Tilaa
Jutut

Feeling 39 – ilmeikäs ranskatar

26.05.2010

KirjoittajaKiti Westerback

Feeling 39

Feeling on aina erottunut muista ranskalaisista purjeveneistä. Se on ollut edelläkävijä muotoilussa ja sisustuksessa. Nyt se poikkeaa valtavirrasta etenkin taittokölinsä ansiosta.

Feeling 39 esiteltiin Helsingin venenäyttelyssä runsas vuosi sitten. Koepurjehdukselle pääsimme viime syksynä. Edellisestä Feelingin koepurjehduksesta ehtikin vierähtää runsaat 15 vuotta.

Feelingit olivat ensimmäisiä moderneja veneitä, joissa ylärakenne oli muotoiltu doghouse-tyyppiseksi, eli lyhyeksi ja suurin ikkunoin varustetuksi. Samanlaista muotoilua oli myöhemmin myös Etapeissa. Kajuutan etuikkunoiden ansiosta salonki oli poikkeuksellisen valoisa, kun vielä sisustukseen käytettiin usein vaaleaa pyökkiä aikana, jolloin muut pursivalmistajat suosivat mahonkia ja tiikkiä.

Samoja linjoja on myös Feeling 39:ssä. Feeling on tässä suhteessa eräänlainen uranuurtaja, vaikka korotettu salonki ja uudenaikaiset sisustusmateriaalit ovatkin nykyään yhä yleisempiä.

Feeling tuntuu ranskalaisveneistä omaperäisimmältä. Se johtuu ehkä osaksi siitä, että olemme niin harvoin päässeet Feelingejä purjehtimaan. Veneessä on monta hyvää yksityiskohtaa, kauniisti viimeistelty sisustus ja toimivat asumistilat. Ulkonäöltään se edustaa klassisempaa linjaa kaltevalla keulalla ja kohtuullisella varalaitakorkeudella.

Tekniset tiedot

Pituus 11,64 m
Vesilinja 9,92 m
Leveys 4,02 m
Syväys 0,70–2,20 m
Uppouma 7825 kg
Painolasti 3590 kg
Isopurje 34,0 m&³2;
Genua 46,0 m&³2;
Fokka 32,0 m&³2;
Spinaakkeri 98,0 m&³2;
Maston korkeus 17,5 m
Apumoottori Volvo Penta D2-40
Suunnittelija Philippe Briand
Valmistaja Alliaura Marine
Valmistusmaa Ranska
Päämyyjä Marisail Oy
Samppaantie 385, 20260 Turku
0400 742 741
www.marisail.fi
Hinta vakiovarustein 198 500 euroa
CE-luokitus A (valtameri)

teksti Kari Wilén
kuvat Timo Utter
testiavustus Tom Finell

Tiivistelmä Vene-lehden 6/2010 jutusta

Lue myös nämä

X