Tilaa
Jutut

Grandezza 28 WA

20.09.2007

KirjoittajaVenelehti

grandezza

 

Grandezza on italialaistyyppisestä nimestään huolimatta perisuomalainen. Koeajossa ollut Grandezza 28 WA on vuoden 2008 venemalli. Testissä olleen Grandezzan erikoisuus on sen moottori. Veneen veistämöltä tilannut henkilö ei halunnut Volvo Pentaa, vaikka sellaisella Grandezzat yleensä varustetaan. Volvon sijaan löytyi Konekeskon kautta Yamaha ME432 -diesel. Moottorista irtoaa 315 hevosvoimaa. Kuusisylinterinen (rivissä), 24-venttiilinen moottori on varustettu jälkijäähdytteisellä turbolla ja se painaa 460 kg. Moottorin listahinta on 40 500 euroa.

Grandezzan huippunopeus oli gps:llä mitattuna kahden hengen kuormalla 33,5 solmua.Moottori hörppi dieseliä tunnissa 64,7 litraa eli 1,93 litraa meripeninkulmaa kohden. Taloudellisin matka-ajon kierrosalue oli 3 200, jolloin nopeus oli 24,7 solmua – dieseliä kului 44,8 litraa tunnissa eli 1,63 litraa yhden meripeninkulman matkalla.

Grandezzan urheilulliset muodot ja imago eivät ole täysin sopusoinnussa Yamahan veneelle antaman kiihtyvyyden ja vauhdin kanssa. Samaan hengenvetoon on toki todettava, että vakaa yhdistelmä aiheuttaa yli 30 solmun nopeuksissa niin sanottua vauhtisokeutta – varsinkin tyynissä sääoloissa. Yläkierroksilla kaasukahvan rajukaan veivaaminen ei vaikuta olennaisesti kulkuun, eli mitään ärhäkkää tehoreserviä moottori ei tarjoa.

Merellä Grandezza herättää ristiriitaisia tunteita. Saarten suojassa ja perusaallokossa vene kulkee aristokraattisen ylväästi. Me pääsimme kokeilemaan Grandezzaa myös niin sanotuissa merellisissä olosuhteissa Söderskärin majakkasaaren eteläpuolella, jossa vaahtopäät suuntasivat kohti seuraavaa vastaantulevaa rantaa – Viroa. Keskittyneellä ajolla ja tarkalla trimmauksella 28WA pärjäsi liu’ussa ongelmitta. Varsinkin myötäaallon suunta tuntui luontevalta, eikä sivuaaltokaan aiheuttanut hengenahdistusta, kun oikea kulkuasento löytyi.

Sen sijaan suoraan vasta-aaltoon ajettaessa Grandezza ei ollut parhaimmillaan, vaikka nopeutta laskettiin reilusti. Reilusti yli 150 000 euroa maksavan veneen rungolta olisi odottanut hieman tätä parempaa suorituskykyä. Grandezzan pohjan v-kulma on perässä 20 astetta. Nousulistoja on kolme paria, joista uloimmat ulottuvat perään asti. Loivasti negatiivisten, keulaa kohti kapenevien palteiden leveys on perässä 14 senttimetriä ja veneen keskivaiheella 12 cm.

Sisätiloiltaan 28 WA on huolitellun tyylikäs. Testiveneen tyynyjen oranssi kangas (lisävaruste, 1 775 euroa) sopii erinomaisesti kokonaisuuteen. Tosin näin räväkkä värivalinta voi herättää myös toisenlaisia mielipiteitä, koska kauneus on aina katsojan silmässä. Ohjaamossa on kaikki tarpeellinen paikallaan. Keskihyttiveneet ovat yleensä hyviä yhteysveneitä, mutta niiden mitoitukset matkaveneilijän näkökulmasta ovat vähintäänkin haastavia. Näiden ongelmien parissa ovat painineet myös Grandezzan suunnittelijat.

Tekniset tiedot

Pituus 8,40 m
Leveys 3,00 m
Paino 4 000 kg
Kantavuus 8 henkeä
CE-luokitus B (avomeri)
Polttoainesäiliö 440 l
Moottori 330–370 hv diesel
2 x 160–190 hv diesel
Koeajoveneen moottori Yamaha ME432 High Output 315 hv
Hinta alk. 169 600 euroa
Koeajovene n. 158 000 euroa
Valmistaja Oy Finn-Marin Ltd, Kokkola
www.grandezza.fi
Markkinointi Konekesko Marine
www.konekesko.com

Heikki Juuri-Oja

Tiivistelmä Vene-lehden 9/2007 jutusta

Lue myös nämä

X