sopii vauhtia kaipaavalle
Farr Out on mustanpuhuva, varustettu hiilikuitutakilalla ja rod-vanteilla.Uusi Finngulf on muotoiltu rohkeasti, varustettu kansainväliseen tapaan avoimella istuinkaukalolla, matalalla ylärakenteella ja pystyllä keulalla. Rungossa ei näyttäisi olevan ketkaa ollenkaan ja keularankakin ehtii kaartua taaksepäin ennen kuin katoa vedenpinnan alle.
Suuntasimme kohti Kytöä ja Espoon vesiä. Merellä puhalsi hyvin puuskainen pohjoiskoillinen, kun aloimme valmistella spinnun nostoa. Valkoinen, keskiraskas myötätuulispinnu pamahti auki ja heti perään veneen mastomittarien suuri lokinäyttö hyppäsi yhdeksän solmun paremmalle puolelle. Perämies sai puuskaisessa tuulessa tehdä töitä tosissaan, jotta vene pysyisi suuren spinnunsa kanssa aloillaan tiukalla sivumyötäisellä. Peräsinlapa puri hyvin ja vene oli täysin käsissä, kunnes iski poikkeuksellisen vihainen puuska. Perämies myöhästyi ja tuloksena oli näyttävä broachi.
Suorituskyky tuntui mahtavalta. Vauhtia oli tasaisesti 8,2-8,5 solmua ja nousukulma epätodellisen hyvä, mittarien mukaan noin 70 astetta. Tällä veneellä ei jäädä jalkoihin suurempien matkapursien joukossakaan. Finngulf 43:lla ehtii nopeasti perille ja sen miehistö istuu jo saunassa, kun muut vielä sohivat satamassa poijuhakojensa kanssa.
Finngulf 43 on täysverinen raaseri. Se vaatii tiukoissa tilanteissa miehistöltä hyvää yhteistyötä ja tuntumaa veneeseen. Finngulf kantoi purjeensa hyvin, vaikka laidalta puuttui 5-6 miehen painolasti. Ratissa oli selkeä tuntuma ja riittävästi painetta. Säätämällä levankia enemmän suojan puolelle paine hellitti ja pinnatuntuma olikin tarkka ja täsmällinen.
Testiveneen sisustus oli erittäin vaaleasävyinen ja mielestäni jopa avantgardistinen. Finngulfissa laidat vuorataan edelleen kaikissa tiloissa oikealla puurimoituksella, joka tässä veneessä oli maalattu valkoiseksi. Turkki on komposiittirakennetta, erittäin kevyt, mutta musta hiilikuidulta näyttävä pinta on märkänä liukas. Kolme ensimmäistä venettä ovat kaikki sisältä erilaisia, vaikka pohjaratkaisu on samanlainen. Vasta neljännessä on Vicke Ruokolahden mukaan perinteinen ”finngulf-sisustus”.
Finngulf 43 on upea racer-cruiser-pursi, rakenteeltaan erittäin jämäkkä ja kevyt ja purjehdusominaisuuksiltaan huippuluokkaa. Hintakin on sen mukainen, mutta asiakkaita näyttää löytyvän kiitettävästi, jopa kotimaasta. Veistämön kyky toteuttaa veneet asiakkaiden toivomusten mukaan näyttää houkutelleen laatutietoisia ja omat tarpeensa tiedostavia tilaajia Finngulf Yachtsin ovea kolkuttelemaan.
Tekniset tiedot
Pituus | 13,10 m |
Vesilinja | 11,58 m |
Leveys | 4,07 m |
Syväys, cruiser/racer | 2,20/2,62 m |
Uppouma, cruiser/racer | 8 490/8 290 kg |
Kölipaino, cruiser/racer | 3 970/3 759 kg |
Isopurje | 64,0 m&³2; |
Genua 138 % | 59,0 m&³2; |
Spinaakkeri | 146,0 m&³2; |
Moottori | Yanmar 40 hv |
Hinta | 445 200 euroa |
Suunnittelu | Farr Yacht Design, USA |
Valmistaja | Finngulf Yachts Oy |
Pohjankurun satama, 10420 Pohjankuru | |
puh. 020 741 4200 | |
www.finngulf.com |
Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell ja Timo Utter
Tiivistelmä Vene-lehden 7/2008 jutusta
Tutustu purren sisätiloihin: