on nykymuodossaan käytännöllinen vene sekä ominaisuuksiltaan että ilmeeltään.
Runsaat säilytystilat ja kuomukotelo ovat tätä päivää. Kaikilla avovenevalmistajilla on vastaava malli, joka on osoittautunut hyvin suosituksi. 475-perheeseen kuuluvat Open CC (keskipulpetti) ja Open FC (erillisellä istuimella varustettu keskipulpetti) täydentävät kokonaisuuden.
Terhi 475 Twin C:n suurin moottorisuositus on 60 hevosvoimaa, mutta vähempikin riittää. Koska Terhi on samaa konsernia Honda-perämoottorien maahantuojan kanssa ja myös jälleenmyyjäverkosto on osin yhtenevä, todennäköisin moottori on Honda BF50. Koeajoimme veneen sillä. Taloudellisimmillaan yhdistelmä kulki kahden hengen ja noin 30 kilon varustepainolla 4 500 kierroksen käyntinopeudella. Nopeus oli noin 21 solmua ja kulutus 0,36 l/mpk.
Yksi Terhin viime vuosien suuri uudistus, polyeteenimuovin käyttö, on voimakkaasti nähtävissä myös uudessa 475 Twin C:ssä. Molemmat ohjauspulpetit ovat rotaatiovalettuja entisten ABS-muovisten pulpettien sijaan. Itse pulpetit ovat käytännölliset ja muotoilultaan aiempia Terhi-malleja enemmän kuin mistä tahansa veneestä. Erityisen silmiinpistävä asia uudessa Terhissä ovat runsaat säilytystilat.
Tekniset tiedot
Pituus | 4,75 m |
Leveys | 1,85 m |
Paino | 370 kg |
Syväys | 0,28 m |
Kantavuus | 5 henkeä/562 kg (sis. moottorin) |
Moottorisuositus | 40–50 hv |
Suurin moottoriteho | 60 hv (enint. 115 kg) |
CE-luokitus | C (rannikko) |
Hinta: | 6 990 euroa |
(11 900 euroa sis. Honda BF50 ) | |
Valmistaja | Terhi Oy, Rymättylä |
www.terhi.fi | |
Myynti | jälleenmyyjät, www.terhi.fi |
Testiryhmä: Ari Inkinen, Heikki Juuri-Oja, Seppo Katajisto