Tilaa
Testit

Celeri – Rohkea ja ennakkoluuloton

Puuveneen ulkoasu ja alumiiniveneen rakenne. Celeriboats on lähtenyt tutkimusmatkalle etsimään uutta lähestymistapaa puun käyttämiseen veneen rakennusmateriaalina.

01.11.2021

KirjoittajaHenrik Frondelius

KuvaajaHenrik Frondelius ja Markus Pentikäinen/Otavamedia

Celeri on Arto Hämäläisen visio helppohoitoisesta puuveneestä. Oikeammin se on moderni hybridi, jossa on tuulahdus perinteisestä puuveneiden maailmasta.

Celeri edustaa kokonaisuudessaan uudenlaista ja ennakkoluulotonta suunnittelua, jonka materiaalivalinnoissa lähdettiin puhtaalta pöydältä. Materiaalien ominaisuudet on pyritty nostamaan esiin käyttämällä eri osissa venettä siihen parhaiten soveltuvia ratkaisuja. Käytännössä se tarkoittaa lujitemuovi- ja alumiiniosien käyttöä puurakenteiden runkona. Ensivaikutelma Celeristä onkin puuvene, vaikka vesirajan alapuolelta ei puuta juuri löydy.

Ensimmäinen Celeri on pienellä keulakajuutalla varustettu walkaround. Kuljettajan paikka on poikkeuksellisen edessä, jotta matkustajille on runsaasti tilaa veneen takaosan kaarevalla sohvalla. Liukuvan moottoriveneen perähän on yleensä miellyttävämpi paikka matkustaa kuin aallokon iskuja vastaanottava keula.

Pienehkössä kajuutassa ottaa nokkaunet, mutta varsinaiseen yöpymiseen se on hieman ahdas. Hyttiä ei ole alunperinkään suunniteltu makuukajuutaksi, vaan se toimii pienenä sateensuojana ja lisäksi erillisenä wc-tilana. Punkan alle on sijoitettu vesi-wc, joka oli jo suunnittelun alkuvaiheessa varustelistalle kirjattu mukavuuslisä.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 10/2016


Rohkeita rakenteita

Celeri on moduulirakenteinen, minkä ansiosta rakennusaika on lyhyempi kuin perinteisissä rakennusmenetelmissä. Piensarjamaisesta tuotantotavasta huolimatta valmistaja lupaa, että asiakas saa valmiin veneen 20 viikossa tilauksen allekirjoittamisesta.

Puuta ja lujitemuovia yhdistäviä komposiittirakenteita on valmistettu jo pitkään, ja yleensä epoksipinnoitteiset puurakenteet ovat edustaneet niin sanottua modernimpaa ajattelua puun käytöstä veneiden rakenteissa.

Hämäläinen lähestyi asiaa toisin. Hän halusi rakentaa veneen vesirajan alapuoliset osat kestävyydeltään hyvämaineisesta alumiinista. Veneen alumiininen pohjaosa rakennettiin omana moduulinaan. Alumiiniosat esittelyveneeseen valmisti paremmin työveneiden rakentajana tunnettu Kewatec Aluboat Ab Kokkolasta.

Celerin ohjauspulpetti on lujitemuovia ja kätkee sisälleen pienen keulahytin.

Puun käytölle selkeästi merkittävin peruste oli puumateriaalin estetiikka. Veneen kylkilaudoitus on veistetty mahongista tammikaarien päälle. Pintakäsittelynä puuosissa on perinteinen kiiltävä lakkaus.

Veneen sisäosat rakentuvat lujitemuovimoduulin ympärille, johon asennetaan puurakenteiset kaapistot ja muut sisätilojen puuosat.

Melkoinen yhdistelmä erilaisia materiaaleja on saatu sovitettua yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, ja jokaiselle valtavirrasta poikkeavalle ratkaisulle Hämäläisellä vaikuttaa olevan omat perustelunsa.

Niitä on selvästi pohdittu tarkkaan.

Visiosta kohti todellisuutta

Pitkään veneilyä harrastanut Arto Hämäläinen työskenteli kaupallisella alalla. Työelämän muutosten myötä hän alkoi toteuttaa visioitaan puukylkisestä moottoriveneestä.

Celerin tarina alkoi Hämäläisen aloi- tettua veneenrakentajan opinnot Ingmanin käsi- ja taideteollisessa oppilaitoksessa vuonna 2012. Nykyisin vastaava koulutus on siirretty Savon koulutuskuntayhtymän alaisuuteen, josta myös Hämäläinen veneenrakentajaksi valmistui.

Veneen avotilan kaapistossa on mm. käsienpesuallas.

Veneenrakentajan opintojen myötä Hämäläinen alkoi kartoittaa projektilleen toteuttamismahdollisuuksia muun muassa oppilaitosten välisen yhteistyön kautta. Visio Celeristä tarvitsi toteutuakseen paitsi veneenrakentajia, myös monipuolista suunnitteluosaamista. Hämäläisen ryhtyi kehittämään yhteistyöverkostoa eri oppilaitosten välille, tavoitteenaan luoda Celerin ympärille niin suunnittelutyöhön kuin rakentamiseenkin tiimi eri ammattialojen opiskelijoista.

Projektissa oli mukana opiskelijoita Savonia AMK:sta, KyAmk:n veneinsinöörikoulutuksesta sekä veneenrakennnuslinjalta, jossa Hämäläinen itsekin opiskeli. Celerin runkolinjat piirsi venesuunnittelija Jarmo Häkkinen. Tämän jälkeen projektiin liittyi muotoilun opiskelijoita ja veneinsinööriopiskelijoita jatkamaan suunnittelua. Veneenrakennuslinjan opiskelijoista koottiin tiimi venettä rakentamaan, ja alumiiniosien valmistukseen päätettiin etsiä alihankkija. Hämäläinen keskittyi itse veneen rakentamiseen sekä projektin vetämiseen ja asioiden järjestelemiseen sille mallille, että projekti eteni toteutukseen asti. Hämäläinen sai veneelleen TE-keskuksesta kehittämisrahaa, jonka jälkeen hanketta lähdettiin viemään eteenpäin.

Keulassa on kaksi keulalokeroa. Matlassa lokerossa on asiallinen veden poistoreikä.

Tiimityötä

Hämäläisen vision toteutus merkitsi haasteellista työmäärää suunnittelupöydän ääressä. Muotoilun opiskelijat kehittivät veneen kansi- ja sisustusratkaisuja. He varioivat ensin vaihtoehtoja sisätilan ja kannen perusratkaisuista, joista suunnittelu eteni yhä tarkempiin yksityiskohtiin. Kotkassa insinööriopiskelijat pohtivat Celerin rakenteellisia yksityiskohtia, sekä työstivät CE-merkintään tarvittavaa dokumentaatiota veneen huvivenedirektiivin vaatimusten mukaisuudesta. Vene on CE-merkitty kategorian C (rannikko-olosuhteet) veneeksi valmistajan itsesertifiointina.

Celeri on käytännössä kaikilta osin 3D-mallinnettu. Se tarjosi työkaluja suunnitteluun, mutta sen tarjoamat hyödyt tulivat esiin yhtälailla veneen valmistuksessa.

Veneen keulahytin punkan alle on sijoitettu vesi-wc.

Celeri poikkeaa perinteisistä puuveneen rakennustavoista lähes täysin. Moduuleista koottava rakenne on ehkä lähempänä lujitemuoviveneiden ajattelutapaa, vaikka käytännössä vene valmistetaankin pitkälti muoviveneistä poikkeavilla tekniikoilla.

Moduulirakenteisen Celerin valmistus on pyritty teollistamaan, joten eri osakokonaisuuksia voidaan rakentaa samanaikaisesti. Celeri on silti myös muunneltavissa; Hämäläinen kuvaa esittelyvenettä pohjaratkaisuksi, jota voidaan jatkossa varioida asiakkaan toiveita kuunnellen. Käytännössä muunneltavuus liittyy sisätilojen ratkaisuihin, ja kertoopa Hämäläinen HT-tyyppisistä hahmotelmista veneen ylärakenteeseen.

Siisti ja valmis kokonaisuus

Celeriin astuessa huomio kiinnittyy veneen viimeistelyyn. Celeri on ollut projektina suuri ja erikoisten ratkaisujensa myötä epäilemättä haastava. Tästä huolimatta kesällä 2015 valmistunut ensimmäinen Celeri-vene vaikuttaa hyvin valmiilta kokonaisuudelta.

Hämäläinen mainitsee muutamia kehitettävien asioiden listalla olevia parannuksia. Pääasiassa kyse on melko pienistä asioista, esimerkkinä ohjauspulpetin vieressä olevan hytin oven toiminta. Tätä kokoluokkaa suurempia ongelmia veneestä ei nouse esiin.

Koeajolla aurinko paistoi ja sää oli vähän liiankin hieno veneen ominaisuuksien kokeiluun. Saimaan aallokko ei hyvällä säällä meriolosuhteille vertoja vedä. Pääsin siis tutustumaan lähinnä Celerin yleiseen ajokäytökseen, jossa ei ollut moitittavaa.

Vene vaikutti hyvin johdonmukaiselta ajettavalta. Se nousi nätisti liukuun, kallistui kääntäessä siististi sisäkaarteen puolelle, ja ajettaessa veneen oman peräaallon poikki matka jatkui jokseenkin pehmeästi.

Testimielessä käänsin Celeriä yhä jyrkemmin, ja erään jyrkän kaarteen lopussa potkurista lopulta irtosi pito. Tässä vaiheessa veneellä tehty kaarros ahneudessaan poikkesi jo veneen normaalista käsittelystä hyvin reippaasti, joten veneessä ei vaikuttanut olevan ongelmia potkurin pidossa.

Ajettaessa Celerin käytös vaikutti kaikin puolin vakaalta, eikä se juuri reagoinut matkustajan liikkumiseen veneen puolelta toiselle. Myös uppoumanopeuksilla ajettaessa vene vaikutti pitävän valitun suunnan ongelmitta.

Celeri tuntui miellyttävältä. Oman osansa tekee toki veneen koko ja paino; Hämäläisen mukaan 7,80 metriä pitkän Celerin painoksi on punnittu 1 950 kiloa. Vaikka vene ei kokoonsa nähden ole kevyt keijukainen, suorituskyvyn kanssa ei ongelmia havaittu. Mercuryn 170-hevosvoimainen diesel-sisäperämoottori liikuttaa venettä mukavan kepein ottein, ja vene reagoi hyvin kaasukahvan liikkeisiin.

Matkanopeus on noin 25 solmua, jolloin valmistajan mukaan kulutus asettuu 22 litraan tunnissa. Huippunopeus veneellä on hieman yli 30 solmua.

Peräkannen alla on Celerin dieselkäyttöinen voimanlähde, Mercuryn 170-hevosvoimainen sisäperämoottori.

Äänitaso on saatu Celerissä kohtuulliseksi, joten liikkeellä ollessa veneessä saattoi myös keskustella.

Celeri on osoitus kotimaastamme löytyvästä veneenrakennus- ja suunnitteluosaamisesta. Sen taustalla on ollut yrittäjän oma visio, mutta myös rohkeus ja kyky lähteä viemään ideaa eteenpäin. Celeri osoittaa, että asioita voi tehdä onnistuneesti myös totutuista tavoista poiketen.

Celeriä voi kuvailla ylelliseksi huviveneeksi. Sitä se on myös hintansa osalta, 150 000 eurosta alkava hinta ei aivan joka kukkarolle sovi. Rahalle tosin saa myös vastinetta.

Tekniset tiedot

Celeri

Pituus 7,80 m, leveys 2,50 m, paino 1 950 kg

Moottoriteho 172—253 hv

Ce-luokka C

Hinta alk. 150 000 €

Koeajoveneen hinta 150 000 €

Valmistaja ja myyjä Celeriboats, Tahkovuori, puh. 040 163 7872

Lue myös nämä

X