Tilaa
Testit

Buster Magnum E ja Finnmaster Husky R7 – Toistensa reviirillä

Finnmaster on aiemmin tunnettu lujitemuoviveneistään ja Buster alumiiniveneistään. Nyt molemmat ovat siirtyneet puolittain toisen reviirille, mutta vahvuudet ovat yhä omissa juurissa.

15.02.2016

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaSeppo Evinsalo/Otavamedia

Alumiinia ja lujitemuovia yhdistelevät avoveneet ovat tulevan kauden ehdottomasti kuumin trendi. Markkinoille on kertarysäyksellä tullut useita uusia nimiä. Finnmaster esitteli ensimmäiset alumiiniveneensä eli Husky-malliston alkusyksystä ja myöhemmin syksyllä norjalainen Nordkapp esitteli oman Ranger-mallistonsa. Valinnanvaraa siis riittää vanhojen tuttujen lisäksi.

Busteria ei voida pitää enää tulokkaana, sillä ensimmäiset alumiinia ja lujitemuovia yhdistelevät e-mallit esiteltiin jo muutama vuosi sitten. Lisäksi e-mallistoa edelsi Busterin sisarmerkki Drive, jonka ensimmäiset mallit esiteltiin jo vuonna 2010.

Magnum E:n ja Husky R7:n kiinnostavuutta lisää, että ne molemmat ovat trendikkäitä bowridereita ja vielä melko suuria sellaisia. Molemmilla on mittaa paria senttiä vaille 6,5 metriä, ja suositellut moottoritehot alkavat 130 ja 150 hevosvoimasta. Koeajoveneet oli tosin varustettu suurimmilla sallituilla moottoreilla. Husky R7:n perässä pauhasi 200-hevosvoimainen Yamaha ja Busterissa pykälää suurempi, 225-hevosvoimainen Yamaha-V6.

Veneiden ja moottoreiden koko on kasvanut jatkuvasti ja alan toimijat ennustavan kasvun jatkuvan edelleen. Ainakin vielä toistaiseksi Magnum E ja Husky R7 kuuluvat suurempaan keskiluokkaan.


Lue koeajoraportti kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 2/2016.


Monikäyttöiset

Bowridereiden suosion kasvua ei sinänsä tarvitse ihmetellä. Ne tuntuvat sopivan hyvin suomalaiseen veneilykulttuuriin ja ilmastoon. Yhteysveneenä ne pystyvät kuljettamaan suuren joukon ihmisiä tai suuren määrän tavaraa. Sekä Magnum E:n että Husky R7:n kantavuus on kahdeksan henkeä ja avointa turkkipintaa on reilusti suurten tavaroiden kuljettamiseen. Buster mainostaa Magnum E:ssä olevan lisäksi kuution verran suljettua säilytystilaa.

Finnmaster ei ole Busterin tapaan onnistunut hyödyntämään runkoon jäävää tilaa säilytykseen. Husky R7:ssa säilytystilat ovat U-sohvan ja pulpettien sisällä. Tämäkin säilytystilan määrä riittää useimpien tarpeisiin.

Magnum E:n kojetaulu on veistoksellinen ja ergonomia erinomainen.

Husky R7:ssa pulpettien välinen ovi on perinteisesti kaksiosainen ja sen avaamiseen tarvitaan molemmat kädet. Liikkuminen on muuten erittäin helppoa suurten askelmien ja täysin avoimen keulan ansiosta. Pulpettien edessä olevat askelmat helpottavat laiturille nousua kylkikiinnityksessä. Keulassa on lisäksi erinomaiset telineet neljälle lepuuttimelle. Uimatasoille kulku on hyvien askelmien ansiosta helppoa. Vesihiihtokaaresta saa hyvin tukea ja se onkin erittäin suositeltava lisävaruste.

Veneilykautta ei tarvitse bowriderilla päättää elokuun helteiden mukana. Sateen sattuessa matkustamon voi peittää suurella kuomulla, ja leveä tuulilasi suojaa viimalta kylminä kausina.

Husky R7:n kojetaulu on perinteinen ja ergonomia hyvä.

Lue myös nämä

X