Tresfjord 240 Adriatic on malliesimerkki veneestä, jolla on kaksi toisistaan poikkeavaa minuutta – tai oikeastaan kolme.
Veneen ostajan kannalta tilanne on hankala, sillä ennen lopullista ostopäätöstä tehty hyvän sään koeajo paljastaa Adriaticista vain sen parhaan puolen. Kaapista kurkistaa kuitenkin kurja kummajainen, johon pääsee tutustumaan vasta kelin koventuessa.
Norjalaisella Tresfjordilla on Suomessa pitkät perinteet ja hyvä maine. Tresfjord oli 1980-luvun lopulla yksi norjalaisen venevalmistuksen huipputuotteista. Lähtökohtana olivat ennen kaikkea hyvät merenkulkuominaisuudet sekä käytännölliset asumisratkaisut. Nykyään veneet tehdään Puolassa Skipper Yachtsin veistämöllä.
Tutustuimme Adriaticiin kahtena syyskuisena päivänä Helsingin merialueella. Ensikosketus ei sujunut onnellisten tähtien alla. Tuuli tuiversi ja Volvo Pentan D3-160 syyti mittaristoon virheilmoitusta ja sammuikin kerran kesken ajon. Ongelman aiheuttajaa etsittäessä kävi muun muassa ilmi, että kone oli käytännössä irti alustastaan. Etutassujen mutterit oli jätetty kokonaan kiristämättä.
Suurimmat murheet aiheutti kuitenkin itse vene. Adriaticin eteneminen jo reilun puolen metrin aallokossa oli kova kolaus Tresfjordin maineelle. Kaikkein hankalin suunta oli vasta-aalto ja lähes yhtä huonosti runko käsitteli sivuaaltoa. Jos veneessä olisi ollut trimmilevyt, aallon iskuja olisi voinut pyrkiä edes hieman vaimentamaan. Myötäaalto oli suunnista paras, muttei järin hyvä sekään. Kevyt keula pyrkii koko ajan omille teilleen, joten vene vaatii jatkuvaa ohjaamista. Tilanne kohentui vasta kun veneeseen otettiin 500 kilon lisälasti.
Myöhemmin Adriaticista paljastui vielä kolmas minuus. Peilityynessä Espoon Suvisaaristossa katseita käänsi aristokraattisen ylväästi etenevä daycruiser, jolla ei voinut kuvitella olevan ongelmia meriominaisuuksiensa kanssa. Vene käyttäytyi kaikin puolin johdonmukaisesti.
Ulkoisesti Adriatic on perustyylikäs kokonaisuus. Sen parhaita puolia ovat hytin avarat tilat sekä suojaisa ohjaamo. Yksi Adriaticin erikoisuuksista on se, että mallista on olemassa myös uimatasoton perämoottoriversio.
Tekniset tiedot
Pituus | 7,70 m |
Leveys | 2,50 m |
Paino | 1 380 kg |
Kantavuus | 7 henkeä |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Polttoainesäiliö | 160 l |
Moottori | 135–190 hv bensiini |
130–190 hv diesel | |
Koeajoveneen moottori | Volvo Penta D3 160 DP diesel |
Hinta | alk. 50 625 euroa |
Valmistaja | Skipper Yachts, Puola |
www.tresfjord.com | |
Myynti | Boat4u, puh. 0400 522 311 |
www.boat4u.fi |
Teksti ja kuva: Heikki Juuri-Oja