Honda BF50 on ollut markkinoilla runsaat 10 vuotta. Japanissa päätettiin, että moottori on aika uudistaa.
22 prosenttia pois kulutuksesta, lupasivat japanilaiset. Rehellistä kansaa.
Tärkeä uudistus moottorissa on Blast-järjestelmän otto käyttöön. Se on järjestelmä, joka kiihdytettäessä säätää polttoaineseosta ja ajoitusta mahdollisimman suuren väännön aikaansaamiseksi. Tarkoitus on, että veneen liukuunnousu nopeutuu. Toimiakseen kunnolla Blast edellyttää kaasun painamista pohjaan saakka.
Käytännössä ja pitemmän päälle vielä tärkeämpi on ECOmo-järjestelmä. Se on matkakierroksilla toimiva laihaseosjärjestelmä, joka muuttaa 3 000-4 500 kierroksen käyntinopeudella ilma/polttoaineseoksen suhdetta 14,5:1:stä 18,0:1:een. Matkakierroksilla edullisin mitattu kulutus oli 0,38 l/mpk. Nopeus oli tällöin 20,6 solmua. Sen sijaan melutasoltaan uutuus on huolestuttavan äänekäs. Jopa 92 desibelin melu alumiiniveneen perässä on korville kärsimys.
Tekniset tiedot
Teho | 50 hv (36,8 kW) |
Huipputehoalue | 5 500–6 000 rpm |
Työtapa | 4-tahti |
Sylinteriluku | R3 |
Sylinterin halkaisija | 70 mm |
Iskunpituus | 70 mm |
Polttoaineen syöttö | EFI |
Latausteho | 17 ampeeria |
Välityssuhde | 2,08:1 |
Paino | 98 kg (sis. potkuri, ei öljyä) |
Hinta | 6 990 euroa |
Takuu | 5 vuotta |
Valmistaja | Honda Motor Co., Japani |
Maahantuoja | Oy Brandt Ab, Vantaa, www.brandt.fi |
Teksti: Ari Inkinen
Kuva: Heikki Juuri-Oja