Tilaa
Jutut

Moody AC 41 tarjoaa särmää ja nostalgiaa

21.11.2011

KirjoittajaKiti Westerback

Kari Wilén

Pysty peräpeili, soikeat ikkunat ja koristeellinen sisustus vetoavat nostalgikkoihin. Modernisteille tarjotaan läpikäveltävä avotila, käännettävä uimataso ja modernit runkolinjat.

Moodyn mallisto meni kokonaan uusiksi, kun yhtiön omistus siirtyi Hanse Yachtsille. Aikaisemmin veneet olivat brittipursien tapaan harmaan värittömiä, vähän vanhanaikaisia ja tiloiltaan kaikkea muuta kuin viihtyisiä. Nyt Moodyissä on särmää ja omaperäisyyttä, jopa radikaaleja piirteitä.

Tämä koskee etenkin kansisalongilla varustettuja DS-malleja (Deck Saloon), joissa ulkotilat ja salonki ovat samassa tasossa. Toinen kahden veneen mallisto, AC (Aft Cockpit) eli peräavotilalla varustetut veneet, edustaa linjaa, jossa veistämö pyrkii yhdistämään nostalgiseen muotoiluun modernit ominaisuudet.

Tukevaa menoa

Laiturissa Moody AC 41 näyttää hyvin tukevalta ja jämäkältä. Se ei juuri liikahda kannelle astuessa.

Moody kuuluu keskiraskaiden matkapursien suureen joukkoon.

Koepurjehdimme veneen syyskuussa Paraisilla epätasaisessa lounaistuulessa. Puuskissa puhalsi 7-8 m/s. Moody oli juuri niin tukeva kuin ounastelimme ennen vesille lähtöä. Reivaamista ei tarvinnut ajatellakaan, vene kallisteli rauhallisesti ja hallitusti.

Purjevarustukseen kuuluivat läpilatoitettu isopurje ja itsejalustuva fokka.

Tom Finellin mielestä ohjaus oli raskas. Ohjaustuntuma ei ollut kehuttava, mutta rateissa oli mukavasti painetta ja vene pyrki tuuleen, kun niistä luovilla irrotti otteensa. Sopivan nousukulman löytäminen oli siten helppoa.

Moodyn suorituskyky oli hyvä etenkin, kun tuulta oli tarpeeksi.

Itsejalustuskisko toimi moitteetta, mutta avotuulesta luoville noustessamme fokan alaliesma takertui keulakaiteen väärälle puolelle. Ilmiö on uudenaikaisten kaiteiden riesa. Hyvä puoli niissä on, että sivumyötäisessä purje istuu hyvin kaiteen ulkopuolella.

Purje palautui oikealle puolelle, kun annoimme keulan käväistä tuulen silmässä. Ratkaisu ongelmaan voisi olla se, että keulapurjeen rullaa nostaisi hieman ylöspäin.

Furlexin rulla toimi niin jäykästi, että jouduimme tekemään sisäänkelauksen vinssin avulla.

Kaksiosainen avotila

Kari Wilén

Hyvin tilava istuinkaukalo on jaettu fiksusti kahtia. Matkustajat viihtyvät etuosassa ja miehistö voi rauhassa ajaa venettä peräosasta.

Isopurjeen vinssejä saa veivata reippaasti, kun jalusta otetaan sisään luovilla. Jalus on niin raskas kiristää, että jopa sähkökäyttöiset vinssit nousivat toivomuslistalle. Levankia ei ole, joten isopurjeen kiertymän hallitsemiseksi tarvitaan voimakas puominalasvedin.

Kajuutan katolla on kaksi Lewmar 46 ST -vinssiä nostimille ja reiveille sekä kahdeksan vapautinta. Köydet on johdettu mastolta taakse irrotettavien suojakansien alla, joten katto- ja kansipinnat ovat puhtaat.

Sivukannet ovat kiitettävän leveät ja helppokulkuiset.

Ulkosäilytystilaa on riittävästi.

Tilava sisältä

Kari Wilén

Moodyn oleskelutiloissa on reilu seisomakorkeus ja tilaa on väljästi kuudelle hengelle. Hanse-veistämön tapaan vaihtoehtoisia pohjaratkaisuja on runsaasti.

Testiveneen tilaratkaisu oli käytännöllinen: kaksi peräkajuuttaa ja keulassa suuri omistajan kajuutta.

Salongissa on U-sohva ja kiinteä pöytä, jonka ääreen mahtuu viisi ruokailijaa. Vastakkaisella puolella on kaksi mukavaa istuinta ja karttalaatikolla varustettu lipasto.

Kari Wilén

Moodyssa on monta kehuttavaa yksityiskohtaa. Kaapinovien rottinkipeilit korostavat klassista tunnelmaa ja toimivat tuuletusaukkoina, salongin katossa on hyvä kaide ja tiskipöydässä on kahva. Sohvien päädyissä on säilytyslaatikot, karttapöydän yläpuolella on saranoitu paneeli plotterille tai tietokoneen näytölle. Vuoteissa on vakiona paksut ja tukevat Tempur-patjat.

Lujitemuovia ja balsaa

Moodyn runko ja kansi valmistetaan kerrosrakenteena, jossa ytimenä on balsa. Laminaatin pintakerroksessa käytetään vinyylihartsia antamassa osmoosisuojaa.

Vesilinjan alapuolelta runko on tavanomaista umpilaminaattia. Pohja on tuettu vahvalla palkistolla ja köli on kiinni seitsemällä 42 mm teräspultilla. Rakenne vaikuttaa hyvin tukevalta. Pilssikaivoa ei ole.

Laipiot on molemmin puolin laminoitu runkoon ja kanteen, mikä lisää rakenteen kiertojäykkyyttä. Kannen ja rungon liitos on tehty liimaamalla ja pulttaamalla. Rustien vetotangot on kiinnitetty runkoa tukeviin kehyskaariin.

Viimeistelytaso on hyvä, materiaalivahvuuksissa ei ole säästetty, eivätkä paikat natise tai kitise purjehduksen aikana.

Tämä tukeva ja rauhallinen matkapursi vetoaa varmasti nostalgiaan taipuviin purjehtijoihin. Tilaa on riittävästi sekä ulkona että sisällä, eikä hintakaan vaikuta ylipääsemättömältä suhteutettuna pitkään vakiovarusteluetteloon.

Tekniset tiedot

Pituus 12,70 m
Leveys 4,00 m
Syväys 2,00 m
Uppouma 9 800 kg
Maston korkeus 18,7 m
Apumoottori Volvo Penta D2-40
CE-luokitus A (valtameri)
Hinta vakiovarustein 211 600 euroa
Suunnittelija Dixon Yacht Design/Watervision
Valmistaja Moody/HanseYachts AG, Saksa, www.moodyboats.com
Päämyyjä HanSail Oy/Ab, Espoo, puh. 045 130 8574, www.hansail.fi

Teksti ja kuvat: Kari Wilén
Testiavustus: Tom Finell

Tiivistelmä Vene-lehden 11/2011 jutusta

Katso kuvat

Katso valmistajan video

 

Lue myös nämä

X