy Brandt Ab on Faster-veneiden päämyyjä, ei maahantuoja, kuten sivuilla 228, 233 ja 241 lukee.

• Suomi-veneet Oy:n sähköpostiosoite on suomiveneet.info@gmail.com. Osoitteen lopusta puuttuu m-kirjain sivuilla 237, 243, 245, 252, 253 ja 254.

• Sivulla 265 puuttuu osa Joonaslokin yhteystiedoista: puh. (02) 844 3333, janne.salonen@joonaslokki.fi

• Sivulla 279 ei BPM v-vaihteet-ruudussa näy neljännellä rivillä teksti ”tai 1,91:1” ja viidennellä rivillä teksti ”tai 1,95:1”.

• Sivulla 290 puuttuu Hylite-putkilämmittimet-ruudun otsikosta p-kirjain.

• Sivulla 372 oli huoltoliike T. Reinolan yhteystiedoissa virhe. Oikea nettiosoite on www.treinola.net ja toimipaikan käyntiosoite Hauskantie 38A.

KIPPARI 1/2012

Kippari 1/2012

• Sivulta 78 alkavaan Kokemuksia veneestäni -juttuun ”Töttiksen fiskarista” pujahti kaksi virhettä:
1. Fibå-vene ei ole koskaan tehnyt ”Töttistä”. Niitä teki Vuosaaren venekerhon jäsen Rolf Tötterman, eli ”Töttis” itse. Vuosaaressa Sasekassa toimi toisen maailmansodan jälkimainingeissa Lohjan Kalkkitehtaan Siporex-kevytbetonia ja Kahi-tiiltä valmistanut tytäryhtiö, jonka toiminnan päätyttyä tyhjäksi jääneissä tehdashalleissa Tötterman teki fiskarin runkoja.

2. Fibå-venettä ei seurannut Venetekno, vaan Euro-Delta Oy. Fibån perusti lohjalainen Väinö Nissi, kun taas Veneteknon hänen veljensä Eero Nissi.

Lue myös nämä

X