Tilaa
Testit

Arkistosta: Kepeä ja kestävä Delta 34 SW

Ilmava ja vauhdikas, sitä Delta 34 SW on täydellä kaasulla peilityynellä merellä. Miltähän se tuntuisi myrskyävällä merellä?

04.01.2022

Kirjoittajaari inkinen

Kuvaajaari inkinen pasi nuutinen

Tällä kertaa kysymykseen ei saada selvyyttä. Varattuna on vajaa päivä veneeseen tutustumiseen. Kokonaista testiohjelmaa ei siinä ajassa käydä läpi, mutta jonkinlaisen tuntuman veneestä saa – tyynellä.

On sääli, että emme päässeet ajamaan Delta 34:ää kovassa kelissä. Sellaiseen se on valmistajansa mukaan tehty. Kapea runko, peräti 22 asteen V-kulma ja tehokas moottori ovat kaikki tekijöitä, jotka myötävaikuttavat veneen hyviin aallokko-ominaisuuksiin. Se, että Delta on kohtuullisen kevyt kokoisekseen, ei pahemmin haittaa, sillä veneen painopiste on alhaalla. Runko on huomiota herättävän matalalinjainen, ei nykyaikaisen teräväkulmainen, eikä kattolinjaltaan kaare- va kajuutta poikkea matalasta linjasta.

Deltan juuret ovat Nauvossa, jossa merkin alkuvaiheen veneet, 25 ja 29, valmistettiin vauhdikkaiksi tunnetuista Smugglerin ja Flying Flipperin rungoista. Sittemmin matka on jatkunut ja nykyään ruotsalaisena merkkinä kulkeva Delta valmistetaan Virossa. Konseptin takana on pitkälti ruotsalainen Lars Modin, jonka nimiin veneiden suunnittelu on mennyt tähän asti.

Kaikkihan tekevät tänä päivänä kulmikkaita, avoimia veneitä, mutta Delta alkoi viedä tyyliään terävään ja matalalinjaiseen jo kymmenisen vuotta sitten. Siinä mielessä se on ollut vahva
edelläkävijä. Edelleenkin veneet poikkeavat massasta.

Imagoltaan Delta kuuluu tavallaan samaan sarjaan kuin Targa, Paragon, Nord Star ja Minor. Ei kuitenkaan aivan, sillä ilmeeltään ja olemukseltaan se on omaperäisempi. Miten se pärjää
edellisten kanssa vesillä, on toistaiseksi minulle arvoitus: muita olen kelissä ajanut, Deltaa en, mutta kuulopuheiden mukaan se pärjää oikein hyvin.


Esittely on julkaistu Vene-lehdessä 5/2012.


Kaavamaisesti sijoitetuista katkaisimista on helppo löytää tarvittava.

Solakka runko

Edellisistä poikkeava piirre Deltassa on myös porraspohja. Etenkin amerikkalaisten, mutta myös ranskalaisen Beneteaun joissain vauhdikkaissa veneissä suosima, veneen keskivaiheilla
oleva poikittainen porras on ristiriitainen ilmiö. Toisten mukaan se selkeästi keventää veneen kulkua katkaisemalla kitkapinnan ja tuomalla ilmaa pohjan alueelle. Toiset pitävät vaikutusta
enemmän uskon asiana. Kiistatonta vertailua en ole nähnyt.

Tuskin porraspohjasta ainakaan suurta haittaa on, joskaan Delta 34 SW:n polttoaineen kulutuksessa siitä ei etuakaan suuremmin näy. Ajotietokone kertoo taloudellisimmaksi nopeudeksi noin 30 solmua, jolloin kulutus on runsas 1,5 litraa meripeninkulmaa kohti. Se on varsin tyypillinen luku, joskin asteikon alapäästä, ajokunnossa viitisen tonnia painavalle veneelle.

Sen sijaan Volvo Penta D6-370 -moottorin tuoma lähes 40 solmun huippunopeus on hyvä saavutus. Onko se pohjan portaan ansiota vai kapean ja korkealle nousevan, eli märkäpinnaltaan
pienen rungon mukanaan tuoma etu, jää arvaukseksi. Joka tapauksessa se on ominaisuus, jota etupäässä yhteyskäyttöön tarkoitetussa veneessä arvostetaan.

Delta 34:n kapea ja V-pohjainen runko tekevät siitä sivusuunnassa herkkäliikkeisen, kuten arvata saattaa. Samat ominaisuudet tekevät veneestä kuitenkin myös aallokossa mukavan ajettavan.

Vene kallistelee kaarteissa voimakkaasti. Mitä jyrkempää kaarretta tekee, sitä enemmän se kallistuu, ja tämä on syytä ottaa huomioon etenkin perheveneilyssä. Kuljettajan näkökenttä kapenee
huomattavasti jyrkkää mutkaa tehdessä. Voimakkaassa sivutuulessa vene kallistuu tuulen puolelle, mikä vaatii trimmitasojen käyttöä.

Kaikki ikkunapinnat on sävytetty lievästi vihreään.

Salonki edustaa pelkistetyn selkeää, suoraviivaista käytännöllisyyttä.

Skandinaavisen väljää

Delta 34 SW on kanneltaan epäsymmetrinen. Styyrpuurin puolella on reilu sivukansi, paapuurissa vain kapea uloke. Lepuuttimet saa siltäkin kiinnitettyä, mutta varsinainen kulkutie on styyrpuurissa, ja hyvä onkin. Kansi on riittävän leveä, mutta ehkä hieman korkealla lasten kulkea yksin. Perästä alkavat, partaalle asennetut kaiteet loppuvat kesken ja kajuutan katolle asennetut kaiteet ovat aikuisen käden korkeudella. Kaiteet sinänsä ovat hyvät ja tukevat.

Keulassa on suuri köysilokero, johon mahtunee muutama lepuutinkin. Keulakansi on suuri ja tasainen, joskin keulakajuutan kattoluukku sijoittuu juuri kannelle.

Veneen peräkansi on erittäin tilava. Lisävarusteena sille voidaan asentaa kaksikin erillistä istuinlaatikkoa, jotka palvelevat irtotavaran säilytyksessä. Uimataso ei ole kiinteä osa runkoa, mutta käytännöllinen olemassa. Sille noustaan matalan peräpeilin yli. Peräpeilin päällä on irtokaiteet, jotka on helppo avata.

Salonkiin käydään suuren, lähes huomaamattoman, lasioven kautta. Itse asiassa koko peräseinä on lasia, mikä valtavan, sähköisesti toimivan kattoluukun kanssa tekee salongista käsittämättömän valoisan ja avaran tuntuisen, skandinaavisen kepeän. Sisustus on myös vaalea, mikä korostaa avaruutta. Paapuurin puolelle jää neljän hengen pöytä- ja sohvaryhmä, styyrpuurissa on pentteri.

Sohvista saa tarvittaessa parivuoteen. Sohvaryhmän alla on veneen toinen makuukajuutta. Kiitos epäsymmetrisesti sijoitetun ylärakenteen, kajuutta on tilava laitaa myöten. Siellä ei huomaa, että vene on hieman kokoluokkaansa kapeampi.

Keulakajuutasta on hieman tingitty muiden tilojen avaruuden hyväksi.

Jos Delta 34 SW olisi vain yhteysvene, olisi pentteri ylimitoitettu. Se on kuitenkin myös täysmittainen matkavene, joka on hyvinkin tilava perheelle viettää kesälomaa. Niinpä pentteri on mitoitettu sen mukaan, mm. jääkaappi on tilavuudeltaan peräti 85 litraa. Se on paljon monien matkaveneiksi määriteltyjen veneiden minikaappeihin verrattuna.

Kaksi syvää pesuallasta ja liesi, puhumattakaan kohtuullisista säilytystiloista, saavat venekokin tyytyväiseksi. Muruset on helppo putsata lisävarusteena ostettavalla keskuspölynimurilla. Erityisen ylellisen leiman pentteriin antaa mukana tuleva kivitavarasta valmistettu astiasto kuudelle.

Keulan makuukajuutan parivuoteen patja on kuin kotisängystä. Kokonaisuuskin on hyvin viihtyisän oloinen, vaatteille on kohtuullisesti kaappitilaa ja laatikoita.

Sen sijaan tämän kokoisessa veneessä perinteistä ei ole wc:n ja suihkun erottaminen omiin tiloihinsa. Hyvä ratkaisu se kyllä on, ja epäilemättä käytön kannalta viisas. Vähemmän viisas on vain 40 litran septitankki, joka neljän hengen lomakäytössä on alamittainen.

Toilettiin designia tuo pesuallas. Suihku on fiksusti erotettu omaan tilaansa toiselle laidalle.

Kevyt, mutta vahva

Yhteyskäyttöön tarkoitetussa veneessä syntyy usein vaikutelma, että se on lähinnä kuljettajaa varten tehty. Delta 34:ssä ei, vaikka ohjaamossa kaikki on kutakuinkin kohdillaan, katkaisimet löytyvät vähällä vaivalla eikä ergonomisesti ole suuria ongelmia.

Kiitoksen ansaitsee sivuovi, josta yksin liikkeellä oleva kuljettaja pääsee joutuisasti niin perään kuin keulaankin. Ovi on ehkä hieman matala, mutta eipä se olekaan pääasiallinen kulkutie.

Koska ohjauspulpetti on varattu kytkimille ja katkaisijoille sekä vauhtiin nähden riittävän suurelle karttaruudulle, on osa moottorin mittareista sijoitettu katonrajaan. Ne eivät ole aivan näkökentässä, mutta eipä niitä jatkuvasti tuijoteta. Tilaa on muillekin asennuksille, mutta paikka rajoittaa mahdollisuuksia.

Delta oli yksi ensimmäisistä pohjoismaisista moottorivenevalmistajista, jotka ottivat käyttöön alipainelaminoinnin. Perusteina olivat ensinnäkin laatu- ja toiseksi ympäristökriteerit.
Samoja kriteereitä ovat sittemmin käyttäneet monet muutkin valmistajat, saman venetyypin valmistajista ainakin kotimainen Targa.

Alkuvaiheessa alipainelaminointi ei ollut helppoa. Nyt siitä on muodostunut vakiomenetelmä, mikä on helppo ymmärtää. Esimerkiksi Delta 34:n kokoluokassa säästetään painossa helposti
jopa 400 kiloa laminaatin lujuuden kärsimättä. Päinvastoin, tuloksena on yleensä tiiviimpi laminaatti, jossa lasipitoisuus on perinteistä käsin laminointia suurempi. Menetelmä on kuitenkin
erikoismateriaaliensa vuoksi kalliimpi.

Ympäristökriteerit puolestaan täyttyvät siten, että alipainelaminoinnissa ilmaan ei vapaudu styreenihöyryjä, jotka perinteisessä laminoinnissa joko kerätään talteen tai yksinkertaisesti annetaan kadota taivaan tuuliin.

Koeajo-Delta oli varustettu yhdellä moottorilla, mutta tarjolla on myös kaksimoottorinen vaihtoehto. Tällöin sähköluukun alla on kaksi VP D4-300 -dieseliä, jotka antavat huippunopeutta
hyvän matkaa yli 40 solmua. Ne myös vakauttavat sivuttaisherkkää venettä.

Kokonaisuus on hintava, mutta esimerkiksi vakiovarustelu on hyvä perustelu veneen kokoisiaan ja kaltaisiaan hieman korkeammalle hinnalle. Lukuisat yksityiskohdat on valittu tyylin ja laadun perusteella, eikä se koskaan ole halpaa.

Delta 34 SW

Pituus 11,00 m, leveys 3,30 m, syväys 1,00 m, paino n. 4 400 kg, tehosuositus 370-600 hv, kantavuus 10 henkilöä, CE-luokka B (avomeri), pa-säiliö 500 l, vesisäiliö 150 l, septitankki 40 l

Vakiovarusteet: mm. sähkötoiminen kattoluukku ja moottoritilan kansi, trimmitasot, keulapotkuri, lämminvesijärjestelmä, 2 tuulilasinpyyhintä, 2 kpl 12 voltin pistorasiaa, kansivalaistus, jääkaappi, 2-liekkinen liesi, 6 hengen astiasto, vesi-wc sähköhuuhtelulla, suihku, radio/cd-soitin, Raymarine-navigaattori, kiinnitysvarusteet

Suunnittelija Lars Modin, valmistuttaja Delta Power Boats, Ruotsi

 

Lue myös nämä

X