XO ei ole joka pojan vene, ei ainakaan 200 S. Se on persoonallinen niin olemukseltaan kuin ajettavuudeltaan.
XO:n ajaminen on taitolaji vähän samaan tapaan kuin urheiluauto: se vaatii tietynlaista asennetta ja osaamista. Veneen leimallisin ominaisuus ajettavuuden kannalta on sen vesilinjan kapeus ja pohjan 22 asteen V-kulma perässä. Kun yleensä veneet suunnitellaan kompromisseiksi tehontarpeen, kulutuksen, vakavuuden ja ajettavuuden välillä, XO:ssa ei paljoa ole ajateltu vakavuutta tai pientä tehontarvetta.
Mittaustuloksemme osoittavat, ettei XO 200 silti ole bensarosvo. Se kulkeekin joutuisasti kohtuullisella teholla, mutta ajamista se vaatii, eikä se vakavuudessa ole luokkansa priimuksia.
XO 200 S:ssa on runsaasti erikoisia ratkaisuja ja vene maksaa noin 5 000 euroa enemmän kuin muut saman kokoluokan alumiiniveneet. Se vaatii kuskiltaan luonnetta, mutta kun sen kanssa kerran on päässyt sinuiksi, vene palkitsee käyttäjänsä.
Vain neljä istumapaikkaa tämän kokoisessa veneessä on vähän.
Lue koeajo kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 5/2012.
Tekniset tiedot |
|
Pituus Leveys Syväys Paino Kantavuus CE-luokitus Teho Polttoainesäiliö Hinta Koeajoveneen moottori Koeajoveneen hinta Suunnittelijat |
6,30 m 2,14 m 0,75 m 850 kg ilman moottoria 5 henkeä C (rannikko) 190-150 hv 210 litraa 27 500 euroa Yamaha F150 42 200 e Jarkko Jämsén ja Sakari Mattila |
Valmistuttaja: XO Boats Oy, www.xoboats.fi |