Tilaa
Testit

Lagoon 40 Motor Yacht – Suurperheen unelma

Lagoon tekee paluun moottorikatamaraaneihin hyödyntäen laajaa pursimallistoaan. Lopputuloksena on valtavasti tilaa kohtuullisella rahalla, mikäli rauhallinen vauhti ei ole este.

29.04.2016

Kirjoittajatuomo kanerva

Purjekatamaraanit ovat olleet viime vuosina erittäin suosittuja ja kiinnostus on alkanut levitä myös moottoriveneisiin. Usein moottorikatamaraanien taustalla on katamaraaneihin erikoistunut purjevenevalmistaja, joka vain pienin muutoksin on muuttanut veneen koko olemuksen.

Valtavaan Beneteau Groupiin kuuluva Lagoon tunnetaan parhaiten juuri purjekatamaraaneistaan, mutta veistämö on muutaman vuoden tauon jälkeen alkanut jälleen valmistaa myös moottorikatamaraaneja. Ensimmäiset Lagoon Motor Yachtit esiteltiin vuosituhannen alussa, mutta moottorikatamaraaneiksi suunnitellut Lagoon 43 ja sitä seurannut Lagoon 44 eivät kuitenkaan löytäneet asiakaskuntaa toivotulla tavalla, joten veistämö luopui moottorikatamaraanien valmistuksesta.

Nyt Lagoon on lähtenyt jälleen mukaan kisaan, tällä kertaa uudella taktiikalla: uudet Lagoon 40 MY ja 630 MY perustuvat purjekatamaraaneihin.

Lagoon 40 Motor Yacht perustuu suosittuun Lagoon 39 -purjekatamaraaniin. Erot veneiden välillä ovat hyvin pieniä. 40 MY on vajaan jalan verran sisarmalliaan pidempi, sillä runkojen peräosa on muotoiltu uudelleen kantaakseen paremmin aiempaa tehokkaammat moottorit. Toinen ero on – luonnollisesti – maston puuttuminen. Muilta osin veneet ovat käytännössä identtiset, mikä näkyy sekä hyvässä että pahassa.

Suurin etu purjekatamaraanin muuttamisessa moottoriveneeksi on valmistus- ja tuotekehityskustannuksissa. Muutokset ovat pieniä ja muotit jo valmiiksi olemassa. Hinta saadaan siten pidettyä kilpailukykyisenä. Purjeveneen tilaratkaisuissakaan ei ole moittimista.

Katamaraanien suosion kasvua ei sinänsä tarvitse ihmetellä. Hieman alle 40-jalkainen Lagoon 40 MY tarjoaa hämmästyttävän paljon tilaa. Yksirunkoisessa veneessä vastaavat tilat saa vasta kun pituus lähenee 50 jalkaa. Tällöin hintakin on usein aivan toinen.

40 MY on saatavissa joko neljällä tai kolmella makuukajuutalla. Koeajoversio oli kolmikajuuttainen. Toisessa rungossa sijaitsee suuri omistajan kajuutta ja toisessa rungossa on kaksi pienempää kajuuttaa. Nelikajuuttaisessa versiossa molemmissa rungoissa on identtiset kaksikajuuttaiset pohjaratkaisut.

Lue esittely kokonaisuudessaan Vene-lehdestä 4/2016

Avattava ikkuna muuttaa pentterit osaksi avotilaa. Kattavaa varustusta voi täydentää tiskikoneella, mikrolla ja pakastimella.

Salongista on hyvät näkymät ympäristöön. Illalla tunnelmaa luo epäsuora led-valaistus.

Lue myös nämä

X