on Kiina-ilmiötä parhaimmillaan
Flying Tiger 10 on monella tavalla erikoinen pursi. Sen suunnittelija asustaa Seattlessa Yhdysvalloissa, valmistuttaja Kaliforniassa ja vene rakennetaan Kiinassa. Takila tulee Australiasta ja ensimmäinen Eurooppaan tuotu vene päätyi Suomeen. Tiikeri on kilpuri, jonka suunnittelussa nopeus ja edullinen hinta ovat olleet etusijoilla.
Koepurjehdimme Flying Tiger 10:n viime syyskuun lopulla harmaan kalseana päivänä, jolloin tuulta oli kuitenkin tasaisesti 5-6 m/s, puuskissa vähän enemmänkin. Köli ulottuu 2,3 metrin syväyteen. Tigerissa ei käytetä suuria genuoita, koska rustit on kiinnitetty lähelle laitoja. Sen sijaan veneessä on suuri genaakkeri ja hyvin pitkä keulasta ulos työntyvä hiilikuituinen kokkapuomi.
Luovilla istuimme kaikki – kaksi testaajaa ja kaksi miehistön jäsentä – laidalla, mutta vene tuntui kuitenkin aika herkältä kallistumaan. Kovemmassa puhurissa Tiger vaatiikin seitsemän miestä laidalle, jos luovilla on aikomus pärjätä vastaavan kokoisille avomeripursille. Tigerin peräsin tuntui erittäin kevyeltä ja vene oli aivan neutraali.
Käänsimme sivumyötäiseen ja nostimme genaakkerin. Se nousee mastonhuippuun ja kangasta on runsaat sata neliötä. Vauhti kiihtyi yli yhdeksään solmuun. Tässä kelissä hallitsimme Tiikerin vielä hyvin, vaikka puuskissa perämiehen olikin oltava varuillaan, ettei vene lähde käsistä. Tiger tuntui varsin ”broachiherkältä”.
Suorituskykyennusteissamme Flying Tiger pärjää kevyessä kelissä erinomaisesti. Ainoastaan avomeriraaseri ILC 30 pysyy samankokoisista veneistä sen rinnalla, Melges 24 näyttäisi olevan hieman nopeampi. Mutta taakse jäävät sellaiset hyvät kevyen tuulen viilettäjät kuin Elan 340 ja Finngulf 33.
Kovassa tuulessa Tiikeri pärjää ennusteissamme jopa yllättävän hyvin. Mutta veneen vahvoja puolia kaaviossa on avotuulinopeus kuten myös Melgesin kohdalla. Luovilla se ei todellisuudessa pärjää samankokoisille avomeripursille.
Flying Tiger 10 on mielestäni toimiva konsepti, spartalainen raaseri kohtuuhintaan. Se on kuitenkin parhaimmillaan yksityyppikilpailuissa, koska tasoitusluvut ovat varsin korkeat. IMS-tasoitusta ei ilmeisesti ole, mutta purren LYS-luku on 1,35. Se on sama kuin suuremman Maestro 40:n ja vain aavistuksen verran matalampi kuin X-35:n. Eikä kapea Flying Tiger pärjää näille ainakaan reipastuulisella luovilla. Kilpapurtena sillä ei myöskään ole CE-merkintää.
Tekniset tiedot
Pituus | 9,96 m |
Vesilinja | 9,24 m |
Leveys | 2,78 m |
Syväys | 2,32 m |
Uppouma | 1 985 kg |
Painolasti | 870 kg |
Isopurje | 37,4 m&³2; |
Genua | – |
Fokka | 20,9 m&³2; |
Genaakkeri | 106,8 m&³2; |
Maston korkeus | n. 14,6 m |
Apumoottori | perämoottori |
Suunnittelija | Robert Perry |
Valmistaja | Hansheng Yachts |
Valmistusmaa | Kiina |
Päämyyjä | Tiger Trading Oy |
puh. +040 557 5056 | |
www.flyingtiger.fi |
Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell, Timo Utter