Tilaa
Jutut

Finngulf 43

03.07.2008

KirjoittajaVenelehti

finngulf43

sopii vauhtia kaipaavalle

Farr Out on mustanpuhuva, varustettu hiilikuitutakilalla ja rod-vanteilla.Uusi Finngulf on muotoiltu rohkeasti, varustettu kansainväliseen tapaan avoimella istuinkaukalolla, matalalla ylärakenteella ja pystyllä keulalla. Rungossa ei näyttäisi olevan ketkaa ollenkaan ja keularankakin ehtii kaartua taaksepäin ennen kuin katoa vedenpinnan alle.

Suuntasimme kohti Kytöä ja Espoon vesiä. Merellä puhalsi hyvin puuskainen pohjoiskoillinen, kun aloimme valmistella spinnun nostoa. Valkoinen, keskiraskas myötätuulispinnu pamahti auki ja heti perään veneen mastomittarien suuri lokinäyttö hyppäsi yhdeksän solmun paremmalle puolelle. Perämies sai puuskaisessa tuulessa tehdä töitä tosissaan, jotta vene pysyisi suuren spinnunsa kanssa aloillaan tiukalla sivumyötäisellä. Peräsinlapa puri hyvin ja vene oli täysin käsissä, kunnes iski poikkeuksellisen vihainen puuska. Perämies myöhästyi ja tuloksena oli näyttävä broachi.

Suorituskyky tuntui mahtavalta. Vauhtia oli tasaisesti 8,2-8,5 solmua ja nousukulma epätodellisen hyvä, mittarien mukaan noin 70 astetta. Tällä veneellä ei jäädä jalkoihin suurempien matkapursien joukossakaan. Finngulf 43:lla ehtii nopeasti perille ja sen miehistö istuu jo saunassa, kun muut vielä sohivat satamassa poijuhakojensa kanssa.

Finngulf 43 on täysverinen raaseri. Se vaatii tiukoissa tilanteissa miehistöltä hyvää yhteistyötä ja tuntumaa veneeseen. Finngulf kantoi purjeensa hyvin, vaikka laidalta puuttui 5-6 miehen painolasti. Ratissa oli selkeä tuntuma ja riittävästi painetta. Säätämällä levankia enemmän suojan puolelle paine hellitti ja pinnatuntuma olikin tarkka ja täsmällinen.

Testiveneen sisustus oli erittäin vaaleasävyinen ja mielestäni jopa avantgardistinen. Finngulfissa laidat vuorataan edelleen kaikissa tiloissa oikealla puurimoituksella, joka tässä veneessä oli maalattu valkoiseksi. Turkki on komposiittirakennetta, erittäin kevyt, mutta musta hiilikuidulta näyttävä pinta on märkänä liukas. Kolme ensimmäistä venettä ovat kaikki sisältä erilaisia, vaikka pohjaratkaisu on samanlainen. Vasta neljännessä on Vicke Ruokolahden mukaan perinteinen ”finngulf-sisustus”.

Finngulf 43 on upea racer-cruiser-pursi, rakenteeltaan erittäin jämäkkä ja kevyt ja purjehdusominaisuuksiltaan huippuluokkaa. Hintakin on sen mukainen, mutta asiakkaita näyttää löytyvän kiitettävästi, jopa kotimaasta. Veistämön kyky toteuttaa veneet asiakkaiden toivomusten mukaan näyttää houkutelleen laatutietoisia ja omat tarpeensa tiedostavia tilaajia Finngulf Yachtsin ovea kolkuttelemaan.

Tekniset tiedot

Pituus 13,10 m
Vesilinja 11,58 m
Leveys 4,07 m
Syväys, cruiser/racer 2,20/2,62 m
Uppouma, cruiser/racer 8 490/8 290 kg
Kölipaino, cruiser/racer 3 970/3 759 kg
Isopurje 64,0 m&³2;
Genua 138 % 59,0 m&³2;
Spinaakkeri 146,0 m&³2;
Moottori Yanmar 40 hv
Hinta 445 200 euroa
Suunnittelu Farr Yacht Design, USA
Valmistaja Finngulf Yachts Oy
Pohjankurun satama, 10420 Pohjankuru
puh. 020 741 4200
www.finngulf.com

Testiryhmä: Kari Wilén, Tom Finell ja Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 7/2008 jutusta
fg43_02 fg43_03 fg43_04 fg15
fg43_12 fg43_06 fg43_08 fg43_09
fg43_08 fg43_10 fg43_11 fg43_07
fg43_15 fg43_16 fg43_17 fg20

 

Tutustu purren sisätiloihin:

 

 

Lue myös nämä

X