Tilaa
Jutut

Honda BF50

08.05.2008

KirjoittajaVenelehti

Honda BF50 on ollut markkinoilla runsaat 10 vuotta. Japanissa päätettiin, että moottori on aika uudistaa.

 

22 prosenttia pois kulutuksesta, lupasivat japanilaiset. Rehellistä kansaa.

Tärkeä uudistus moottorissa on Blast-järjestelmän otto käyttöön. Se on järjestelmä, joka kiihdytettäessä säätää polttoaineseosta ja ajoitusta mahdollisimman suuren väännön aikaansaamiseksi. Tarkoitus on, että veneen liukuunnousu nopeutuu. Toimiakseen kunnolla Blast edellyttää kaasun painamista pohjaan saakka.

Käytännössä ja pitemmän päälle vielä tärkeämpi on ECOmo-järjestelmä. Se on matkakierroksilla toimiva laihaseosjärjestelmä, joka muuttaa 3 000-4 500 kierroksen käyntinopeudella ilma/polttoaineseoksen suhdetta 14,5:1:stä 18,0:1:een. Matkakierroksilla edullisin mitattu kulutus oli 0,38 l/mpk. Nopeus oli tällöin 20,6 solmua. Sen sijaan melutasoltaan uutuus on huolestuttavan äänekäs. Jopa 92 desibelin melu alumiiniveneen perässä on korville kärsimys.

Tekniset tiedot

Teho 50 hv (36,8 kW)
Huipputehoalue 5 500–6 000 rpm
Työtapa 4-tahti
Sylinteriluku R3
Sylinterin halkaisija 70 mm
Iskunpituus 70 mm
Polttoaineen syöttö EFI
Latausteho 17 ampeeria
Välityssuhde 2,08:1
Paino 98 kg (sis. potkuri, ei öljyä)
Hinta 6 990 euroa
Takuu 5 vuotta
Valmistaja Honda Motor Co., Japani
Maahantuoja Oy Brandt Ab, Vantaa, www.brandt.fi

Teksti: Ari Inkinen
Kuva: Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 5/2008 jutusta

Lue myös nämä

X