Ocke Mannerfeltin porraspohja ja 260-hevosvoimainen turbodiesel vauhdittavat Nimbuksen uusimman Novan mukavaan vauhtiin.
Vaikka huippunopeus ei nousekaan kuin 31,7 solmuun, on 26-28 solmun matkanopeus miellyttävä tapa taittaa vaikka pitempikin taival. Etenkin kun veneen melutaso pysyy kaikilla nopeuksilla kaukana alle 80 desibelin. Jopa tällaiselle veneelle 78 dB(A):n huippumelu on vähän.
Aallokossa 30 Nova S on huoleton ajettava. Kokeilimme venettä sekä reilussa aallokossa että tyynessä. Jo paino tekee 30 Novasta tukevan ajettavan. Se ei loiki, vaan syöksyy päin aaltoja, jolloin vesi lentää, mutta kauas veneestä.
Nimbus 30 Novassa toispuoleinen sivukansi on hyvä ominaisuus. Sen ainoa haitta on oikeastaan, että sivuttain vene on lähes pakko kiinnittää laituriin oikealle kyljelle. Ohjaamo on nostettu erilliseksi saarekkeeksi veneen avotilasta. Ohjaamo ansaitsee suuren kiitoksen. Avotila perässä on avara.
Ohjaamon alla on melko vaatimaton makuutila, jossa etenkin jaloille on ahdasta, mutta jonka etuosassa on kohtuukorkuinen pukeutumistila. Pääkajuutassa on V-vuode, josta syntyy vähällä vaivalla tilava parisänky.
Nimbus 30 Nova S ei ole halpa vene, ei edes edullinen. Helsingin näyttelyssä Näyttelyn moottoriveneeksi valittu uutuus on kuitenkin persoonallinen ja laadukas vene, jolla pitkäkin matka taittuu mukavasti.
Tekniset tiedot
Pituus | 9,20 m |
Leveys | 3,10 m |
Syväys | 1,00 m |
Paino | 4 200 kg |
Suositeltu moottoriteho | 260-350 hv |
Koeajomoottori | Volvo Penta D4-260 |
Kantavuus | 8 henkeä/1 383 kg |
CE-luokitus | B (avomeri) |
Hinta | alk. 167 500 euroa |
Suunnittelija | Ocke Mannerfelt ja Nimbus |
Valmistaja | Nimbus AB, Västra Frölunda, Ruotsi |
www.nimbus.se | |
Myynti | Oy Telva Ab, Särkiniementie 18, Helsinki |
www.telva.fi |
Teksti: Ari Inkinen
Kuva: Heikki Juuri-Oja