Tilaa
Jutut

H-40

05.03.2009

KirjoittajaVenelehti

H40

ja Hasse Groopin linjat.

H-40 ei ole viimeisimpien muotivirtausten mukainen, vaikka uutuus onkin. Se on pikemminkin klassiset linjat omaava jatkaja H-veneelle ja H-35:lle. Sukunäkö on ilmeinen. Runko- ja keulalinjat ovat tutun näköisiä, kuten myös rungon syvä ketka, mutta 40:ssä on korotettu valaskansi.

Pääsimme kokeilemaan uutta Hoota viime lokakuussa. Aallottomissa olosuhteissa luovimme yli kuuden solmun nopeudella ja sivumyötäisellä nopeus nousi 7,5 solmuun. Nousukulma oli erittäin hyvä ja eteneminen sujui ripeästi. Vene kallisteli herkästi ja purjealaa tuntui olevan riittävästi. Kallistelu tuntui vähän oudolta leveisiin matka- ja avomeripursiin tottuneesta. Vene pysyy hyvin käsissä, eikä sen luovikärkkyys lisäänny samalla tavalla kuin leveäperäisten pursien.

H-40:ssä on syvä, itsetyhjenevä avotila ja kunnon peräkansi, jonka alla on miehen mentävä säilytystila. Veneessä on Seldénin kaksisaalinkinen osatakila ja Harkenin levangissa on hyvät säädöt. Isopurjeen jalusta käsitellään Easylockin patenttitaljalla.

Moottori on asennettu keskelle salonkia, mutta se on yllättävän vähän tiellä. Salongin pöydän ääreen mahtuu 7-8 henkeä ruokailemaan ja sohvat voi sijata vuoteiksi. Avotilan alla on kooltaan reilu pistopunkka, johon mahtuu kaksi aikuista nukkumaan. Välikössä on vaatekaappi, mutta oven tekeminen näinkin pieneen tilaan on todettu turhaksi. Jos veneen moottori olisi sijoitettu tavanomaiseen paikkaan portaan taakse, olisi peräkajuutta kutistunut yhden hengen tilaksi.

H-40 on tukevasti ja hyvin tehty, se purjehtii hyvin, mutta on kallis. Veneen hinta on ilmeisesti määritetty pituuden eikä tilavuuden mukaan.

Tekniset tiedot

Pituus 11,98 m 
Vesilinja 10,04 m 
Leveys 3,18 m 
Syväys 1,80 m 
Uppouma 5 700 kg 
Kölipaino 1 900 kg 
Isopurje 32,9 m&³2;
Fokka 30,4 m&³2; 
CE-luokitus A (valtameri)
Moottori Vetus, 27 hv
Hinta 205 000 euroa
Suunnittelu: Hans Groop 
Valmistus ja myynti Utklippan Yachts AB
  Tukholma, Ruotsi
  www.h-40.se 

Kari Wilén

Tiivistelmä Vene-lehden 3/2009 jutusta

Lue myös nämä

X