Tilaa
Jutut

PV 06 E

20.12.2007

KirjoittajaVenelehti

Rajavartiolaitoksen uusi partiovene

 
Rajavartiolaitoksen uusi partiovene.

Rajavartiolaitoksen uuden sukupolven partioveneeseen suunnittelu aloitettiin noin kolme vuotta sitten. Nykyinen, 1980-luvulta lähtien käytössä ollut venekalusto todettiin vanhentuneeksi ja käyttökustannuksiltaan kohtuuttoman kalliiksi. Rajavartiolaitoksen uuden partioveneen prototyypin on valmistanut perniöläinen Marine Alutech. Prototyyppi valmistui lokakuussa, minkä jälkeen sitä on testattu koko syksy lähes minuuttiaikataululla.

Uuden partioveneen pohjan v-kulma on keskellä 23 ja perässä 20 astetta.V-kulman merkitys korostuu ennen kaikkea sillä pohjan alueella, joka ottaa liu’ussa aaltoja vastaan. Nousulistoja ei ole, ei myöskään minkäänlaisia palteita. Keulassa on listat ohjaamassa roiskeita.

Ohjaamossa on kaasujousitetut istuinpaikat neljälle. Kokonaisuus on pyritty rakentamaan työveneeksi niin, että alusta pystytään operoimaan mahdollisimman pienellä miehistöllä. Veneessä on luonnollisesti lämmitys, mutta myös ilmastointijärjestelmä. Ikkunat pitää kuivina niihin upotetut sähkövastukset.

Ohjaaja istuu partioveneessä keskellä. Ohjaus ja nopeuden säätö hoidetaan kahdella joystickillä. Vector-stick-ohjausjärjestelmä on yksi niistä ratkaisuista, jotka ovat herättäneet veneen tulevien käyttäjien keskuudessa keskustelua puolesta ja vastaan.

Myös Vene-lehden toimittajalle tarjottiin ainutlaatuista tilaisuutta tutustua partioveneen suorituskykyyn ja joystick-ohjaukseen. Ohjaajan kaasujousitettu penkki, leveät käsinojat ja niiden päähän sijoitetut sauvat osoittautuivat yllättävän helpoiksi käyttää, kun niiden sielunelämään ensin muutaman minuutin rauhassa tutustui.

Vene on varustettu kahdella Scanian turbodieselmoottorilla, joista irtoaa yhteensä lähes 1 300 hevosvoimaa. Ne käyttävät kahta Rolls-Roycen jettiä, joiden ansiosta noin 13 tonnia painavan veneen syväys on saatu pidettyä 0,9 metrissä. Mikään formula partiovene ei kiihtyvyydeltään ole. Toisaalta valtava määrä tehoa yhdistettynä leikkaavaan runkoon tekee sen, ettei vauhdin nousua yli 30 solmun lukemiin edes kunnolla huomaa. Ja kuten tavallista, kovassa kelissä vain ohjaajalla on hauskaa. Muut yrittävät pidellä kiinni sieltä, mistä pystyvät.

Uusia partioveneitä valmistuu seuraavan viiden vuoden aikana noin 20 kappaletta. Maailmalla ei ole monta sellaista alumiiniveneverstasta, jolla on kapasiteettia sitoutua tämän kokoluokan hankkeeseen. Tavoitteena on, että veneitä valmistuisi 4-5 kappaletta vuodessa. Yhden partioveneen hinnaksi on arvioitu 700 000-800 000 euroa.

Tekniset tiedot

Pituus 14,65 m
Pituus vesilinjassa 12,10 m
Leveys 4,00 m
Palleleveys 3,10 m
Paino n. 13 000 kg
Pohjannousu (lwl/2) 23º
Nopeus 40+ kn
Teho 1 282 hv

Teksti ja kuva Heikki Juuri-Oja

Rajavartiolaitoksen partiovene PV 06 E

Lue myös nämä

X