Tilaa
Testit

Bella 700 BR ja AMT 230 BR – Isot haastajat

Bella ja AMT haastavat suuret alumiinirunkoiset bowriderit edullisella hinnalla ja järkevällä tilankäytöllä. Keskinäinen kamppailu käydään muotoilun ja mukavuuden ehdoilla.

10.08.2016

KirjoittajaTuomo Kanerva

KuvaajaMarkus Pentikäinen/Otavamedia

AMT 230 BR ja Bella 700 BR muistuttavat ulkonäöltään ja sisustusratkaisultaan veistämöiden pienempiä bowridereita. Mitään merkittävää muutosta veneen sisätiloihin ei koon kasvattamisella ole haettu. Tyyppikilpeen merkitty suurin henkilöluku on toki suurempi ja myös istumatilaa on enemmän.

Vesillä koosta on kuitenkin kiistatonta etua. Pitkä runko kulkee lyhyttä paremmin aallokossa ja suurempi massa tasoittaa menoa. Matkanteko on siten mukavampaa.

Venekoon kasvu on mahdollistanut myös moottorikoon kasvun. Isoon veneeseen voidaan turvallisesti asentaa tehokas moottori, ja suuri vene pysyy pientä helpommin vakaana 50 solmun tuntumaan nousevissa huippunopeuksissa.

Molempien veneiden runko on peräisin sisarmalleilta. Bella 700 BR:n runko on sama kuin 700 Patrolissa ja Raidissa, AMT 230 BR:n runko on peräisin 230 DC:stä. Rungot ovat jo aiemmin keränneet kiitosta.

Tuulilasin takana tila on molemmissa veneissä samanlainen. Etuistuimet ovat erilliset ja perällä on U-muotoinen sohva, joka saadaan lisäosalla muutettua aurinkopetiksi. Ratkaisu on hyvin tyypillinen myös muille saman kokoluokan bowridereille ja daycruisereille.

AMT:n ergonomia on kiitettävä, vaikka istuimessa ei ole korkeuden säätöä. Tuulilasi antaa hyvän suojan.

AMT:ssä etuistuimet on kiinnitetty runkoon, eikä niissä siten ole korkeussäätöä. Korkean tuulilasin ansiosta näkyvyys eteen on silti esteetön kaiken kokoisilla kuljettajilla, ja etäisyyssäädön avulla ajoasennon saa säädettyä kohdalleen.

Bellan istuimessa on hyvät säädöt, mutta matalan tuulilasin ja heijastusten takia näkyvyys istualtaan on huono.

Näkyvyysongelman lieventämiseksi 700 BR:n kuljettajan istuimen korkeus on säädettävä. Noin 1,80-metriselle kuljettajalle säätövara on riittävä, mutta 1,90-metrinen ei saa istuinta riittävän alas. Istuimessa on onneksi myös etäisyyssäätö, joten kaiken kokoiset kuljettajat saavat ajoasennon säädettyä kohdalleen.

Pienessä veneessä erilaisten säilytystilojen mitoittaminen saattaa olla hankalaa, kun tilaa on hyvin rajallisesti. Noin seitsenmetrisissä vertailuveneissä tilaa on kuitenkin yllin kyllin, joten säilytystiloja ei ole tarvinnut säästellä.

Molemmista veneistä löytyy peräsohvan sisältä suuret säilytystilat, ja ne ovat myös helposti käytettävissä. Bellassa lokeroita on vain yksi, AMT:ssä peräsohvan lisäksi myös sohvan molemmissa divaaniosissa on lokerot.

AMT:ssä matkustetaan väljästi. Korkeisiin selkänojiin on mukava nojailla ja ne lisäävät turvallisuuden tuntua.

Bellassa avoimuus lisää vauhdin hurmaa, mutta täydellä kuormalla kaikki eivät mahdu tuulilasin taakse.

Lue vertailu kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 8/2016.

Lue myös nämä

X