Tilaa
Jutut

Elan 340

20.09.2007

KirjoittajaVenelehti

elan

 

Testeissämme hyväksi todettu Elan 333 sai viime talvena arvoisensa seuraajan. Uusi Elan 340 nimettiin kokoluokassaan vuoden veneeksi Euroopassa ja messujen purjeveneeksi Helsingin kansainvälisessä venenäyttelyssä viime helmikuussa.

Elan 340:ssä on uudenaikainen runko, eli pysty keula ja solakat keulalinjat, mutta suhteellisen leveä ja suoralinjainen perä. Kapea keula tietää yleensä hyviä luoviominaisuuksia, kantava ja tasapohjainen perä viittaa erinomaiseen avotuulivauhtiin.

Elokuun loppupuolella koepurjehduksessa tuulta oli 4-6 m/s itäkoillisesta, vaikka muutama reippaampi puuska olisi ollut tervetullut. Veneessä oli North Sailsin luovipurjeet ja WB-Sailsin genaakkeri. Veneen herkkä ja täsmällinen peräsintuntuma herätti ihastusta koko miehistössä. Lateraalitasapaino oli tässä kelissä täydellinen. Peräsintuntuma oli kevyt ja tarkka, eikä paine ratissa lisääntynyt häiritsevästi, vaikka vene kallisteli genaakkerin kanssa. Ainakin keskituulessa vene kantoi purjeensa kunnialla. Elan tuntui sporttiselta ja vikkelältä, ja miehistön varmasti pitää olla puuskaisessa kelissä varuillaan säätöjen kanssa, jos purresta halutaan kaikki irti.

Heikossa keskituulessa eli 4-5 m/s puhurissa luovimme 5,6-6,1 solmua, mikä on hyvä saavutus tämänkokoiselle veneelle. Genaakkerilla gps näytti parhaimmillaan reilusti yli seitsemän solmua, vaikka keli ei ollut lähelläkään surffausolosuhteita.

Uppouma/pituussuhteensa perusteella Elan on keskiraskas pursi, mutta kokoistensa joukossa kevyemmästä päästä. Kallistuskokeessa Elan 340 osoittautui herkäksi. Tämä johtuu etenkin siitä, että Elanin runko on kapea vesilinjan kohdalta. Elanissa on myös suhteellisen korkea masto ja suuri purjepinta-ala, joten tuulen kallistava momentti on suuri. Elanin takila kuitenkin on sen verran hyvin trimmattavissa, että reivauskynnystä voi purjeita säätäen nostaa.

Elanin istuinkaukalo on sopusuhtaisen kokoinen. Istumaan mahtuu kolme henkeä molemmille sivupenkeille ja roiskereunoillakin on hyvä istua. Elanissa ei ole varsinaista uimatasoa, vaan istuinkaukalo on takaa avoin. Sivukannet ovat leveät ja niillä on helppo kulkea rustienkin ohi keulakannelle.

Elanissa on Seldénin kaksisaalinkinen, kannen läpi menevä 9/10-takila, jossa on epäjatkuvat ylävantit. Masto on huipustaan hieman kavennettu. Nostimet ja reivit on viety taakse avotilaan ja ne kulkevat siististi piilossa kajuutan kansikatteen alla. Katolla on kaksi Harken 32 ST -vinssiä ja yhteensä kahdeksan vinssinvapautinta.

Elan 340:n sisätilaratkaisu on tavanomainen. Testiveneessä oli valoisa ja modernin näköinen, ”stailattu” sisustus, joka varmasti puhuttelee nuorempia veneen hankkijoita. Muille veistämö tarjoaa kohtalaiseen lisähintaan perinteisemmän tiikkisisustuksen. Sävyt ovat vaaleat ja laipioissa sekä kaapinovissa vaneripinta on käännetty siten, että puusyyt ovat vaakatasossa.

Parasta Elan 340:ssa on sen vikkelyys ja hyvä purjehdustuntuma. Uudenaikainen muotoilu miellyttää myös, mutta varustelussa löysimme eräitä puutteita. Vakioveneen hintaan pitäisi kuulua sellaiset mukavuusvarusteet kuin liesi, kylmäkoneisto ja septitankki. Uusi Elan on otettu hyvin vastaan ja vajaassa vuodessa veistämö on jo valmistanut niitä runsaat sata kappaletta. Palkinnot menivät oikealle veneelle, siitä testaajat olivat yhtä mieltä.

Tekniset tiedot

Pituus 9,99 m
Vesilinja 9,39 m
Leveys 3,48 m
Syväys 1,95 m
Uppouma 5 000 kg
Painolasti 1 450 kg
Isopurje 34,5 m&³2;
Genua 37,1 m&³2;
Fokka 25,9 m&³2;
Spinaakkeri 89,1 m&³2;
Maston korkeus 16,5 m
Apumoottori Volvo Penta D1-30
Suunnittelija Rob Humphreys
Valmistaja Elan Marine
Valmistusmaa Slovenia
Päämyyjä Kapukaija Oy, Inkoo
www.kapukaija.fi

Kari Wilén, Tom Finell, Matti Murto, Timo Utter

Tiivistelmä Vene-lehden 9/2007 jutusta

Lue myös nämä

X